Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Finmar 570 Daycruiser – Menestyksekäs kilpuri

25.07.2019

Tekstija kuvat Anton Kalland

Finmar on Tauno Wiljasen perustama veneveistämö, joka valmisti kilpailumenestystä ja suosiota nauttineita lasikuituveneitä 1950-luvun lopusta 1980-luvun alkuun.

Amerikassa kehitettiin 1960-luvun alussa syvällä v-pohjalla oleva vene ja Tauno Wiljanen sovelsi samaa mallia nousulistoineen 5,7 metriä pitkään lasikuituveneeseen, 570 Conventionalin seuraajaan.

Ensin runkoa valmistettiin Sea Cabin ja Hardtop -mallisina.

Daycruiserin historia alkoi, kun Tauno ja hänen arkkitehtiystävänsä osallistuivat Daycruiseriksi muutetulla Sea Cabinilla ruotsalaiseen moottorivenekilpailuun Roslagsloppetiin ja pärjäsivät siinä erinomaisesti.

Ensiesiintyminen kisoissa herätti ihmisten kiinnostuksen hämmästyttävän nopeaa venettä kohtaan ja niin Daycruiser otettiin sarjatuotantoon, viimeisimpänä 5,7 metrisistä syvällä v-pohjalla olevista malleista.

Mallin kilpailumenestys oli huimaa. Veneellä voitettiin muun muassa Finngulf Race 1966, Oslofjorden Runt 1966, Pohjoismaiden mestaruus, Roslagsloppet 1967, Varvsloppet 1967, Kalmarloppet 1968, Öresundloppet 1968 ja paljon muita merkittäviä moottorivenekilpailuja.

Finmar 570 -mallia voi pitää suomalaisen moottoriveneurheilun legendana. Mallia valmistettiin 1980-luvulle asti, kunnes Tauno Wiljasen Finmar lopetti toimintansa – Wiljasen omin sanoin ”Turun tautiin”, eli ongelmiin verottajan kanssa.

Toiminnan loppuessa 165 henkilöä jäi työttömäksi. Wiljanen ehti valmistaa uransa aikana yli 16 000 venettä.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 11/2013

 

Lue myös nämä

X