Tilaa
Jutut

Kokemuksia veneestäni: Windy 22 Sport – Sporttinen daycruiseri

Skandinaavista laatukäsitettä 1960-luvulta lähtien Euroopan markkinoilla olivat luomassa kulttibrändeistä etunenässä tanskalainen Coronet sekä norjalaiset Fjord sekä meillä hieman tuntemattomammaksi jäänyt Windy.

23.10.2019

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Venemerkin historiassa kerrotaan venemerkin luojasta, norjalaisen kalastajan pojasta Hugo Voldista, joka ihaili isänsä merikelpoisia ja tukevia kalastusveneitä, jotka kaikki hänen isänsä oli nimennyt Vindyiksi. Hugo Voldin vuonna 1966 perustama venebrändi sai nimekseen kansainvälisemmän nimen Windy.

Vold huomasi varsin nopeasti, että luotettavuuden ja merikelpoisuuden lisäksi menestysresepti tarvitsi taakseen myös nimekkäitä ja ammattitaitoisia suunnittelijoita. 1960-luvulta lähtien Windyn menestysmallit mm. 22-jalkaisen ja 24-jalkaiset cruiserit suunnitteli norjalaisen Jan H. Lingen toimisto, jonka kynänjälki näkyi myös muissa sen ajan menestysveneissä kuten Fjordissa ja Dracossa.

Windyn 22-jalkaiselle rungolle tehdyt daycruiserit pysyivät tuotannossa pienin muutoksin 1990-luvulle saakka. Viimeisin versio oli Windy 22 Sport, joka tuli markkinoille vuonna 1984. Windy 22 Sportissa tilanjako on osapuilleen sama kuin aiemmissa malleissakin, mutta kansirakenteet on modifioitu matalammiksi ja virtaviivaisemmiksi.

22-Sportissa on avotilasta välilaipiolla ja lukittavalla ovella erotettu keulakajuutta, jossa on V-vuode. Keulakansi on täysin tasainen, joten kattoikkunaa tai –luukkua keulakajuuttaan ei ole. Tuuletus on järjestetty oven yläpuolelta avautuvalla, alas vedettävällä peitteellä.

Suuressa avotilassa on klaffipöydät sekä istumapaikat kuudelle henkilölle. Aurinkoisena päivänä lisää tilaa antaa täysleveän peräpenkin takana, moottoritilan päällä leveä auringonottotila, josta johtavat tikkaat uimatasolle. Arvokkuutta ja laatuveneen tuntua toi avotilassa käytetty tiikki.

Tehosuosituksena oli 150–260 hevosvoimaa. Moottorivaihtoehtoina käytettiin MerCruiserin ja Volvo Pentan bensiinikäyttöisiä sisäperäkoneita. Venettä myytiin Suomessa 151-hevosvoimaisella sisäperäkoneella, jolloin nopeudeksi luvattiin 32 solmua kahden hengen kuormalla.

Windy 22 on mukana Kipparissa 5/2010 olleessa DC-klassikkojen vertailutestissä.

Lue omistajan kokemukset veneestään Kipparista 8/2019

Sarjassa aikaisemmin esitellyt veneet löydät täältä.

Jos sinulla on venetyyppi tai -malli, jota ei ole vielä esitelty, ja olet halukas kertomaan kokemuksistasi sen kanssa, ota yhteyttä Kipparin toimitukseen.

 


Tekniset tiedot

Windy 22 Sport

Rannikkokäyttöön soveltuva yksikajuuttainen päiväristeilijä.
Rakennusmateriaali lujitemuovi
Sisustus tiikki, iroko, okume
Pituus 6,70 m
Leveys 2,50 m
Syväys 0,60 m
Paino n. 1350 kg
Kantavuus 7 henkilöä
Makuupaikat 2+1
Moottori Volvo Penta AQ 271 C /GM 5,7 litran V-8, vetolaite Volvo DP
Polttoainetankki 205 l
Nopeus matka 23 s, max. 40 s.
Varusteet mm. karttaplotteri, uimataso, 2 kuomua
Suunnittelija Jan H. Linge
Valmistaja Windy Boats A/S, Norja
Luokitus Norske Veritas
Mallin valmistus 1980-1990-luku
Maahantuoja vuonna 1988 Oy Maritim Ab
Hinta vuonna 1988 Suomessa alk. 165 900 mk


 

Lue myös nämä

X