Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Nordic 81 – Ihanteellinen perheen retkivene

Kråkön saaresta Porvoonjoen suulta on takavuosina tullut merkittävä osa suomalaisista laatuveneistä.

29.07.2019

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Esimerkiksi Lindströmin veneveistäjäsuku on ollut tunnettu puuveneistään jo viime vuosisadan alkupuolelta. Veistämön kulta-aika osuu 1950- ja 1960-luvuille, jolloin se oli ainakin yksi Suomen suurimmista puuveneiden valmistajista, ellei jossain vaiheessa peräti suurin. Sen palkkalistoilla oli yli 50 työntekijää ja tuotannosta iso osa vietiin ulkomaille.

Noiden puuveneiden jälkeläisenä voitaneen pitää Nordic 81 -mallia, jonka valmistus aloitettiin vuonna 1968. Nordic 81 on Thure Lindströmin suunnittelema ja perusmuodoiltaan perinteisen,  uppoumarunkoisen kalastajaveneen jälkeläinen. Veneen perustana ei kuitenkaan käytetty mitään olemassa olevaa vanhaa puuvenettä, vaan se oli täysin uusi konstruktio.

Perinteiseen tyyliin veneessä on keulassa makuukajuutta neljälle. Kajuutassa on erillinen vessa ja käytävän toisella puolella vaatekaappi.

Ajohytissä on kipparin paikka vasemmalla ja kartanlukijalle oma istuimensa oikealla. Kuskin penkin alla on pentterin tiskiallas ja toisella puolella paikka liedelle.

Ajohytti on takaosastaan auki avotilaan, jonka peitteeksi saa kuomun.

Moottorikoppa vie tilaa veneen keskellä, mutta sen päällä olevan valekannen avulla saadaan avotilaan reilusti pöytätilaa ruokailijoille, joita parhaimmillaan veneessä voi olla rekisteriotteen  mukaisesti peräti 15 henkilöä.

Alun perin veneen avotilassa oli vasemmalla laidalla porrastikkaat sivukannelle. Avotilan perässä oli U-penkki, jonka kansien alla oleviin säilytystiloihin sai varusteet piiloon.

Petroolia ja bensaa

Alussa vene oli varustettu 45 hevosvoiman bensiini/petroolimoottorilla. Bensiiniä varten oli 10 litran polttoainesäiliö ja petroolille 60 litran tankki.

Käynnistys tapahtui bensalla ja koneen lämmettyä kippari pystyi jalallaan painamaan vaihdinta, jolloin matka jatkui bensiiniä edullisemman petroolin avulla.

Tankit sijaitsivat peräkannen alla, samoin kuin nykyään dieseltankki.  Dieselmoottoreihin siirryttiin jo melko aikaisessa vaiheessa 1970-luvun alussa.

Uppoumarunkoiselle tyypilliseen tapaan myös Nordic 81 kulkee hyvin jo melko pienelläkin moottorilla. Isoja tehoja ei tarvita antamaan veneelle sen runkonopeuden. Nopea vene ei tietenkään ole.

Isolla koneteholla vene ei kulje sen kovempaa, mutta kulkuasento muuttuu epämiellyttäväksi. Perä ei kanna ja alkaa kaivautua aaltoihin ja keula nousee korkealle.

Maltillisella kaasun käytöllä ”fiskari” kulkee nätisti ja näkyvyys eteen on parempi. Nordicia aikanaan testanneiden mielestä vene ei pahemmin ”rullannut” sivuttaisessakaan aallokossa, toisin kuin yleensä kalastajamalliset veneet. Vastatuuleen ajettaessa vene kuitenkin roiskii tuulilasille jo pienessäkin aallokossa.

Aikanaan Nordic 81 sai venealan ammattilaisilta kehuja korkealaatuisesta työnjäljestä. Myös sen sisustusjärjestelyjä kiiteltiin. Runsas puun käyttäminen sisustuksessa oli tyypillistä Lindströmin
veistämölle. Se miellytti jo silloin veneen ostajia ja niin se tekee vieläkin.

Paljon ei veneestä löytynyt aikanaan moitittavaa.  Alan lehdessä vuonna 1970 julkaistussa Nordicin testissä testaajat tosin huomauttivat, että ”tuhkakuppi olisi toivottava”. Mahtaisiko terveysintoilijoiden pelottelema paatuneinkaan tupakkamies enää nykyään uskaltaa nostaa moista puutetta esiin.

Myös moottoripurjehtija

Samasta veneestä tuotiin 1970-luvun alussa markkinoille myös Nordic 81 moottoripurjehtija, jonka suunnittelussa Thure Lindströmin lisäksi oli mukana Sture Gripenberg. Mitoiltaan vene oli moottorivenemallia noin 600 kiloa painavampi ja sen köli oli parikymmentä senttiä syvempi. Kölipaino oli noin 300 kiloa.

Moottoriveneversiosta tämä pursi erosi myös ylärakenteidensa osalta. Moottoripurjehtijassa oli kaksi kajuuttaa ja ajohytti oli selvästi taaempana kuin moottoriveneessä. Sen vuoksi  moottoripurjehtijan avotilakin on selvästi pienempi kuin moottoriveneversiossa.

Vuonna 1975 moottoripurjehtija maksoi perusvarustein 63 000 markkaa ja moottoriveneversio 46 900 markkaa.

Nordicin liukuvarunkoisista malleista on Kokemuksia veneestäni -sarjassa aiemmin esitelty Nordic 77 (Kippari 6/1999) ja viimeiseksi veistämön malliksi jäänyt Nordic 800 (Kippari 5/2000).

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 9/2006.

Lue myös nämä

X