Tilaa
Jutut

Näin ankkuroit veneesi tehokkaasti

Ankkuri on hätäjarru, jolla vene saadaan pysymään paikallaan myös odottamattomissa pakkotilanteissa. Ankkurin tulee olla välittömästi laskuvalmiina.

18.09.2018

TekstiKlaus Salkola

KuvatKlaus Salkola

Ankkuri on hätäjarru, jolla vene saadaan pysymään paikallaan myös odottamattomissa pakkotilanteissa. Ankkurin tulee olla välittömästi laskuvalmiina, vaikka et ikinä ole uneksinutkaan käyttäväsi ankkuria poijun korvikkeena.

Unohda köyden ja ankkurin säilyttäminen eri paikassa ja vasta laskuhetkellä tehtävät köyden liittämiset solmuilla tai haoilla. Varusta veneesi siten, että ankkuri on milloin hyvänsä valmis laskettavaksi pohjaan.

Köyden vapaan pään kun pidät pysyvästi veneeseen kiinnitettynä, et myöskään kadota ankkuriasi vaikka laskettaessa olisi hieman ”tilannetta päällä”.

Veto pohjan suuntaan

Ankkuri pitää vain pohjan suunnassa. Jos vetovoima suuntautuu osaksikaan ylöspäin, pito heikkenee ja suoraan ylös vedettäessä ankkurin pidon kuuluukin irrota.

Veto saadaan pohjan suuntaiseksi käyttämällä ketjua tai muuta painoa ankkurin ja köyden välissä ja laskemalla riittävän paljon köyttä ulos.

Ketjuperuke

Ketju on paras paino köyden ja ankkurin välillä. Painon lisäksi se kestää paljon paremmin hankausrasitusta pohjaa vastaan kuin mikään köysi. 2 – 3 metriä ketjua auttaa vedon suuntaamisessa pohjan suuntaisesti todella paljon, eikä pitemmästä ole haitaksi. Jos ketju on lyhytlenkkistä, se ei sotkeennu kuten hinnaltaan hieman edullisempi pitkälenkkinen malli.

Köyttä riittävästi ulos

Lyhytaikaisessa, valvonnan alaisessa ankkuroinnissa saattaa köyden pituudeksi riittää kolminkertainen määrä veden syvyyteen verrattuna. Vaativammassa ankkuroinnissa minimi on ainakin viisinkertainen. Kaikuluotain on hyödyksi veden syvyyden arvioinnissa. Pääankkuroinnissa on huomioitava myös ankkuripaikalla oleva vapaa tila kellua. Tuulen suunta voi muuttua!

Kun ankkuria käytetään peräkiinnityksessä, köyden pituus säädetään sillä, kuinka kaukana rannasta ankkuri lasketaan. Kaukana oleva ankkuri helpottaa yleensä myös lähtöä rannasta, koska vene saadaan ankkurin avulla vedettyä pitemmälle ennen kuin tehdään lähtöä.

Pituusmerkinnät köyteen

Jotta osattaisiin laittaa riittävästi köyttä ulos, on köydessä hyvä olla merkinnät viiden metrin välein. Merkinnät voi tehdä ompelemalla värillistä taaklauslankaa kymmenkunta kierrosta köyden ympärille vyöksi, joka on helppo havaita. Itse käytän tapaa, jossa 5 m merkitään vihreällä ja 10 punaisella vyöllä. 15 m on punainen ja vihreä, 20 m on kaksi punaista jne. 50 m kohdalla lisään sinisen vyön jolloin 60 m:ssä tulee sininen ja punainen.

Langan sijasta voi käyttää köyden päättämiseen tarkoitettua värillistä liimamassaa, jota venetarvikeliikkeistä on saatavana. Eristysnauhat eivät pysy kiinni.

Laske ankkuri rauhallisesti

Ankkuri lasketaan – ei heitetä. Heittäminen saattaa sotkea köyden ankkurin siipiin, jolloin ankkuri ei todellakaan ota kiinni. Annetaan veneen mieluummin lipua hitaasti poispäin ankkurista ja samalla lasketaan ankkuri rauhallisesti alas. Pohjalla ankkuri kaatuu tällöin veneen suuntaan ja ketju ja köysi jäävät pohjalle ankkurista veneen suuntaan eivätkä sotkeennu ankkuriin.

