Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Silver Hawk 540 DC – Kelpaa vanhanakin

Silver Hawk on aina ollut valmistajansa myydyin malli. Kaikista tehdyistä Silvereistä lähes puolet on ollut Hawkeja.

06.10.2021

Tekstijuha nieminen

Kuvatanton reenpää

Kenelle: Hawkilla hoituvat niin päiväretket, mökkireissut kuin kalastushommatkin – se on pätevä yleisvene. Silver Hawk kuuluu veneryhmään, joka on varmasti monen veneen ostoa suunnittelevan mielessä.


Silver Boatsin tarina alkoi vuonna 1990, kun muutaman hengen porukka päätti perustaa oman alumiiniveneitä valmistavan tehtaan Ähtäriin. He olivat saaneet kokemusta alumiiniveneiden tekemisestä saman kylän toisen venevalmistajan leivissä, Fiskarsin Inhan tehtailla.

Suurin ero markkinoilla aiemmin olleisiin alumiiniveneisiin oli Silverien lujitemuovinen sisäkuori. Rakenteelle annettiin nimeksi Alu-Fiber.

Silver Hawk oli tehtaan ensimmäinen malli ja se on aina ollut valmistajan myyntivaltti. Ensimmäinen ”Haukka” oli 520 ja sitä valmistettiin aina vuoteen 2003 asti, jolloin se korvattiin nyt koeajossa olleella Hawk 540:llä.

Ulkomuoto säilyi entisen kaltaisena. Varalaita kasvoi viisi senttiä ja pituus 20 senttiä. Lisäksi alumiiniset kaiteet korvattiin rosterisilla. Pohja pysyi lähes samana, mutta silti painoa kertyi 100 kiloa lisää.

Seuraava face lift tapahtui vuonna 2012. Viimeisin päivitys Hawkiin tehtiin vuosi sitten, jolloin vene sai kokonaan uudet muodot. Muun muassa tuulilasi ja rungon vesilinjan yläpuolinen osa päivitettiin modernimmaksi.

Silver Boats on hyödyntänyt kilpailijoiden tapaan samaa runkoa monessa eri mallissa. Hawkista on valmistettu keskipulpetillista CC-mallia, HT-venettä, bow rider -versiota sekä isoilla ikkunoilla varustettua katettua Doradoa. Suosituin on kuitenkin ollut koeajettu tuplapulpetillinen malli.

Kaikkiaan Hawkin eri malleja on valmistettu kunnioitettavasti yli 10 000. Silverien vienti on myös vetänyt hyvin, sillä lähes 60% tuotannosta on lähtenyt maailmalle. Suurimpia vientimaita ovat olleet Ruotsi ja Norja.


Juttu on julkaistu Kipparissa 8/2020.


Hawkin laskeva keula antaa veneelle hieman sporttisen ulkonäön. Tartuntakaiteet kiertävät hienosti koko veneen.

Alumiinin suosio kasvoi

5–6-metristen alumiiniveneiden sarjassa kilpailu on kovaa. Valmistajia on runsaasti niin kotimaassa, länsinaapurissa, kuin idässäkin. Monet tunnetut lasikuituveneiden valmistajat ovat viime vuosina ottaneet tuotantoonsa alumiinirungot, sisäkuoret ovat Hawkin tapaan lasikuidusta.

Helppohoitoisuus on alumiinin ehdoton plussa lasikuituun verrattuna. Kylkiä ei tarvitse vahata eivätkä pienet naarmut haittaa. Monilla tämän luokan veneillä tehdään päiväretkiä lähisaareen tai hiekkarannoille eikä alumiini pelkää hiekalla vetämistä.

Sisätilojen suunnittelu on onnistunut. Pitkä käytävä keulasta perään on mökkiläisen mieleen. 

Selkeät sisätilat

Hawkin kyytiin nouseminen keulasta on helppoa. Veneen muu sisusta on lasikuitua, mutta keulakannen materiaalina on karhennettu alumiini, joka ei luista jalan alla. Kaiteista saa myös hyvin tukea. Toisen puolen kaiteessa oli jälkiasenteinen rantautumisvalo.

Keulan U-muotoisten penkkien pituus on 140 senttiä, joten tilaa on monelle matkustajalle. Mukavimmat paikat ovat tosin takasohvalla. Penkkien alla on säilytystilaa.

Pulpettien välisestä leveästä aukosta on helppo kulkea. Aukon saa suljettua erillisellä ikkunallisella kangaspalalla. Monessa vastaavassa uudessa veneessä aukko suljetaan saranoidulla ovella.Pulpettien tuulilaseja kiertää tartuntakaide. Laseihin muotoiltujen aukkojen kohdalta kaiteesta saa kätevästi kiinni, mikä helpottaa ohjaamon penkeiltä ylösnousua.

