Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Formula 36 PC – Leveä matkamalli vauhtivenevalmistajalta

14.07.2019

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatTimo Sarkkinen, Anton Kalland

Amerikkalainen Thunderbird Products on arvostettu ja laajalti tunnettu venevalmistaja, joka on saavuttanut maineensa ennen kaikkea vauhtiveneillään.

Yrityksen historian voi katsoa alkaneen jo 1956, jolloin Thunderbird-veneitä alettiin valmistaa Miamissa Floridassa. Formula-merkin puolestaan perusti vuonna 1962 maailmankuulu  kilpavenesuunnittelija Don Aronow, ja pari vuotta myöhemmin merkit yhdistyivät omistajavaihdosten seurauksena.

Vaikka Thunderbird on pysynyt valmistajan nimessä näihin päiviin, veneet ovat olleet 1970-luvulta lähtien Formuloita. Kolmisensataa ihmistä työllistävä yritys on toiminut vuodesta 1988  Decaturin kaupungissa Yhdysvaltojen koillisosassa.

Formulan nopeimmat mallit ovat menestyneet venekilpailuissa ja olleet vakiokalustoa Yhdysvalloista muualle maailmaan levinneissä Poker Run -kokoontumisajoissa.

Mallistoon on kuulunut  myös selvästi hitaampia ja tilavampia matkaveneitä, kuten tässä esiteltävä Formula 36 PC. Se esiteltiin vuonna 1990 ulkoisesti samankaltaisen 35 PC:n seuraajaksi. Näkyvin ero on se, että  ”kolmevitosissa” ei ole integroitua uimatasoa.

Veneharrastajat muistavat vuosina 1990–1995 valmistetun kolmekutosen ennen kaikkea poikkeuksellisesta leveydestään. Kuvaavaa on, että 2000-luvun alussa esitelty 37 PC on sitä  neljäkymmentä senttiä kapeampi – ja että nykymalliston toiseksi suurimalla Formulalla, 40 Cruiserilla on silläkin leveyttä parikymmentä senttiä vähemmän kuin kolmekutosella.

Voimanlähteinä valtaosassa on kaksi dieseliä, joista Volvo Pentan TAMD 61 ja 63 -mallit ovat yleisiä. Bensakoneillakin varustettuja yksilöitä on olemassa.

Dieselyksilöt ovat tietenkin käytettynä  kalliimpia. Eurooppalaisilla myyntipalstoilla niiden hinnat vaihtelevat 80 000 eurosta yli 100 000 euroon.

Vakiomallin ohella myyntipalstoilla on Express-versiota, jossa on minikajuutan sijasta tilavampi pentteri ja moottoritila. Avotilan tilajärjestelyt poikkeavat niin ikään vakiomallista: Express-versiossa on penkki kartturille, sen takana pieni vesipiste ja perässä L-sohva.

Suomeen 1980-luvun alussa

Formula-veneet rantautuivat Suomeen 1980-luvun lopulla halvan dollarin siivittämän jenkkivenebuumin myötä. Maahantuonnin aloitti helsinkiläinen Bensow Marine loppukesällä 1987.

Venelehtien testeissä Formulat saivat poikkeuksetta kiitosta ajo-ominaisuuksistaan, työn laadusta ja viimeistelystä. Laatuveneestä joutui kuitenkin maksamaan kovan hinnan, ja siksi  myyntimäärät jäivät paljon vähäisemmiksi edullisempiin jenkkimerkkeihin verrattuna.

Kun sitten koko venealaa koetellut lama iski 1990-luvun alussa, myös Formulan myynti ja maahantuonti hyytyivät. Juuri kukaan ei enää ostanut tuplakoneilla varustettuja vauhtiveneitä, eikä liioin retki- ja matkaveneilyyn tarkoitettuja mallejakaan.

Formula tuli kuitenkin takaisin venekaupan elvyttyä. Vuosina 2002–2009 maahantuonnista vastasi A.K Craftech, jonka toiminta sittemmin päättyi konkurssiin.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 8/2011

Muut esitellyt Formula-veneet

Formula 26 PC Kippari 1/1989

Formula 206 Kippari 3/1989

Formula 280 SS Kippari 3/2003

Formula 31 PC Kippari 4/2006

Formula 311 SR-1 Kippari 6/1987

Formula 357 SR-1 Kippari 1/1991

Formula 400 SS Kippari 1/2007

Lue myös nämä

X