Mercuryn uusin dieseltrio
Mercury Marine teki uuden kolmelitraisen 230 ja 270 hevosvoiman dieselmoottorimalliston, joka on tarkoitettu sisäperä-, sisä- ja Jet-moottorikäyttöön. Moottorista on myös 150 hevosvoiman versio.
Mercuryn täysin uusi 3,0 litran dieselmoottorien mallisto oli esillä ensimmäisen kerran yleisölle elokuussa Australiassa Sydneyn venemessuilla.
Kolme vuotta suunniteltujen ja testattujen uusien moottorien ominaisuuksista valmistaja on keskittynyt parantamaan varsinkin kiihtyvyyttä ja luotettavuutta.
Kehitysvaiheessa moottoreille on tehty muun muassa ”kiihdytettyjä elinikätestauksia”, joissa moottorit on altistettu suuremmalle rasitukselle kuin mitä kuluttaja koskaan kohtaisi normaaleissa käyttöolosuhteissa.
Myös käyttöominaisuuksiin on keskitytty ja valmistajan mukaan myös moottorimelua ja dieselmoottorin käyntivärinöitä on saatu vähennettyä.
Pienimmän moottorin suurin kierrosnopeus on 3 000 r/min ja isommat pyörivät 4 200 r/min. Paras vääntö osuu pienimmässä moottorissa 2 000 r/min kohdalle ja isommissa se on 2 200 r/min kohdalla.
Keskellä kuvassa on sulakerasia ja sen alapuolella led-valo, MerCathode, joka vilkkukoodeillaan kertoo moottorin kunnosta ja huollon tarpeesta.
Tärkeimmät tarkistuskohteet on tuotu esille ja ohjekirjan lisäksi päivittäisten ja viikoittaisten tarkistusten tekemiseen löytyvät ohjeet myös moottorikopan päältä.
Huolto helpommaksi
Oman huomionsa kehitysvaiheessa on saanut myös moottorien kunnossapito. Mercuryn uusiin perämoottoreihin on viimeaikoina tehty monia huoltoa helpottavia yksityiskohtia. Samanlaisia on tuotu myös uusiin dieseleihin.
Moottorien asennuskin sujuu valmistajan mukaan aiempaa helpommin.
Öljytilavuus on 8,5 litraa. Öljyt suositellaan vaihdettaviksi 200 käyttötunnin välein.
Uusi moottorivalikoima jatkaa Mercuryn Tier 3 -päästöstandardien mukaista dieselmoottorien kehitystä, jonka tarkoituksena on vähentää dieselmoottorien ympäristövaikutuksia.
Moottorit ovat täysin yhteensopivia Mercury SmartCraft -teknologian kanssa, jonka avulla käyttäjä saa välittömästi tietoa moottorin toiminnasta ja lukemista. Järjestelmä antaa tarvittaessa käyttäjälle myös huoltokehotuksia ja ohjeita mahdolliseen vianetsintään.
Dieseleissä voidaan käyttää myös Mercuryn sisämoottorien Joystick Piloting for Inboards (JPI) -järjestelmää ja sisäperämoottorien Joystick Piloting for Sterndrives (JPS) -järjestelmää, jotka parantavat veneen ohjattavuutta.
Moottorissa on uusi vesijäähdytteinen VG-turboahdin ja polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niiden luvataan takaavan aiempaa paremman suorituskyvyn ja parantavan kiihtyvyyttä.