Perinteinen ohjaamo

Kuljettajalla on koneen hallintalaite oikealla, sen asentaminen hieman edemmäksi tekisi ajamisesta vielä helpompaa. Jälkiasenteiset karttaplotteri ja kaikuluotain jättävät moottorin mittariston hieman pimentoon. Tuulilasin jyrkät taitteet ja tartuntakaiteet heikentävät näkyvyyttä eteenpäin. Lisäksi lasin yläreunassa oli pieniä naarmuja, jotka häiritsivät aurinkoa vasten ajettaessa. Valmistajalta löytyy varaosana uudet tuulilasit.

Sekä kuskin että kartturin penkeissä on pituussäädöt. Seisaaltaan ajo sujuu ongelmitta ja tuulilasin kaiteesta saa hyvin tukea. Kartturilla on edessään tartuntakaide ja kannellinen säilytyslaatikko. Pulpetin alla oleva päävirtakytkin on helpossa paikassa käyttää. Sen vieressä oli radio, jolle olisi ehkä löytynyt parempikin paikka.

Ohjauspulpetin päällä on paljon tavaraa. Jalkatilassa on hyvin muotoiltu tuki. Kaasukahva olisi voinut olla hieman edempänä.

Väljä takatila

Ohjaamon takana on perinteinen täysleveä sohva. Istumaan mahtuu helposti kolme matkustajaa, tiivistäen jopa neljä. Penkin alla on iso säilytystila. Turkkitilaa on tämän kokoiselle veneelle paljon. Se ilahduttaa mökkitavaroiden kuskaajaa.

Veneen takaosassa on hyvin tilaa sekä matkustajille että tavaroille. Kuskin ja kartturin penkkien välistä on helppo kulkea.

Lisävarusteena veneessä on kuomu ja targakaari. Kuomu lisää käyttömukavuutta. Vaikka sen alla on vain 145 senttiä seisomakorkeutta, sen alla liikkuminen onnistui hyvin.

Kuomu kaatuu näppärästi takapenkin taakse tieltä pois. Nykyveneistä tuttua suojakoteloa kuomulle ei ole, joten sille kannattaisi hankkia suojapussi elinkaarta pidentämään. Uusi kuomu kun maksaa yli 1000 euroa.

Targakaari vaikutti alussa turhalta, mutta se osoittautuikin hyödylliseksi. Siitä sai hyvin tukea laiturilta veneeseen laskeuduttaessa ja se toimi muutenkin hyvänä tartuntakaiteena.

Avotila kannattaa pitää puhtaana roskista ja puun lehdistä, etteivät takakulmissa sijaitsevat vaatimattoman kokoiset itsetyhjennysreiät tukkiinnu.

Takakannella on molemmin puolin lukolliset säilytyslaatikot, joissa ei ole tyhjennystä. Polttoaineen täyttöaukko jäi mukavasti toisen alle piiloon.

Mukava ajettava

Hawkilla on mukava ajaa ja sitä oli helppo hallita, lukuun ottamatta täydellä kaasulla ajoa, jolloin meno muuttui vaappuvaksi. Koneena oli suositusrajan ylärajalla oleva , käyntiääneltään hiljainen 100 hevosvoiman Mercury.

Huippunopeudeksi mittasimme kahden hengen kuormalla ja vajaalla tankilla 36 solmua. Mukava matkavauhti oli 24 solmua, jolloin kierroksia oli 4000. Vene pysyi liu´ussa 17-18 solmun nopeuteen asti, jotkut veneet liukuvat pienemmilläkin nopeuksilla. Osaltaan Hawkissa tähän vaikutti pohjan 18,5 asteen V-kulma, veneen takaosaan asennettu tankki ja painava moottori.

Koeajossa keli oli tyyni, joten aallokko-ominaisuudet jäivät testaamatta. Hyvin Hawk kuitenkin selvitti isotkin veneiden peräaallot.

Tämä Silver Hawk oli koeajon aikaan myynnissä Premarin Oy:ssä Raaseporissa. Siistin veneen pyyntihinta oli 16 490 euroa. Vene oli jo yli 10-vuoden ikäinen, joten se on säilyttänyt arvonsa hyvin. Tunnetun valmistajan käytetyn veneen arvoa parantaa muun muassa varaosien hyvä saatavuus.

Kartturilla on edessään tartuntakahva. Pulpetissa on kannellinen tavaralaatikko. Päävirtakytkin ja radio sijaitsevat pulpetin alla. Akku on jalkatilaan aukeavan luukun takana.

Lue myös nämä

X