Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Lomalla oma apu on lähellä, osa 2 – Moottorin käyntiongelmat

Mister Murphyn on tapana iskeä veneilijään pahimmin juuri silloin, kun koko Suomi lomailee – veneiden korjauspajat mukaan lukien. Kun veneeseen tulee moottorivika kesken kauan odotetun lomareissun, ovat hyvät neuvot kalliit, sillä apu ei yleensä ole lähellä.

02.08.2020

Tekstija kuvat eero pöyhönen

Kuvatkipparin arkisto

Jos tekniikasta on jonkin verran hajulla, voi vian aiheuttajan paikallistaa itsekin, tehdä korjaustoimenpiteet ja parhaassa tapauksessa päästä jatkamaan matkaa ainakin lähimpään satamaan, ennen kuin yrittää hälyttää  huoltomiehiä kesälomalta paikalle.

Seuraavassa on vinkkejä erityyppisten moottorihäiriöiden paikallistamiseen, ensiapuun ja korjaamiseen.

Pidä aina työkalut ja varaosat mukana

Pidä aina veneessä sopiva arsenaali omaan moottoriinsopivia työkaluja ja tarvikkeita. Aina on hyvä olla mukana sopivia kiinto- ja lenkkiavaimia, tulppa-avain, ristipäinen ja talttapäinen ruuvimeisseli, sivuleikkurit ja puukko.

Sähköpuolen tarvikkeista ainakin: yleismittari, käynnistyskaapelit sekä sulakkeet, sähköjohtoa ja liittimiä.

Varaosia: laturin hihnoja, vesipumpun impellerisarja, sytytystulppia, polttoainesuodattimet varalle, erikokoisia letkun kiristimiä.

Muuta: pieni kannu puhdasta pienkonebensaa, taskulamppu, ilmastointi- sekä muoviteippiä.


Vian tunnistaminen polttoainepuolella

Kun virtapuoli on tarkistettu, vikaa täytyy seuraavaksi etsiä polttoaineen saannista. Suurin osa moottorin käyntihäiriöistä johtuu juuri polttoaineongelmista. Vanhoissa bensakoneissa polttoainetta tulee joko liikaa tai ei tarpeeksi.

Bensaongelmat selviävät pääosin sillä, että kiertää tulpat irti ja tarkistaa niiden kunnon. Nokinen tulppa viittaa liian rikkaaseen seokseen ja valkoiseksi palanut taas siihen, että moottori käy liian laihalla seoksella. Märkä  tulppa on merkki siitä, että kaasuttaja tulvii ja polttoainetta tulee rutkasti liikaa eikä seos syty, vaikka kipinää tulpalle tulisikin. Märkä tulppa voi viitata myös sähköongelmaan.

Yleensä moottorin käyntiongelmat johtuvat 98-prosenttisesti polttoainepuolelta. Mikäli startti pyörii normaalisti eikä moottori lähde käyntiin tai käy huonosti, vikaa on syytä etsiä polttoaineen saannista.

Vanhoissa moottoreissa polttoainekanavat olivat suuremmat ja pienet polttoaineen seassa olevat epäpuhtaudet kulkivat sujuvasti läpi polttoainejärjestelmän. Päästörajoitusten tiukennuttua, moottorit kuluttavat entistä vähemmän polttoainetta ja myös polttoainekanavat sekä suodattimet ovat ahtaammat ja alttiimmat tukkiutumiselle. Ongelmia polttoainejärjestelmässä aiheuttavat myös bensiiniin joukkoon sekoitettava etanoli sekä dieselin
biokasvustot. Polttoaineongelmien välttämiseksi koko polttoainejärjestelmä kannattaa puhdistaa kerran vuodessa ja välttää talven yli veneen tankissa seisoneen polttoaineen käyttöä.


Vika: Mikäli moottori ei käynnisty startatessa tai käynnistyy, mutta käy huonosti.
Toimenpiteet: Tarkista polttoaineen saanti

1. Tarkista tankin ilmaruuvi
2. Tarkista bensaletku
3. Tarkista bensaletkun suunta
4. Tarkista suodatin
5. Puhdista suodatin
6. Tee ilmaus
7. Jatka ilmausta

1. Irtotankeissa kannattaa ensin tarkistaa, että tankin ilmaruuvi on auki ja tankki saa korvausilmaan. Mikäli ilmaruuvi unohtuu kiinni, perämoottori saattaa käydä vielä pienen matkan ajon ajan, mutta pysähtyy alipaineen  tankissa kasvaessa liian suureksi.

2. Tarkista myös, että tankilta lähtevä bensaletku ei ole puristuksissa esimerkiksi tankin alla tai taittuneena terävälle mutkalle, jolloin polttoaineen virtaus moottorille on estynyt.

3. Tarkista myös, että bensaletku on kytketty oikeinpäin. Virtaussuunta on merkitty pumppupalloon nuolella.

4. Tankilta tulevan polttoaineen puhdistaa ensimmäiseksi karkeasuodatin ja vedenerotin, jonne suurimmat  roskat ja vesi kertyvät. Tyhjennä suodattimen pohjassa oleva sakkakuppi. Diesel ja bensiini.

5. Puhdista myös moottorin polttoaineen suodatin, joka perämoottorissa sijaitsee konekopan sisällä. Uusi suodattimet tarvittaessa. Tarkista samassa yhteydessä myös polttoaineletkujen ja liittimien pitävyys. Löystynyt
liitin tai puhki pykinyt polttoaineletku aiheuttaa ilman pääsemisen polttoainejärjestelmän imupuolelle, mistä moottorin käyntihäiriöt saattavat johtua.

6. Dieselmoottoreissa suodattimien puhdistamisen jälkeen polttoainejärjestelmä on ilmattava. Ilmaus kannattaa tehdä manuaalisesti. Ilmaa ensin tankilta moottorin polttoainesuodattimeen tuleva osa. Avaa suodattimen päällä oleva ilmaruuvi ja pumppaa käsipumpulla kunnes ilmaruuvista tulee vain polttoainetta. Kierrä ilmaruuvi kiinni. Käsipumppu sijaitsee yleensä polttoainesuodattimen päällä tai ruiskutuspumpussa.

7. Jos kone ei vielä käynnisty, moottori on vetänyt ilmaa suutinputkelle saakka. Jatka ilmausta löysäämällä kaikkien suutinputkien kiristysmuttereita ja starttaamalla konetta, kunnes suutinputkista tulee vain puhdasta  polttoainetta. Kierrä lopuksi suutinputkien kiristysmutterit kiinni. Kuivaa valunut polttoaine rätillä. Diesel.

Polttoainesuodattimien tyhjentämisen ja puhdistamisen jälkeen bensakoneissa olisi hyvä ajaa ensin suodattimien ja ruiskupumpun läpi pieni määrä puhdasta pienkonebensiiniä, jotta polttoainejärjestelmä puhdistuu sinne mahdollisesti jääneistä kuona-aineista. Pienkonebensiiniä kannattaa pitää aina normaalin bensan lisäksi pieni kannu mukana kaiken varalta.

Voit lukea huoltojutun myös digilehdestä 7/2012

Lue myös nämä

X