Testit

Markkinoiden kookkaimmat daycruiserit testissä – Jättien taisto

Markkinoiden kookkaimmat DC-veneet eroavat selvästi toisistaan. Yleisöä ja ostajia kosiskellaan etenkin imagolla, jonka hiomiseen kukin valmistaja näyttää löytäneen oman tyylinsä ja linjansa.

09.05.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia, Mikael Mahlberg

  • Finnmaster T8
  • Silver Raptor DCZ
  • Nordkapp Noblesse 790

Viime helmikuun Kipparissa (2/2019)vertailimme noin kuuden ja puolen metrin pituisia daycruiser-veneitä, joilla oli hintaa 50 000-70 000 euroa. Niitä vauhdittivat noin 200-hevosvoimaiset perämoottorit.

Päätimme tehdä samaan henkeen vertailun ja selvittää, kuinka paljon enemmän venettä saa, kun hinta karkeasti laskien tuplataan. Pituutta saadaan noin puolitoista metriä lisää ja tehoa noin sadan hevosvoiman verran enemmän. Aika vähän siis, noin äkkiä ajatellen.

Vertailukolmikoksi muodostui ryhmä, jossa on kaksi kotimaista ja yksi norjalainen.

Silverin uuden kokonaan lujitemuovisen z-sarjan suurin malli Raptor on omaa sukua Yamarin 81 DC, joka näki päivänvalon vuonna 2016. Sittemmin se uuden omistajan hoteisiin päädyttyä koki tyylillisiä uudistuksia ja jonkin verran yksityiskohtien hiomista.

Nordkapp Noblesse 790 on norjalaisen mallisarjan lippulaiva, eikä sekään ole varsinaisesti uusi. Se esiteltiin jo vuonna 2015.

Finnmaster T8 esiteltiin vuonna 2014, eli se on tämän joukon ikänestori. Sen tehtävä oli asettaa selvä haaste ja kilpailun lähtökohta muiden valtamerkkien alati kasvaville isoille DC-veneille.

Viime vuonna Yamarin päätti vuorostaan näyttää kaapin paikan markkinoilla, kun se esitteli tähänastisen isoimman mallinsa eli 88 DC:n. Sen testi julkaistiin viime marraskuun Kipparissa 11/2018. Selvästi kalliimpana ja vielä tätä kolmikkoakin numeroa isompana sen ei katsottu enää sopivan tähän vertailuun.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Kipparista 5/2019.

Finnmaster T8

Silver Raptor DCZ

Nordkapp Noblesse 790

Lue myös nämä

X