Jutut

Näin dieselmoottorin kulutusta mitataan

Dieselmoottorin testaamiseen sisältyy useita työvaiheita. Mikäli moottorista ei saada "ulos" kulutustietoja sähköisessä muodossa, on turvauduttava perinteisiin mittausmenetelmiin, kuten uudessa D-Torque-dieselperämoottorissa.

15.08.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatArto Wiikari/Otavamedia

Nykymoottorien ajotietokoneet antavat varsin tarkat tiedot moottorien kulutuksista eri tehoasetuksilla, ainakin uutena. Silloin moottorille syötettävä polttoainemäärä lasketaan suuttimien aukioloajasta sekä syöttöpaineesta.

Yhä tulee vastaan moottoreita, joissa ei ole joko sähkösuuttimia tai ajotietokonetta, tai kumpaakaan. Tällainen oli esimerkiksi uusi Neanderin D-Torque-dieselperämoottori, jossa sähkösuuttimista huolimatta puuttui ajotietokone.

Dieselmoottorin kulutuksen mittaus eroaa selvästi bensiinimoottorin mittaamisesta, sillä dieselissä on polttoaineen paluulinja. Näin ollen kaikki tankilta lähtevä polttoaine ei suinkaan pala moottorissa pois, ainakaan heti, vaan osa palautuu tankkiin käytettäväksi myöhemmin. Tämän vuoksi kulutusmittauksessa on laskettava moottorille menevän ja sieltä palaavan polttoaineen erotus.

Tavalliset kuluttajakäyttöön myydyt virtaukseen perustuvat kulutusmittarit ovat epätarkkoja, koska moottorissa käyneen ja siellä lämmenneen polttoaineen tilavuus on eri kuin sisään menevässä viileämmässä polttoaineessa.

Kippari-lehden käyttämässä Corrsys Datronin (ent. Flowtronic) -erikoisvalmisteisessa kulutusmittarissa on tilavuuteen (ei virtaukseen) perustuva määräanturi ja sisäänrakennettu lämmönvaihdin, joka tasaa sisään ja ulos menevän polttoaineen lämpötilaerot.

Kipparin testiohjelman mukaan moottorista mitataan nopeudet, melutasot sekä polttoaineen kulutukset. GPS on korvannut tutkan tavallisissa nopeusmittauksissa, mutta jos ja kun kiihtyvyyksiä mitataan, on tutka edelleenkin nopeampi ja tarkempi kuin GPS. Melutasot mitataan Brüel&Kjaer -äänenpainemittarilla. Ja silloin kun ajotietokoneliitäntää ei ole, ovat vanhat mekaaniset tarkkuuskulutusmittarit yhä lähtövalmiudessa.

Neander D-Torque on pakattu tiiviisti täyteen tekniikkaa ja painoakin on kertynyt muutama kymmenen kiloa vastaavan tehoista bensiinimoottoria enemmän.

Dieselmoottorin kulutuksen mittaus on useamman tunnin projekti. Allekirjoittaneen seurassa oikealla työtä seuraamassa maahantuojan edustaja Tommi Troberg Yanmarilta.

Tankin ja moottorin väliin liitetään yhteensä neljä letkua sekä ylimääräinen naftasuodatin. Polttoaine kulkee lämmönvaihtimen ja yhteensä neljän mäntäkammion kautta, jotka pyörittävät yhtä kampiakselia. Kulutetun dieselin määrä lasketaan akselin kierroksista sekä magneettianturin pulsseista.

Ilmat pihalle. Corrsys Datronin valmistamassa lämmönvaihdinyksikössä on sähköinen polttonesteen kierrätyspumppu, joka myös poistaa mahdolliset ilmakuplat polttoainelinjastosta. Pienikin määrä ilmaa voi aiheuttaa käyntiongelmia dieselmoottorissa.

Pioner Multi ja D-Torque 50 hv -moottori on koeajettavissa ilmaiseksi Kipparin koeajolaiturilla Helsingin Uivassa 16.-19.8.2018.

Katso lista koeajoveneistä täältä.

Lue Neander D-Torque -moottorin testi elokuun Kipparista 9/2018.

Lue myös nämä

X