Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Chris-Craft 250 Amerosport – Tyylikäs perheristeilijä

Amerikkalaisilla Chris-Craft-veneillä on takanaan kunniakkaat perinteet, joiden katsotaan ulottuvan aina 140 vuoden päähän.

07.07.2019

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Pitkällä taipaleella on ollut monia omistuksen ja tuotannon uudelleenjärjestelyjä maailmantalouden nousu- ja laskukausien sekä öljykriisien mukaan. Myös tuotantomenetelmät ja mallisto ovat vaihdelleet trendien ja kysynnän mukana.

Maineikkaat suunnittelijat

Paitsi tehokas markkinointi, Chris-Craftilla on ollut käytössään aina myös huippusuunnittelijat. Mainetta on tullut etenkin menestyneiden avomerikilpaveneiden myötä. Veneiden valmistusmateriaalina oli tietysti pääasiassa mahonki.

Uusi aikakausi tuli myös perinteitä vaalivalle Chris-Craftille, kun lasikuitu alkoi vallata paikkaansa veneiden valmistusmateriaalina.

Veistämö teki ensimmäisen lasikuituveneensä vuonna 1955. Viimeinen mahonkivene tehtiin Chris-Craftilla vuonna 1971. Tosin mahonkiveneitä alettiin tehdä jälleen 12 vuotta myöhemmin panostamalla laatuvalikon yläpäähän.

Nopeudesta tunnettu

Nopeista veneistään tunnettu Chris-Craftin merkki oli tuttu Suomessakin jo ennen 1973 alkanutta öljykriisiä, joka karsi suurilla konetehoilla varustetut veneet markkinoilta. Nopeat veneet tulivat taas muotiin 80-luvulla, jolloin jenkkiveneet rynnivät Suomeenkin.

Amerosport-sarjassa oli ensimmäisenä valmistusvuonna kahdeksan mallia 23-jalkaisesta 41-jalkaiseen. 25-jalkaisessa 250:ssä on kannen alla kaksi kajuuttaa, joista toinen on avotilan alle sijoitettu kahden hengen minikajuutta.

Isossa kajuutassa on keulassa tilava u-sohvallinen pöytäryhmä sekä altaalla ja keittimellä varustettu pentteri.

Ovellisessa saniteettitilassa on pesuallas sekä kaapisto. Vakiovarustukseen kuului kemiallinen wc.

Sisustuksen ilme on muovisen persoonaton. Seinäpintojen verhoilussa on käytetty karvanukkaa.

Vakaata menoa

Kuten suurimmassa osassa jenkkicruisereita kannen alla olevat tilat ovat minimaaliset ja ne on tarkoitettu pääasiassa yöpymiseen. Suuressa itsetyhjenevässä avotilassa on ohjaamo ja runsaasti mukavaa sohvatilaa. Avotilan saa katettua kuomulla. Veneen kapeat sivukannet ovat hankalat liikkua. Luonnollisin kulku veneeseen on perästä avotilaan.

Amerosport 250:ssä on jenkkiveneille tyypillinen syvä v-pohja. Koeajojen mukaan vene on kuitenkin kulussa melko vakaa. Tehosuositus on 260 — 330 hv. Vakiomoottorina käytettiin usein MerCruiserin bensiinikäyttöistä 260 hv V8 sisäperäkonetta. Vakiomoottorilla huippunopeus on noin 35 solmua ja maksimitehoisella 330 hv moottorilla yli 40 solmua.

Lue omistajan kokemukset Kipparista 12/2016.

Lue myös nämä

X