Jutut

Moottoritekniikka 1: Vääntökäyrän optimointi – Lisää ilmaa, lisää vääntöä

Moottori on sitä vääntävämpi ja tehokkaampi mitä enemmän se saa ilmaa. Virtausta on mahdollista tehostaa, mutta usein on ensin päätettävä, mille kierrosalueelle lisäteho halutaan.

23.05.2020

TekstiHeikki Parvianen

KuvatiStock Photo

Edellisessä tekniikka-artikkelissamme totesimme, että nelitahtimoottorissa vääntömomentin suuruus on suoraan riippuvainen siitä, miten paljon sylinteriin saadaan ilmaa. Ja kuten totesimme, vääntömomentti ja sen kierrosalue yhdessä määrittävät moottorin tehon.

Jos moottorin vääntömomenttia halutaan kasvattaa koko kierroslukualueella, on moottorissa yleensä käytettävä mekaanista tai turboahdinta.

Vääntöä on kuitenkin mahdollista kasvattaa myös vapaasti hengittävässä moottorissa, mutta vain ”paikallisesti” eli esimerkiksi liukukynnyksen kierrosluvulla. Silloin vääntömomentti putoaa jollain toiselta kierrosluvulla, sillä momentin nosto vaatii, että kaasunvaihto viritetään suosimaan tiettyä kierrosaluetta muiden kustannuksella.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X