Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Klassikko: 13-vuotiaan elämäntyö – Chris-Craft Sea Skiff

Chris-Craftit tunnetaan sulavalinjaisista mahonkiveneistään, joilla aikansa rikkaat ovat viihtyneet vesillä. Pelkät julkkikset eivät elättäneet isoa venetehdasta, joten veneitä piti tehdä myös tavallisille veneilijöille.

31.07.2022

TekstiJuha Virtanen

Kuvatvalmistaja

Amerikikkalainen Chris-Craft on yksi venemaailman vanhimpia ja suurimpia menestystarinoita. Sen nimen ja tyylikkäät runabout-veneet tuntevat monet sellaisetkin, jotka eivät ole muuten veneistä kiinnostuneita. Venemerkkinä se on yhtä tarunhohtoinen kuin vaikkapa italialainen Riva.

Harva veneveistämö voi kertoa, että sen ensimmäisen veneen teki jo Christopher Columbus. Tosin tässä tapauksessa kyseessä oli tunnetun löytöretkeilijän kaima, nuoriherra Christopher ”Chris” Columbus Smith, joka veisti ensimmäisen veneensä jo 13-vuotiaana.

Chris Smithin perustama veistämö on sen jälkeen, siis vuoden 1874 jälkeen, noussut merkittävään asemaan venealalla. Yli sadan vuoden mittaiseen yrityshistoriaan on mahtunut pitkä jakso perheyrityksenä ja sen jälkeen useita omistajanvaihdoksiakin. Silti Chris-Craft on pystynyt säilyttämään asemansa tähän päivään asti yhtenä arvostetuimmista amerikkalaisista venemerkeistä.

22-jalkaisen Sea Skiffin moottori oli joko 60- tai 95-hevosvoimainen.

Puuta, terästä ja muovia

Vaikka varsinkin vanhemmat Chris-Craftit mielletään aina puuveneiksi, tuli lasikuitu uutena materiaalina mukaan tuotantoon jo niinkin aikaisin kuin vuonna 1955. Silloin veistämö esitteli Cobra-mallinsa. Sitä tehtiin sekä 18- että 21-jalkaisina.

Veneen tunnistaa helposti kaikista aikalaisistaan. Koko lujitemuovinen takakansi, jonka alla on veneen moottori, on perää kohti laskeva ja kullanvärinen. Keskellä sitä on korkea evä, veneen keskilinjalla.

Vaikka veneen mallinimi onkin Cobra, on kojetaulu päällystetty alligaattorin nahalla.

Mikäli sellaisen veneen saa halvalla, kaupat kannattaa tehdä heti. Veneitä tehtiin vain 108 kappaletta, joten todennäköisyys on aika pieni, että törmäisi halpaan Cobraan.

Sen jälkeen lujitemuovi on ollut pääasiallinen rakennusaine. Harvempi lukijoistamme taitaa tietää sitä, että Chris-Crafteja on saanut myös teräsrunkoisina jo 50-luvun loppuvuosina.

Viimeinen kokonaan mahonkinen vene oli 1970-luvun alussa rakennettu 57-jalkainen Constellation.

Mallin lasittunut katse tuskin kertoo mitään Sea Skiffien majoitustiloista.

Julkkisten suosikki

Chris-Craftin veneet olivat aikanaan jenkkijulkkisten suosiossa siinä missä Rivan kyydissä poseerasivat Euroopan tähdet. Chris-Craftin ovat omistaneet, tai ainakin heitä on niissä kuvattu, viihdetaiteilijoista muun muassa Elvis, Dean Martin ja Frank Sinatra. Näyttelijä Katherine Hepburn on myös viihtynyt vesillä Chris-Craftin kyydissä.

Ei rahamiehiä ja tähtiä Amerikassakaan sentään niin paljon ole, että sillä porukalla olisi Chris-Craftin kokoinen venetehdas pysynyt pystyssä. Veneitä oli tehtävä myös tavallisille ihmisille. Sotien jälkeen, varsinkin 1950-luvulla, alkoi kansa vaurastua ja veneiden kysyntä kiihtyä.

Mahonkiset pikaveneet olivat olleet jo aikaisemminkin merkki varallisuudesta ja 50-luvulla yhä useampi keskiluokkainenkin pystyi ostamaan veneen. Sea Skiff –mallisarja oli tavallistenkin veneilijöiden tavoiteltavissa.

Sea Skiff 26 voitiin kattaa lyhyellä kuomulla, samoin kuin 22-jalkainen versio.

Joustava tiivistemassa

Sea Skiff syntyi tarpeesta varmistaa oma asema venevalmistajana yhä kovenevassa kilpailussa. Amerikassa oli runsaasti muitakin venevalmistajia, jotka tarjosivat ihmisille edullisia veneitä.

Chris-Craftin Sea Skiff – mallisto poikkesi huomattavasti merkin vanhemmista pikaveneistä. Materiaali oli silti edelleen sama, pääasiassa Kaukoidästä tuotettu mahonki, Philippine Mahogany. Nimitys kattaa useita puulajeja ja useimmiten se oli lähinnä Merantia, joka oli hieman Khaya-mahonkia halvempaa.

