Tilaa
Jutut

Kiireessä syntyy helposti vahinkoja – Köysi potkurissa!

Köydet ovat välttämättömiä varusteita vesillä. Väärässä paikassa ne voivat kuitenkin aiheuttaa kalliita vaurioita tai jopa upottaa koko veneen. Sahalaitainen veitsi tehoaa venekäytössä parhaiten.

24.07.2023

Tekstijouko saarinen

Kuvatotavamedia arkisto

Rantautumistilanteet ovat monelle stressaavia. Suurin osa ongelmista on vältettävissä hyvällä valmistautumisella. Silti huolellisinkin veneilijä saattaa joutua muuttuvien olosuhteiden tai kelin vuoksi tilanteisiin, jotka vaativat välitöntä reagointia ja päättäväistä toimintaa. Niin kauan kun veneessä säilyy ohjailukyky, tilanteet ovat yleensä ratkaistavissa ja selvitettävissä.

Veneen ohjailukyky voi hävitä esimerkiksi konevian vuoksi. Myös potkuriin takertunut köysi voi pysäyttää propulsion ja silloin on toimittava nopeasti.

Köysi akselissa

Paras tapa estää köysien pääsy akselille on huolehtia siitä, että ne eivät loju kansilla vapaina liikkeelle lähdettäessä. Tyypillisesti potkuri ja köysi kohtaavat toisensa silloin, kun vene on rannan läheisyydessä. Ja kun veto yhtäkkiä lakkaa ja kone sammuu, ympärillä olevat marginaalit ovat pienet.

Toisinaan vanhoja verkon osia tai köysiä voi ajelehtia keskellä ulappaa. Tällöin aikaa ongelman setvimiseen voi olla enemmän kuin rannan läheisyydessä, mutta vastaavasti avun saanti ja olosuhteet saattavat olla vaikeampia.

Vauhdilla potkuriin kietoutuessaan synteettiset muovinarut tai kalaverkot saattavat sulaa akselin ympärille yhdeksi kiinteäksi klimpiksi. Sen poisto aiheuttaa runsaasti töitä.

Mallista riippuen potkuriakseleihin on saatavilla leikkuriteriä, jotka katkaisevat akselille tulevan köyden. Ainakin ohuimpien narujen kohdalla näistä saattaa olla hyötyä.

Miten poistetaan?

Perävetolaitteen tai perämoottorin puhdistaminen köysistä onnistuu yleensä melko vaivattomasti. Perämoottori ylös kippaamalla rusetti saadaan näkyville ja homma hoituu parhaimmillaan melko ergonomisesti uimatasolla istuskellen.

Oman työturvallisuuden vuoksi virrat täytyy kytkeä pois ennen työhön ryhtymistä. Jos veneessä on muuta väkeä, erityisesti lapsia, kannattaa avain poistaa virtalukosta operaation ajaksi.

Akselivetoisten veneiden kanssa tilanne on vaikeampi. Jos köysi on kiilautunut tiukasti akselille, sen poistaminen vaatii aikaa ja on mentävä veteen.

Pelkällä sukellusmaskilla lyhyitä sukelluksia tehden homma käy urheilusuorituksesta. Veneen pohjan alle potkurin kohdalle kannattaa uittaa U-mallinen apuköysi. Sitä pitkin sukeltaja pääsee nopeasti oikeaan paikkaan, eikä potkuria tarvitse etsiskellä sameassa vedessä.

Sukeltajalla tulisi olla viiltosuojahanskat käsissä sekä turvamies vahdissa. Tiedetään tapauksia, jossa verkkoa potkurista irrottamaan mennyt henkilö on juuttunut itse verkkoon kohtalokkain seurauksin.

Sukelluskouluttaja Toni Bark on vuosien aikana poistanut muutamia kymmeniä köysiä veneiden akseleista.

”Tehokas valo, puukko, ruuvari ja papukaijapihdit ovat hyviä apuvälineitä”, Bark listaa.

