Tilaa
Jutut

Kysy Kipparilta: Käytetty vene kuivilta vai vedestä?

13.02.2024

Tekstijouko saarinen

Haluatko tietää veneiden ja moottoreiden huollosta tai remontoinnista? Mietitkö miten elektroniikasta tai varusteista saa kaiken hyödyn irti? Lähetä meille kysymyksesi.

Lukijan kysymys

Onko paras aika käytettyjen veneiden kaupoille nyt kun ne ovat kuivilla talakoituna? Vai pitäisikö odottaa kesää, että pääsee koeajolle?

Kippari vastaa

Lukijakysymys osuu ajankohtaiseen aiheeseen, sillä venekuume saapuu kevään myötä yhtä varmasti kuin silmut puihin.

Syksyisin käytettyjen markkinoilla näkee tarjouksia isoilla kirjaimilla syyshintaan vedessä myytävistä paateista. Taustalla on usein myyjän halu siirtää tulevasta talvitelakoinnista ja huolloista aiheutuvat kulut ja vaiva seuraavalle omistajalle. Etenkin jos uusi vene on jo hankittuna, syy on ihan pätevä. Keväällä vastaava tilanne tulee, jos veneitä pressun alla on kaksi ja laituripaikkoja vain yksi. Eroon olisi päästävä kiireesti.

Mielipiteitä siihen, tulisiko venekaupat kätellä veneen ollessa maissa vai vedessä on monia. Sen laajemmin tarkastettaviin kohteisiin tässä menemättä, on niin että osan seikoista pystyy kunnolla tarkastamaan vain veneen ollessa vedestä ylhäällä. Tämä on tullut ikävästi tutuksi monelle kesällä laiturista veneensä ostaneelle syysnoston yhteydessä. Vedenalaisesta rungosta on saattanut löytyä vaurioita, joista ostajalla ei ole mitään tietoa. Jälkikäteen ilman asianmukaisia kauppaehtoja asiasta voi olla vaikea päästä sopimukseen.

Aivan ongelmatonta ei pukitetunkaan veneen ostaminen ole. Vaikka moottorin koekäytön voisikin vielä järjestää maissa, tiettyjä mahdollisia ongelmia, kuten vaikka ravistavaa akselia, tai ylikuumenevaa konetta on vaikea todeta ilman ajolenkkiä. Samoin on piilevien vuotopaikkojen kanssa.

Itse olen tehnyt yleensä ehdollisen kaupan, jossa koeajon jälkeen hyväksi todettu vene nostetaan telakalle pohjan ja propulsion tarkastusta varten. Vastaavasti maissa olevalle veneelle olen sopinut koeajon ennen kauppojen viimeistä vaihetta.

Kauppahintaan suhteutettuna ylimääräinen nosto on usein melko marginaalinen kulu. Kauppakirja on laadittu niin, että myyjä vastaa ylimääräisen noston tai laskun kuluista, mikäli kauppa toteutuu.

Jouko Saarinen toimittaja

 

Lue myös nämä

X