Vedä ankkuri pohjaan kiinni

Ankkuri on mielellään ajettava alas eli vedettävä pohjaan kiinni jotta tarttuminen saadaan varmistettua. Pääankkuriin mentäessä voi koneella vetää ankkuria tyhjäkäynnillä ja todeta ankkurin alkavan pitää. Peräankkuroinnissa tämäkin on mahdollista, mutta usein riittää, että keulan ollessa kiinni, ankkuria vedetään voimalla kunnes pito on saavutettu. Sen jälkeen voi ankkuriköyden kireyden säätää mieleisekseen.

Varo köyttä potkurissa

Ankkuroinnissa köysi menee laidan yli veteen. Tarjolla on vaara, että se joutuu potkuriin. On aina varmistettava mihin köysi menee. Jouhevasti taipuva, uppoava köysi on parempi kuin kelluva. Potkuria ei tulisi käyttää, vaan veneen olisi annettava lipua vanhalla vauhdilla siihen saakka kunnes ollaan varmasti varmoilla vesillä potkurin suhteen. Nostettaessa ankkuria ei potkuria tule käyttää ennen kuin ankkuri roikkuu suoraan veneestä alaspäin – jos silloinkaan on vielä pakko.

Ankkurin nosto

Ankkuri nostetaan antamalla veneen siirtyä ankkurin päälle köydestä kevyesti vetämällä. Kun veto tulee pystysuoraan, ankkuri irtoaa pohjasta ja on nostettavissa. Pehmeään juuttunut ankkuri irtoaa kun vetoa pidetään pitkään päällä. Köysi kannattaa tällöin kierrättää knaapin kautta käteen, jolloin homma ei käy voimien päälle. Ankkurin vetäminen koneella vastakkaiseen suuntaan auttaa myös.

Kivikkoon jäänyt ankkuri on konstikkaampi. Sen peräpäästä pitäisi saada ote, jolloin ankkuri lähtee takaperin irti. Ketjuperuketta voi yrittää ”keplotella” tarttumaan ankkuriin ja ylimääräisen ketjulenkin voi apuköydellä laskea pystysuoraa ankkuriköyttä pitkin alas tavoitteena siepata ote ankkurin peräpäästä. Tehtävä voi olla aikaa vievä tai ratketa hetkessä.

Köyden, ketjun ja itse ankkurin mukana tulee helposti savea, hiekkaa ja kasvillisuutta. Käsin nostettaessa lika voidaan irrottaa ravistelemalla mutta ankkurivintturin tapauksessa se ei ole mahdollista. Tällöin auttaa jos veneessä on korkean vesipaineen antava pesupumppu ja letku.

Itse ankkurin voi myös alkumatkasta jättää vesirajan tuntumaan ja antaa vesivirran puhdistaa, mutta pitempää köyttä tai ketjua ei näin voi puhdistaa. Nykyiset ankkurimuodot eivät valitettavasti aina edes puhdistu tällä tavalla, sillä niiden ”lusikkamainen” muoto saattaa pitää saven huomattavan tiivisti paikallaan. Tasaperäisessä moottoriveneessä jää peräpeilin taakse joskus myös suvanto, joka ei välttämättä ankkuria huuhtele.

Turvallinen säilytys

Ankkuri on painava esine, joka irrallisena aiheuttaa vaaraa ja vaurioita veneen kulkiessa. Sille on oltava säilytyspaikka, missä se ei pääse liikkumaan. Ankkurirullassa pidettävä ankkuri on varmistettava siten, ettei se vahingossa pääse ajon aikana putoamaan. Moni vintturin jarru ei ole tarkoitettu tähän vaan tarvitaan ketjupidätin tai muuta. Käsin nostettu ankkuri täytyy myös lukita kannelle tai rullaan, jotta se varmasti pysyy mukana.

Lue myös nämä

X