Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Maritim 550 HT – Mahonkisesta Utöstä lujitemuovinen HT

Vilkkaille HT-veneiden markkinoille tuli 1970-luvun alussa uusi lujitemuovinen venemalli, joka lanseerattiin nimellä Maritim-Utö 18. Myöhemmin malli nimettiin Maritim 550 HT:ksi.

17.12.2020

Tekstieero pöyhönen

Kuvateero pöyhönen ja joel kontturi

Lujitemuovisen rungon linjat tulivat suoraan maineikkaan kråköläisen veneenrakentajan Bror-Henrik Johanssonin Utön 18-jalkaisesta rungosta. Myös kansirakenteet olivat lujitemuovista. Vaihtoehtoisesti myös puukansi oli mahdollinen. Muovityöt tehtiin aluksi tiettävästi Hangossa FinnCraft Oy:llä. Veneen sisustukset, viimeistely ja mahonkiset ylärakenteet tehtiin laadukkaasti mallin syntysijoilla Kråkössä.

Koko mallin puolitoista vuosikymmentä kestäneen historian ajan syvä V-pohjainen ja leveäpalteinen runko pysyi samana. Venemallin valmistus siirtyi 1970-luvun lopulla Inkooseen Marengo Oy:lle. Tuolloin kansimuotit nykyaikaistettiin niin, että keulakantta korotettiin, jolloin keulakajuuttaan saatiin lisää korkeutta. Samalla sisustaa nykyaikaistettiin muun muassa lujitemuovisilla pulpeteilla. Myös kannen ja rungon liittymäsaumaa paranneltiin törmäyslistan alle jäävällä huulloksella. Uuden kannen ja sisustan layoutin suunnittelusta vastasivat Marengon Esko Juvonen sekä Christer Lyntz.

Layoutin uudet suunnittelijat olisivat halunneet muuttaa myös HT-katteen avautuvan kankaisen katon kovaksi, mutta Maritim halusi pitää edelleen venemallissa erikoisen, auki rullautuvan kangaskattoversion.

Alkuvuosina venemallia tehtiin sekä sisäperä- että perämoottoriversiona. 1980-luvulla mallia valmistettiin vain perämoottoriversiona. Tehosuositukset sisäperäkoneelle olivat 120 hevosvoimaa. Uudemmissa perämoottorimalleissa tehoalue on 70-150 hevosvoimaa.

Sisusta uusine istuimineen on tyylikäs yhdistelmä vaaleaa lujitemuovia ja mahonkivaneria pulpeteissa ja seinäverhouksissa sekä tekotiikkiä turkissa.

”Uudistetun Maritim 550 HT:n vastaanotto oli hyvä. Kaikki myytiin heti, mitä ehdittiin tekemään. Venemallia tehtiin vain noin kaksikymmentä”, sanoo Marengon omistaja Esko Juvonen, joka myöhemmin osti mallin muotit Maritimilta.

”Muotit löytyvät täältä edelleen, jos joku sattuisi tarvitsemaan.”

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 12/2020.

Lue myös nämä

X