Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Merimiestaidot: Veneen hinaus on syytä osata vesillä – Oletpa pulassa tai auttajana

Veneen kanssa voi joskus joutua itse hinattavaksi tai hinaajaksi, jos joku toinen on pulassa vesillä.

19.09.2021

Tekstijuha virtanen

Kuvatkuvitus kari nyström, kuva jukka-pekka lumilahti

Hinaamiseen veneen kanssa liittyy paljon sellaista, mikä on hyvä hallita, jotta hinaus onnistuu ilman lisäongelmia.

Pulassa olevan auttaminen on jokaisen velvollisuus vesilläkin, mutta se pitää voida tehdä vaarantamatta veneitä ja mahdollisia kyydissä olevia matkustajia.

Hädän ollessa sellainen, ettei merivartiostoa tai vapaaehtoisia meripelastajia pystytä odottamaan, on ainakin auttajan tiedettävä mitä tehdä.

Vastuukysymyksistä on hyvä sopia hinaajan ja hinattavan välillä mahdollisimman pian. Hinaus ei ole riskitöntä, ei varsinkaan vaikeissa olosuhteissa.

Toimi kelin mukaan

Tyynessä on hinausköyden vienti hinattavalle helppoa. Hinaava vene voidaan ajaa lähelle, ehkä jopa hinattavan veneen viereen. Hinausköysi on silloin helppo ojentaa hinattavaan veneeseen.

Tuulisissa olosuhteissa lähestytään hinattavaa mieluimmin tuulen yläpuolelta, jolloin köyden heitto hinattavalle onnistuu varmimmin. Köyden heitossa on heittoliina hyvä apuväline. Muista kiinnittää hinausköyden pää heittoliinaan – se voi hätäillessä unohtua, uskokaa pois!

Jos hinattava vene on matalikolla, hinausköyden heitto on todennäköisin tapa, mutta parhaassa tapauksessa voidaan köysi viedä hinaajan keulalta hinattavan luokse.

Varo, ettet itse päädy samalle karille! Pulassa olevaa venettä lähestytään siitä suunnasta, mistä se on ajanutkin karille.

Jos olet hinaaja, muista, että hinausköysi on kiinni veneesi perässä. Pois peruutettaessa on siis varottava hinausköyden sotkeutumista omaan potkuriin.

Apumies tai -nainen voi kannatella tässä vaiheessa köyttä ja estää sen joutumisen potkurille. Vedon aikana kukaan ei saa olla köyden lähellä, ei kummassakaan veneessä. Katkeava köysi voi sivaltaa ruoskan tavoin.

Mikäli mahdollista, kannattaa hinaus aloittaa siihen suuntaan, mihin se on helpointa. Vasta vauhtiin päästyä käännetään oikeaan kulkusuuntaan.

Paalusolmu on varma

Hinausköyden solmuihin kannattaa käyttää vain sellaisia solmuja, jotka varmasti pitävät mutta saa myös auki hinauksen jälkeen. Köyteen kohdistuu hinauksessa voima, joka voi kiristää solmut niin kireälle, että avaaminen onnistuu vain puukolla tai kirveellä.

Helpointa on sitoa hinausköysi tutun paalusolmun avulla. Sen teko on neuvottu Kipparin numerossa 6/2019.

Hinausköyden pituus

Hinausköyden on oltava vahva ja pitkä. Se saa mielellään olla myös kelluva. Silloin köysi ei vedon löystyessä vajoa ja sotkeennu hinaavan veneen potkuriin.

Pituus on oikea vetoköyden keskikohdan osuessa veteen hinauksessa. Se antaa aallokossa vetoon joustoa, eikä köysi katkea niin helposti kuin köyden ollessa kireällä.

Toimi rauhallisesti, älä hätäile!

Jos hinattava vene on kivillä ja siinä on vuoto, ei venettä kannata lähteä hinaamaan. Meripelastajilla on tehokkaat pumput. Ihmiset on toki koitettava pelastaa haveriveneestä mahdollisimman nopeasti.

Köyden sitominen

Paras kiinnityskohta hinattavassa veneessä olisi keulassa oleva trailerilenkki, jos sellainen veneessä on. Vetopiste olisi hyvä saada mahdollisimman alas. Jos vetopiste on korkealla, painuu veneen keula alaspäin vedossa. Tyynellä se ei ole iso ongelma, mutta kovassa aallokossa keulan olisi päästävä nousemaan aaltojen harjalle.

Jokaisessa veneessä ei ole perässä hinaukseen sopivaa pollaria veneen keskilinjalla, mikä olisi paras paikka hinaavassa veneessä hinausköydelle.

Silloin köysi on kiinnitettävä takaknaapeihin. Vetopisteen saa keskilinjalle käyttämällä lyhyttä köyttä, joka sidotaan knaapeihin lenkiksi, jonka keskeltä varsinainen hinausköysi lähtee kohti hinattavaa.

Samanlainen apuköysi todennäköisesti tarvitaan myös hinattavan veneen keulaknaapeihin, ellei keulassa ole trailerilenkkiä.

Jos hinausköyttä on jatkettava, voi sen tehdä toisiinsa kytketyillä paalusolmuilla.

Kylkikiinnityksessä

Kyljittäin kiinnitettyjä veneitä on helpompi käsitellä ahtaissa paikoissa ja rantautuminenkin on helpompaa, kun rantaa lähestyttäessä hinaava vene ja hinattava siirretään aivan vierekkäin kylkikiinnitykseen.

Veneiden väliin laitetaan mahdollisimman paljon fendareita, jotta veneet eivät kolhi toisiaan. Kiinnitysköydet laitetaan keulasta keulaan, perästä perään ja niiden lisäksi ristikkäiset springiköydet. Ne estävät hinattavan liikkumisen edestakas.

”Paketin” ohjattavuus paranee hinausveneen ollessa jonkin verran hinattavaa venettä taaempana.

Ylimääräisen lyhyen köyden kanssa vetorasitus on saatu jaettua hinattavan molempiin keulaknaapeihin.

 

Lue myös nämä

X