Haluatko tietää veneiden ja moottoreiden huollosta tai remontoinnista? Mietitkö miten elektroniikasta tai varusteista saa kaiken hyödyn irti?
Lähetä meille kysymyksesi: kippari (at) otavamedia.fi
Lukijan kysymys:
Uusi näyttö, riittääkö virta?
Kippari vastaa
Kalastuselektroniikkaa työkseen asentavan, helsinkiläisen Aditan Tapio Lääkkölä kuulee vastaavan kysymyksen usein. Hänellä on antaa avuksi simppeli perusohje: laske ensin yhteen kaikkien niiden laitteiden virrankulutus, joita käytät veneessä samanaikaisesti pidempään. Kerro tulos sen jälkeen keskimääräisen kalapäivän pituudella (tuntia).
Monitoiminäyttöjen kuten muidenkin sähkölaitteiden virrankulutus selviää yleensä laitteen teknisistä tiedoista. Ellei toisin mainita, kyseessä on suurin mahdollinen virrankulutus täydellä näytön kirkkaudella. 12-tuumaisesta laitteesta puhuttaessa virrankulutus lienee korkeintaan kahden ampeerin luokkaa tunnissa (2A).
Onko veneessäsi muuta elektroniikkaa? Mikäli uusi plotteri on ainoa yhtäjaksoisesti käytettävä laite, vaikkapa kymmentuntisen päivän virrankulutukseksi saadaan 10 x 2A = 20 A. Kalastuksen loputtua nimelliskapasiteetiltaan 70 Ah akussa pitäisi siis olla kapasiteettia karkeasti 50 Ah, jos se on ollut täynnä reissuun lähdettäessä.
Lääkkölä muistuttaa, että yleinen suositus neste- ja AGM-tyyppisissä akuissa on käyttää enintään puolet nimelliskapasiteetista. Tämänkin muistaen kymmentuntinen kalapäivä ei uhkaa imaista kysyjän akkua lähellekään liian tyhjäksi. Akkuhan latautuu aina perämoottorin käydessä ja tehokkaasti matkataipaleilla.
Litiumakun kapasiteetti taas voidaan käyttää lähes kokonaan, joten 70 Ah:n kapasiteetti olisi jo ruhtinaallinen. Litiumakut ovat kuitenkin harvinaisempia veneen ainoina akkuina, koska starttiominaisuuksilla olevia malleja on tarjolla melko vähän. Tulee myös huomioida moottorivalmistajien suositukset siitä, voiko litiumakkua käyttää sekä startti- että kulutusakkuna tai ylipäätään ollenkaan.
Mitä enemmän veneessä on elektroniikkaa, sitä suositeltavampaa on panostaa laadukkaaseen akkuun ja varmistaa myös latausjärjestelmien riittävyys. Mahdolliselle keulasähkömoottorille on syytä hankkia oma akkunsa.
Timo Sarkkinen
toimittaja