Veneissä oli myös paljon osia, kuten esimerkiksi painokaaret, veistetty valkotammesta. Sea Skiffien tekemistä varten avattiin jopa kokonaan uusi venetehdas.

Kun vanhat runaboutit olivat tasasaumaisia, tehtiin Sea Skiffit limisaumamenetelmällä. Rungot olivat melko pyöreäpohjaisia.

Laatu on ollut aina määräävä tekijä Chris-Craftien valmistuksessa. Siitä ei tingitty Sea Skiffienkään kohdalla. Jotta veneistä olisi saatu rungoiltaan riittävän tiiviit, kehitettiin saumojen tiivistämiseen kemiallinen massa.

Kyseessä oli Thiokol-nimisen yrityksen kehittämä tuote, jota oli käytetty jo toisen maailmansodan aikana maihinnousualusten rakentamisessa. Sen kerrottiin antavan limisaumaisen Chris-Craftin rungolle nelinkertaisen vahvuuden. Myöhemmin massaa alettiin kutsua Chris-Craft Sea Skiff Sealeriksi.

Myöhemmin nimen vaihtamista varmasti pidettiinkin hyvänä asiana, sillä Thiokol oli osallisena parissa ikävässä katastrofissa, joissa kuoli useita ihmisiä. Toinen niistä oli sukkula Challengerin tuhoutuminen. Kyseisen valmistajan tekemät O-renkaat pettivät.

Joustavista synteettisistä tiivistysmassoista voinee siis sanoa tulleen arkipäivää veneiden valmistuksessa osittain juuri Chris-Craftin ansiosta.

Sea Skiffien kulta-aika oli 1950-luvun loppua mutta mallinimi säilyi pitkälle 60-luvun puolelle. Pyöreät linjat vain hieman terävöityivät.

30-jalkaisen veneen ohjaamo oli takaa avoin. Keulakajuutan sai suljettua ovella.

Isoja matkaveneitä

Pienin malli oli 18-jalkainen ja sen lisäksi mallistoon tuli 22-, 26-, 30- ja 35-jalkaiset mallit. Pienemmät olivat tuulilasiveneitä ja kaksi suurinta oli varustettu ovella suljettavalla keulakajuutalla ja katetulla ohjaamolla.

Chris-Craft 18 Sea Skiffille luvattiin nopeudeksi yli 20 solmua 60 hevosvoiman moottorin vauhdittamana.

Ohjaamo oli takaosastaan avoin. Veneen perässä oli iso avotila.

Pienempiin veneisiin sai ohjaamon päälle kuomun, joka suojasi niin roiskeilta kuin auringoltakin.

Akselivetoisten veneiden isoimmat mallit sai tilattua joko yhdellä tai kahdella moottorilla varustettuina.

Kaikissa malleissa keulakannen alla oli pieni kajuutta, mutta vain isoimmat mallit tarjosivat niin paljon tilaa, että yöpymistä saattoi ajatella tosissaan. 30- ja 35-jalkaisissa oli myös vesivessat ja pentterit, joten niissä yöpyminen oli helppoa. Toiletti oli saatavissa myös pienempien mallien keulakannen alle.

Sea Skiffien varustelu oli varsin laadukas, vaikka veneet eivät muotoilultaan olleet kovinkaan näyttäviä.

Edellä mainittu toiletti oli saatavissa isojen mallien lisäksi lisävarusteena myös pienempien mallien keulakannen alle.

Chris-Craft Sea Skiff -malliston suurin vene oli 35-jalkainen.

Poika otti johdon

Christopher Smith kuoli vuonna 1939. Chris-Craftin tarina kuitenkin jatkui, sillä hänen poikansa Jay Smith, oli ottanut vastuun veistämöstä. Yritys jatkoi kukoistustaan. Sitä auttoi se, että Chris-Craft sai sotavuosina ison ja varakkaan asiakkaan, Yhdysvaltojen armeijan. Sille veistämö valmisti muun muassa noin 10 000 maihinnousuvenettä. Jay Smith johti yritystä yli kolme vuosikymmentä.

Vuonna 1959 Chris-Craftin nimeä kantavalla yrityksellä oli kymmenen venetehdasta ja työntekijöitä oli yli 5 000. Jo 1920-luvulla se oli maailman suurin mahonkiveneiden valmistaja. Kaiken kaikkiaan siis kunniakasta 13-vuotiaan juniorin aloittamaa venehistoriaa.

Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2022

Tekniset tiedot

Chris-Craft Sea Skiff 18

Rakennusmateriaali mahonki/valkotammi

Pituus n. 5,50 m

Leveys n. 2,05 m

Syväys n. 0,50 m

Moottori 60 hv, keskimoottori

Valmistaja Chris-Craft Corp., Algonac, Michigan, USA

Chris-Craft Boats

Lue myös nämä

X