Hän kehottaa myös ripustamaan työkalut kiinni sukeltajaan.

”Muutoin ne ovat hyvin nopeasti pohjassa.”

Lisäksi Bark muistuttaa turvallisen sukelluksen edellyttävän ympäristön turvaamista esimerkiksi lipulla.

”Ennen veteen menoa olisi myös hyvä etukäteen katsoa, mistä pääsee takaisin ylös.”

Vaurioiden tarkistus

Onnistuneen irrotusoperaation jälkeen työ ei ole vielä valmis. Kietoutumisesta mahdollisesti seuraavat vauriot ilmenevät vasta kun veneellä lähdetään uudestaan liikkeelle.

On tärkeää tunnustella ja kuulostella mahdollisia tärinöitä ja resonanssiääniä, jotka kertovat akselin vaurioituneen väännön seurauksena. Tällaisella veneellä matkaa jatkettaessa vauriot usein kertautuvat ja seuraavaksi saa olla tekemässä huomattavasti suurempaa remonttia.

Yksi vaaramomentti on akselivetoisten veneiden akselikiinnityksissä. Jos köysi sattuu pakkautumaan sopivasti, voi se irrottaa akselin puristuslaipasta ja pahimmillaan siirtää koko akselin ulos paikaltaan. Seurauksena on massiivinen vuoto.

”Taitava veneilijä selviytyy tilanteesta, johon viisas ei joudu”, sanoo vanha merimies.

Omalla huolellisuudella ja ennakkosuunnittelulla suurin osa köysihavereista on vältettävissä. Tekevälle kuitenkin sattuu ja silloin on tärkeää varmistaa, ettei satu enempää. Oma työturvallisuus ja lisävahinkojen estäminen ovat ensisijaisia toimenpiteitä.

Mikäli tilanne näyttää hankalalta, on hyvä vaihtoehto soittaa paikalliseen sukellusseuraan, tai kaupalliselle yrittäjälle ja pyytää ulkopuolista apua. Niin ikään mahdollisuuksien mukaan veneen ylös nosto voi olla helpoin tie köydestä irti pääsemiseksi ja vaurioiden tarkastamiseksi.

Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2023

Minkälaisessa tilanteessa köysi on jäänyt veneesi potkuriin ja miten sait sen sieltä pois?

”Jonkun katkennut ankkuriköysi tai joku muu köysi jäi kiinni potkuriin. Vene meloen rantaan ja puukko töihin.”

”Ajoin merkkaamattomiin verkkoihin. Meni noin tunti saada vyyhti kokonaan leikattua potkurista.”

”Musta köysi kellui järvellä ja ajoin sen yli. Sitä poistaessani huomasin, että köyden toisessa päässä oli pieni ankkuri. Se oli pudonnut jonkun veneestä.”

”Rantautuessa kovalla tuulella peruuttaessa perämoottori ajautui oman ankkurin köyteen meressä. Kierrokset olivat tyhjäkäyntiluokkaa ja moottori sammui itsestään köyden kiristyessä. Köyden sai irrotettua käsin propellia vastapäivään pyörittämällä. Ei vahinkoja, ei edes köydelle.”

”Viereisen veneen ankkuriliina saatiin pois potkurista vetämällä liinasta ja pyörittämällä potkuriakselia käsin vastakkaiseen suuntaan kuin liina oli kiertynyt.”

”Pintaverkko oli väylän poikki laittomasti. Potkurit pois ja verkko nätisti vetämällä pois ettei stefat rikkoontuneet.”

”Rantautuessa poijun ketju jäi potkuriin, kun tuuli painoi veneen päin poijua. Annettiin tuulen kuljettaa irti.”

”Taisin sotkea oman ankkuriköyden potkuriin. Puukkoahan siinä tarvittiin.”

Lähde: kipparin lukijapaneeli

Liity Kipparin lukijapaneeliin tästä

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lue myös nämä

X