Tilaa
Testit

Kokemuksia veneestäni: Finnsport 8500 Fly – Muistoja ysäriltä

04.11.2021

Tekstijari hakala

Kuvatjohannes tervo

Finnsport-moottoriveneet ovat kokeneet pienen renessanssin pariinkin eri otteeseen. Varsinkin 1970-1990-luvuilla ne olivat Suomessa hyvin suosittuja.

Lohjalla sijainnut Fibå-Vene Ky, joka perustettiin vuonna 1965, aloitti Finnsportien valmistuksen jo samalla vuosikymmenellä ja jatkoi sitä aina 1980-luvulle. Sitä seuraavalla vuosikymmenellä yritys koki konkurssin. Finnsportin maine luotiin vuonna 1966 esitellyllä Finnsport 410:llä, joka oli kokoluokkansa ensimmäisiä V-pohjalla varustettuja veneitä Suomessa. 1990-luvulla Finnsporteja teki puolestaan myös Lohjalla toiminut Oy Eurodelta Ab.

Lujitemuovista valmistettujen veneiden muotit syntyivät suomalaisessa perheyritys Velcronissa, jonka omistaja Teuvo Nissi valmisti ne Helsingissä 1970-luvun alussa ruiskupuristustekniikalla veljiensä Eero ja Väinö Nissin omistamalle Fibå-Veneelle. Vieläkin toimiva Velcron fuusioitui vuonna 2009 Tenisfin-nimisen yrityksen kanssa ja valmistaa edelleen tuotteita veneteollisuudelle.

1970-luvulla Fibån lippulaivana toimi Finnsport 500 ja siitä tuli sen verran kova kaupallinen menestys, että tuota mallia lähti Lohjalta maailmalle reilusti yli tuhat kappaletta.

Finnsportit pitivät ja pitävät myös edelleen hyvin arvonsa, sillä 1990-luvun lopulla vuosikymmen aiemmin valmistetun Finnsport 8500:n vaihtoarvo liikkui parissa sadassa tuhannessa markassa.

Finnsport teki hetkeksi paluun 2010-luvun alussa. Vuoden 2012 venemessuilla esiteltiin kaksi Finnsport-mallia: 6,2-metrinen daycruiser Finnsport 2050 DC ja pulpettivene Finnsport 1850. Ne oli valmistettu Ukrainassa Seagull Marine -yrityksen toimesta. Yrityksellä oli veneiden valmistuksessa käytössään vanhat Finnsportien muotit. Venäjällä vastaavia venemalleja myytiin nimellä Cobra.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 10/2021.

Tekniset tiedot

Finnsport 8500 Fly

Suomalainen matkavene

Pituus alunperin 8,5 m, ankannokalla 9,03 m

Leveys  3,00 m

Kuivapaino 3000 kg

Valmistusmateriaali lujitemuovi

Moottori Volvo Penta AD41 -meridiesel suorakutonen, 200 hv

Polttoainesäiliö 280 l

Varustus liesi, jääkaappi, vessa, suihku, lämmitin, autopilotti, Simrad 3G -tutka, 2 plotteria: Simrad 7 ja Navman 5100, joka liitetty Cobra vhf-laitteeseen, kaikuluotain, keulapotkuri, radiopuhelimet, ajonaikainen lämmitin, taavetit, keulatikkaat, suoja tuulilasille ja keulaluukulle, takatilan bimini, Bombard-kumivene jossa 8 hv:n kaksitahtinen Mariner-perämoottori

Hinta 34000 € (vuonna 2013)

Valmistaja Oy Eurodelta Ab, Lohja

Lue myös nämä

X