Tilaa
Jutut

Kippari tekee perämoottorin syyshuollon. Kokosimme tärkeimmät huoltokohteet muistilistaksi

Kädet itse likaamalla tutustuu moottoriinsa, säästää rahaa ja saa kaupan päälle hyvän mielen

22.09.2024

Tekstijouko saarinen

Kokosimme perämoottorin tärkeimmät huoltokohteet muistilistaksi.

Perämoottorin syyshuolto kuuluu pienveneilijän pakollisiin toimiin, ainakin mikäli haluaa nauttia mahdollisimman huolettomasta veneilystä kesällä. Yhä useampi vie moottorinsa ammattilaisen huollettavaksi, mutta omatoiminen kausihuolto onnistuu hyvin kotonakin.

Nykyaikainen perämoottori voidaan kytkeä diagnostiikkaan ja saada näin selville moottorin tallentamia tietoja käynnistä ja käytöstä. Tämänkertainen huoltomme tehtiin kuitenkin vain autotallin mekaanisilla työkaluilla. Moottoriksi valitsimme 50 hevosvoiman Tohatsun vuodelta 2018.

Viisikymppiset ovat Suomessa hyvin yleinen kokoluokka. Ikänsä puolesta huoltokohteemme ei myöskään enää kuulu takuuohjelman piiriin, joten moni tarttuu tässä vaiheessa omatoimisen huollon mahdollisuuteen.

Poista vanhat öljyt

Kylmä moottori kannattaa esilämmittää ja samlla makeavesihuuhdella jäähdytyskaulurin avulla pihassa. Aseta valutuskaukalo öljypropun alle. Avaa tyhjennysproppu ja vasta sen jälkeen öljyn täyttökorkki. Anna valua rauhassa tyhjäksi. Toimi samoin peräöljyn kanssa.

Puhdista bensiinisuodatin

Öljyjen valuessa pois irrota bensaletku moottorista. Irrota bensiinisuodatin paikaltaan ja avaa kuppi varovasti. Punaisesta merkkiviivasta näet, jos polttoaineen sekaan on päässyt vettä. Kaada bensiini pois ja pudista, tai vaihda suodatin. Täytä suodatin pienkonebensiinillä ensin takaisin laittoa.

Vaihda moottoriöljy

Irrota öljynsuodatin. Apuna voit käyttää tähän tarkoitettua suodatinavainta. Sivele uuden suodattimen tiiviste öljyllä ja ruuvaa paikalleen. Tähän riittää käsivoima! Vaihda uusi tiiviste moottoriöljyn tyhjennysproppuun ja ruuvaa se takaisin. Täytä moottoriöljyn säiliö koneen huolto-ohjeen mukaisella määrällä ja öljyn laadulla. Ohjekirjassa ilmoitetaan yleensä kaksi öljyn tilavuutta, suodattimen vaihdon kanssa ja ilman. Tarkasta lopullinen öljyn taso vielä koekäytön jälkeen. Moottorin tulee olla ala-asennossa öljyn määrää tarkistettaessa.

LUE MYÖS: Pikatesti Starbrite -vaihteistoöljypumppu

Täytä vaihteistoöljy

Vaihteistoöljy pumpataan aina perän alemmasta valutusreiästä tarkoitukseen suunnitellun pumpun avulla. Mikäli öljy kaadetaan yläreiästä, voi vaihteistoon jäädä ilmataskuja, jotka rikkovat vaihteiston.

Pumppaa vaihteistoöljyä sisään, kunnes yläreiästä tulee öljyä. Ruuvaa ensin uudella tiivisteellä varustettu yläproppu paikalleen ja vasta sen jälkeen irrota letku ja ruuvaa alaproppu. Pyri päästämään mahdollisimman vähän öljyä karkuun. Sormesta voi olla apua.

Huuhtele moottori

Aseta perä astiaan, jossa on glykoliseosta. Käynnistä moottori tyhjäkäynnille muutamaksi minuutuksi. Näin puhdas öljy voitelee kaikki pinnat ennen talviseisontaa. Samalla polttoainesuodattimeen kaadettu alkylaattibensiini valuu polttoainejärjestelmään ja jää suojaamaan sitä seisontakauden ajaksi. Pienkone-, eli alkylaattibensiini säilyy nykybensaa paremmin talven yli sakkautumatta. Se myös kovettaa vähemmän polttoainejärjestelmän tiivisteitä. Glykoli suojaa moottorin jäähdytyskanavia korroosiolta.

LUE MYÖS: Pikatestissä potkuripussi – glykolit vaihtoon

Tarkasta sytytystulpat

Tarkista ja tarvittaessa vaihda sytytystulpat. Tarkastele vanhoja tulppiasi. Niiden väri ja puhtaus kertovat moottorin toiminnasta. Mikäli tulpat ovat aktiivisesta ajosta huolimatta runsaasti karstoituttuneet tai niiden väri kertoo ylikuumenemisesta, on hyvä säätää tai säädättää ammattilaisella polttoaineseos oikeaksi. Oikeat momentit löytyvät valmistajalta. Ilman momenttiavainta kiristettäessä kevyt rannekireys on riittävä. Liikaa voimaa käytettäessä voi saada kierteet kannesta rikki. Lisää tietoa sytytystulpista löydät Kipparista 12/2019.

LUE MYÖS: Perämoottorin kuntotarkistus, sähkö- ja sytytysjärjestelmä

Puhdista termostaatti

Termostaatilla on tärkeä tehtävä moottorin toiminnassa. Mikäli se jumittaa lian tai korroosion vuoksi, ei moottorin jäähdytys toimi oikein. Seurauksena on joko liian kylmänä epätaloudellisesti käyvä moottori tai pahimmillaan lämpöleikkaantuminen. Termostaatti poistetaan pesästään ja puhdistetaan kevyesti esimerkiksi messinkiharjalla. Vioittunut termostaatti vaihdetaan uuteen. Takaisin laitettaessa vaihdetaan samalla tiiviste uuteen.

Puhdista tai vaihda anodit

Anodit ovat tärkeitä moottorin suojaamiseksi galvaaniselta korroosiolta. Osa anodeista sijaitsee moottorin sisällä jäähdytyskanavissa, osa ulkopuolella perässä ja kippimekanismissa. Anodit puhdistetaan messinkiharjalla ja vaihdetaan uusiin, mikäli ne ovat merkittävästi kuluneet. Oikea anodimateriaali vaihtelee veden suolaisuuden mukaan. Lisää anodeista voit lukea Kipparin anoditestistä 4/2023.

LUE MYÖS: Sähkö ja metalli menevät, mutta korroosio on ikuista

Rasvaa nivelet

Laita rasvaprässillä vedenkestävää venevaseliinia kaikkiin rasvanippoihin. Puristaessasi vaseliinia varmistu, että se menee perille oikeaan paikkaan. Tukkeutunut tai prässille väärän kokoinen rasvanippa purskauttaa kaiken vaseliinin nipan juureen ja itse kohteeseen ei mene mitään. Mikäli moottori seisoo ulkona kylmässä, voit halutessasi suhauttaa kevyesti suojaöljyä kopan sisään korroosiolta suojaamaan.

Impellerin vaihto

Vesipumpun siipipyörä eli impelleri kuluu sekä kumia heikentävän ajan että käytön myötä. Joka vuosi siipipyörän vaihtamalla voi olla melko varma, ettei vesillä tule ongelmia. Välivuosiakin voi omalla vastuulla toki vaihdosta pitää. Impellerin vaihdossa on useampi työvaihe, joista ensikertalainenkin selviytyy rauhallisesti tehden.

 

Lue myös nämä

X