Ilmastointiteippi on ikävystyttävän arkipäiväinen nimitys todelliselle monitoimiteipille. Yleisessä käytössä olevat lempinimet kuvaavat teipin ominaisuuksia huomattavasti tarkemmin. Jeesus-teippi, roudariteippi tai agostiniteippi. Jeesuksen ihmeteot ovat kaikille tuttuja, roudarit eli bändien laitteistojen mitä hankalimmissa ja puutteellisimmissa olosuhteissa tapahtuvat pystytykset edellyttävät Pelle Peloton -otetta ja teippiä ja moninkertainen moottoripyörien ratapyöräilyn maailmanmestari Giacomo Agostini teippasi pyöränsä iskuun kaatumisen jäljiltä ilmastointiteipillä. Kahvat, katteet, repsottavat mittarit ja niin edelleen.
Veneilijälle rulla ilmastotointiteippiä on pakollinen varuste, värillä ei väliä. Aiemmin vain metallinharmaana markkinoilla ollutta teippiä löytyy nykyään myös mustana, valkoisena ja jopa kirkkaisssa väreissä.
Teipin avulla pystyy parhaassa tapauksessa jatkamaan matkaa, vaikka moottorin jäähdytysletkut olisivat pettäneet. Muutama kierros teippiä ja paisuntasäiliön korkki hieman auki ylenpalttisten paineiden päästämiseksi. Maltilla ajellen pääsee turvallisesti kotiin.
Teippi ei kestä erityisen hyvin polttoaineita, mutta hätäapuvuotoihin siitä on kuitenkin hyötyä. Teipin avulla saa repsottavat moottorikopat, luukut ja ovet pysymään kiinni satamaan asti. Samoin kiinnityksistään irronneet johdinsarjat, kaapelit ja putket. Lämmityslaitteen putkistojen vuodot ja korjaukset ovat ilmastointiteipille omiaan.
Mahdollisen oikosulun sulattamat sähköjohtosarjat saa ilmastointiteipin avulla eristettyä. Pitkäaikaiseen kiinnitykseen emme suosittele, sillä kuivuttuaan ja lämmettyään teipin liimaa ei saa puhdistettua kuin liuottimella.
Teipistä saa tehtyä hätätilanteissa jopa käynnistysnarun korvikkeen tai siitä saa valmistettua lyhytaikaiseen käyttöön kiilaurahihnan, kunhan ei ryntäytä moottoria kierroksille nopeasti.
Varsinaisten työkohteiden lisäksi teippiä voi käyttää hätälaastarina, lastojen valmistukseen, matkatavaroiden katkenneiden kantokahvojen korjaukseen, pakkaamiseen ja niin edelleen.