Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Kokemuksia veneestäni: Trophy 2103 CC – Urheilukalastajan luottovene

Trophy tunnettiin aiemmin yhtenä Baylinerin mallisarjana, jonka veneet oli lähtökohtaisesti suunniteltu enemmän urheilukalastuskäyttöä kuin pelkkää huviveneilyä ajatellen. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä Trophya alettiin irrottaa omaksi merkikseen.

21.10.2019

Tekstija kuvat Juha Virtanen

Trophyja on tuotu Suomeen jo pitkään ja tarjolla on ollut niin keulakajuutallisia walkaround-veneitä kuin keskipulpetillisia avoveneitä.

Valmistusmaassaan Yhdysvalloissa vapaa-ajankalastajat ovat ostovoimainen kohderyhmä ja merkin markkinointi keskittyy lähes pelkästään kalastuksen ympärille. Suomessa on Trophy-malleja aina markkinoitu hieman laajemmalle veneenkäyttäjäjoukolle ja myös tavalliseen huvi- ja retkikäyttöön.

Numerokoodit

Mallimerkinnän numerosarja pitää sisällään koodin, jonka tunteva tietää heti minkälaisesta veneestä on kyse.

Kaksi ensimmäistä numeroa kertovat veneen pituuden jalkoina. Kolmas numero kertoo moottorityypin. Tässä tapauksessa numero on nolla, joka tarkoittaa ulkolaitamoottoria eli perämoottoria. Jos numero olisi 5, olisi veneessä sisäperämoottori.

Viimeinen eli neljäs numero paljastaa venetyypin. Tässä tapauksessa se on kolmonen eli keskipulpetti. Ykkönen kertoisi veneen olevan yksinkertainen avovene ja kakkonen tarkoittaisi walkaroundia.

Trophylla on myös umpiohjaamollisia malleja, joiden numerosarjassa on sen merkiksi viimeisenä numero 9. Helppoa, eikö totta?

Käyttötestivene 2004

Trophyja on esitelty silloin tällöin vuosien varrella Kipparin sivuilla. Juuri tästä 2103 CC -mallista ei ole ollut aiemmin juttua, mutta esimerkiksi Kipparin Käyttötesti 2004 ajettiin hieman isommalla Trophy 2052 WA-mallilla.

Käyttötestiraportit Trophy 2052 WA -veneestä löytyvät Kipparin numeroista 8/2004, 10/2004 ja 5/2005. 

Matkaa tehtiin testissä kesän ja syksyn aikana yli 2 300 meripeninkulmaa ja vene ehti tulla tutuksi.

Kipparin Käyttötestivene 2004 Trophy 2052

Trophyn todettiin olevan monelle kalamiehelle varmasti haaveiden kohde.

Takana avotilassa on hyvin tilaa heittokalastukseen ja myös keula kantaa parikin kalamiestä.

Laidoilla pehmusteet tekevät nojailun mukavaksi ja kun laitaan voi reilusti tukeutua, on kalastuskin turvallisempaa. Sumppu on monessa jenkkikalaveneessä vakiovaruste ja sellainen on tietysti myös Trophyn malleissa.

Tukevia ja vakaita

Trophyt on todettu tukeviksi ja vakaiksi veneiksi. Kipparin käyttötestiveneenkin etenemistä kuvattiin, että kulkee kuin juna – sillä erolla, ettei tasaista kolkotusta kuulu missään vaiheessa.

Moinen tuntuma selittyy osittain veneen suurella märkäpinnalla liukunopeudessa.

Se on myös leveä suhteessa pituuteen. Suuri märkäpinta lisää tehon tarvetta ja tuntuu polttoainetaloudessa, mutta kun vene on tarkoitettu liikkumaan myös isoilla vesillä, on ratkaisu perusteltu. Vene ottaa aallokon rauhallisesti ja paino tuo myös vakautta paikallaan oltaessa. Kalastuskäytössä useammankaan kalastajan liikkuminen paikallaan seisovassa veneessä ei saa sitä keikkumaan pahasti.

Trophya ovat tuoneet Suomeen mm. Coremar Oy sekä Vator Oy. Vuonna 2008 uuden veneen hinnaksi ilmoitettiin 51 500 euroa.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 1/2015

Katso täältä veneet, jotka on esitelty Kokemuksia veneestäni juttusarjassa.

Trophy 2103 CC

Lujitemuovinen keskipulpettivene (center console)

Pituus 6,50 m
Leveys 2,60 m
Paino n. 1 600 kg
Tehosuositus 150 – 225 hv
Moottori Mercury Verado 225 XL
Teho 225 hv
Huippunopeus n. 40 s
Polttoainetankki n. 400 l
Henkilöluku 1 + 5
CE-kategoria C
Varustelu mm. tutka, karttaohjelma tietokoneella, kaiku, akkulaturi, meri-VHF (kiinteä + kannettava), kattava kalastusvälinevalikoima, uimatasolla pelastuslautta, sähköinen apumoottori ”taivasankkurilla”, kemiallinen wc yms.
Valmistusvuosi 2007

Lue myös nämä

X