Edellisessä tekniikka-artikkelissamme totesimme, että nelitahtimoottorissa vääntömomentin suuruus on suoraan riippuvainen siitä, miten paljon sylinteriin saadaan ilmaa. Ja kuten totesimme, vääntömomentti ja sen kierrosalue yhdessä määrittävät moottorin tehon.
Jos moottorin vääntömomenttia halutaan kasvattaa koko kierroslukualueella, on moottorissa yleensä käytettävä mekaanista tai turboahdinta.
Vääntöä on kuitenkin mahdollista kasvattaa myös vapaasti hengittävässä moottorissa, mutta vain ”paikallisesti” eli esimerkiksi liukukynnyksen kierrosluvulla. Silloin vääntömomentti putoaa jollain toiselta kierrosluvulla, sillä momentin nosto vaatii, että kaasunvaihto viritetään suosimaan tiettyä kierrosaluetta muiden kustannuksella.
Lue kaikki
MOOTTORIVENEISTÄ