Jutut

Kokemuksia veneestäni: Nordic 86 – Laatuveneet ovat yhä haluttuja

Lindströmien veistämö työllisti parhaina puuvenevuosina 50 työntekijää ja veistämön tekemiä laadukkaita puuveneitä vietiin esimerkiksi 1950-luvulla ulkomaille Amerikkaa myöten.

24.08.2019

TekstiJuha Virtanen

KuvatJuha Virtanen, Mika Pohjonen

Vene-lehden vuoden 1981 ensimmäisessä numerossa Thure Lindströmin veistämön valmistaman Nordic 86:n mainostettiin ”tarjoavan teille 80-luvun veneratkaisut ja laadun takeena ovat veneenrakennusperinteet ja perusteellinen ammattitaito”.

Mainoksessa ei valehdeltu pätkääkään. Vuotta aiemmin markkinoille tuodun veneen taustalla olivat pitkät perinteet alalla ja siihen tukeutuvaa todellista ammattitaitoa.

Porvoon Kråkössä Lindströmin veneveistäjäsuvulle oli kertynyt kymmenien vuosien kokemus ensin puuveneiden valmistuksesta ja 86-mallin tullessa markkinoille, oli hallussa jo vuosien kokemus myös lujitemuovista veneenrakennusmateriaalina.

Lindströmien veistämö työllisti parhaina puuvenevuosina 50 työntekijää ja veistämön tekemiä laadukkaita puuveneitä vietiin esimerkiksi 1950-luvulla ulkomaille Amerikkaa myöten.

Puuosaaminen näkyy myös Nordicin sisätiloissa. Sisustukseen on käytetty mahonkia reippaasti ja sillä on vältetty monille nykyveneille tyypillinen muovinen yleisilme. Työjälki ja ylipäätään materiaalivahvuudet kertovat ajasta, jolloin kaikki tehtiin kestämään, ei vain hetken käyttöä ja kyllästymistä ajatellen.

Kelpasi ulkomaille

Ensimmäinen menestystä saanut lujitemuovinen Nordic oli puoliliukuva malli 79, joka oli haluttu vene myös ulkomailla.

Sitä valmistettiin vuosien 1971–83 välillä kaikkiaan noin 500 venettä, joista Suomeen jäi vain runsaat sata venettä.

Veistämö turvautui malliensa kehittämisessä myös moniin suunnittelijoihin, joista tässä mainittakoon esimerkiksi Nordic 77- ja 800-mallit suunnitellut Ilpo Kjellman sekä 81-mallin perusteella tehdyn moottoripurren suunnittelussa mukana ollut Sture Gripenberg. Moottoripursi erosi moottorivenemallista suuremman painonsa ja noin 20 senttiä syvemmän kölinsä lisäksi myös ylärakenteiltaan. Siinä oli esimerkiksi pienempi avotila ja ajohytti moottorivenettä taaempana. Vuonna 1983 Alf Lindström jatkoi Nordicien valmistusta perustamalla Nordic Marin -nimisen yrityksen ja edellä mainittu 77 oli sen ensimmäinen venemalli.

Arvo säilyy

Nordic 86 maksoi vuonna 1980 vakiovarusteineen 185  000 markkaa. Kysyntää ilmeisesti riitti, sillä hinta korotettiin jo seuraavalle kaudelle 212 000 markkaan.

Vuonna 1986 veneestä sai maksaa peräti 289  000 markkaa. Silloin hintaan sisältyi jo muun muassa 165 hevosvoiman dieselmoottori, akkuja oli tuplaten eli kaksi ja pentterissä keitin oli vaihtunut uuniliedeksi. Nyt käytetystä 80-luvun Nordic 86:sta saa maksaa 30 000–50 000 euroa, moottorista, vuosimallista ja varustelusta riippuen.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 6/2015.

Nordic 86

Avomerikelpoinen, 3-kajuuttainen matkavene

Rakennusmateriaali lujitemuovi/mahonki, pituus 8,60 m, leveys 3,00 m, paino n. 3 400 kg, moottorisuositus (1980) 130-225 hv, moottori Volvo Penta AQAD41 -87 200 hv, polttoainetankki 300 l, vesitankki 150 l, makuupaikat 6, vakiovarusteet (1980) dieselsisäperämoottori 130 hv, hallintalaitteet, kompassi, kulkuvalot, 2 x tuulilasinpyyhin, akku, uimataso, kuomu, keitin, tiskiallas, jääkaappi, makeavesijärjestelmä, wc, lämmitin, mahonkisisustus

Hinta 185 000 mk (1980)

Valmistaja Thure Lindströmin Veneveistämö, Kråkö, Porvoo

 

Lue myös nämä

X