Coronetien maineen luonut veistämö perustettiin Kööpenhaminaan vuonna 1951 ja ensin valmistettiin pääasiassa ”snipoja” ja pieniä purjehdusjollia.
Varsinainen ensimmäinen Coronet-malli oli 18 Hardtop Sedan, joka valmistui vuonna 1956. Sillä saatiin Miami-Nassau venekisassa menestystä ja merkin maine lähti heti nousuun. Vuonna 1960 Coronetit varustettiin Volvo Pentan Aqua-matic-vetolaitteella ja se vain lisäsi kiinnostusta merkkiä kohtaan.
Markkinointiosaaminen oli veistämön johdolla hallussa. Vuonna 1962 Juri Gagarin kävi onnistuneen avaruuslentonsa jälkeen Tanskassa ja veistämöllä vierailleelle kosmonautille lahjoitettiin Coronet 22 Explorer.
Koeajosta voittoon
Ensimmäiset 21 Daycruiserit olivat koeajossa vuoden 1965 kesäkuussa ja mallille tuli heti heinäkuussa menestystä myös avomerivenekisoissa. Voittojen lisäksi uudella mallilla tehtiin uusia reittiennätyksiä ja toisella vuosipuoliskolla oli saatu jo niin paljon kokemusta ja positiivista mainetta mallille, että se voitiin lanseerata myyntiin.
Mallin ensimmäiset piirustukset oli tehty jo 1963. Kun seuraavana vuonna eli -64 valmistuksessa siirryttiin pelkästään lasikuituisten runkojen tekoon, otettiin 21-malli tarkempaan suunnitteluun ja piirrettiin uudestaan.
Coronetien rungot olivat tuolloin alalla arvotetun Jim Wynnen käsialaa.
Kilpailuvietti oli veistämön edustajilla voimakas ja esimerkiksi vuonna 1968 nähtiin sellainenkin 21-versio, jossa oli kolme moottoria. Peräpeilin laidoilla oli kaksi Aquamatic-vetolaitetta ja niiden välistä oli vedetty hieman edemmäs sijoitetusta moottorista suora akseli, joka pyöritti kolmatta potkuria. Coronet 21 Playmate on samasta rungosta tehty avoin vene ja se tuotiin markkinoille vuonna 1969.
Uustuotantoa Suomessa
Tultaessa 1970-luvulle, oli veistämön vuosituotanto noin 700 venettä ja sitä kasvatettiin noin tuhanteen veneeseen per vuosi. Myyntimaita oli yli 100, joten Coronetit ovat levinneet ympäri maailmaa.
Coronet 21 Daycruiserin tuotanto jatkui aina vuoteen 1977 saakka. Vielä 1982 saman klassikon kanssa yritettiin ja mallinimeksi valittiin 21 Sunrunner.
Coroneteja on tehty myös mm. Kanadassa, mutta vuonna 2002 monien yllätykseksi Coronet 21 DC ja Playmate palasivat markkinoille.
Yllätys oli se, että paluu markkinoille tapahtui Suomessa, kun Coronet Boats Oy aloitti näiden mallien uustuotannon. Valmistus rajoittui muutamaan veneeseen ja lopetettiin melko nopeasti.
Aktiiviharrastajia
Coronet-veneilijät ovat aktiivista porukkaa ja esimerkiksi Ruotsissa toimii hyvin aktiivinen merkkikerho, Coronet Yacht Club, jossa on yli 1 000 jäsentä. Suurin osa jäsenistä on Ruotsista ja muista Pohjoismaista, mutta innokkaita Coronet-veneilijöitä on ympäri maailmaa. Sivuilta löytyy mm. Coronetin historian merkkipaaluja. Niitä riittää, sillä 21 Daycruiser oli vain yksi osa Coronetin menestystarinaa.
Lue omistajan arviot veneestään Kokemuksia veneestäni -sarjassa digilehdestä 8/2014
Vertailussa Kuuman 60-luvun elintasoveneet digilehdessä 5/2010
Coronet 21 DC testi digilehdessä 6/2002