Jutut

Pahan päivän venekoulu: Kun vene alkaa vuotaa

Käynnistä pilssipumppu. Paikallista vuoto ja tuki se.

17.09.2018

TekstiPete Suhonen

KuvatRajavartiolaitos

Näitä riittää. Lokakuussa 2014 veneilijä joutui pelastautumaan Mäntykarille Helsingin edustalle, kun Mustang-vene alkoi yllättäen vuotaa avomerellä. Kesäkuussa 2012 heikkokuntoinen, vuotavaksi osoittautunut 5,6-metrinen vene oli upota Kustavissa. Merivartioston Uisko onnistui pelastamaan kymmenhenkisen seu­rueen veneestä, joka oli rekisteröity kuudelle hengelle.

Suomessa tapahtuu vuosittain noin 50 vesiliikenneonnettomuutta, joiden syy on vuoto veneessä. Noin 60 prosentissa tapauksista vuoto on kohdannut moottorivenettä. Vuoto-onnettomuuksien määrässä ei ole mukana karilleajoja, joita kirjataan vuodessa kolmisensataa. Viimeisen viiden vuoden aikana vuotava vene on johtanut kahden ihmisen kuolemaan.

Vuodon syyt ovat moninaiset, mutta yksi katalimmista on veneen aiemman omistajan puolivillaisesti tekemä pohjapaikkaus. Kesällä 2010 Marino 8000 -mallin vene alkoi yht’äkkiä ottaa 22 solmun plaanissa vettä sisäänsä. Vene upposi vain puolessa tunnissa ja tuhoutui käyttökelvottomaksi, henkilövahingoilta vältyttiin. Onnettomuustutkinnassa selvisi, että samana keväänä veneliikkeestä käytettynä ostetun aluksen pohjassa, uuden topcoat- ja myrkkymaalikerroksen alla, oli kitillä paikattu 14 senttiä pitkä ja lähes kaksi senttiä leveä reikä. Paik­kaus oli tehty ammattitaidottomasti ja vastuuttomasti vain ulkoapäin. Kitinpalanen oli irronnut ajossa. Tapauksen onnettomuustutkintaraportissa esitettiin, että veneliikkeiden tulisi tarkistaa myymiensä käytettyjen alusten kunto luonnollisena osana välitystoimintaa.

Vara ei venettä upota. Meripelastusjohtaja Marko Siro Suomenlahden merivartiostosta kehottaa pitämään aina mukana vuodon tukkimiseen sopivia välineitä. Niitä tarvitaan harvoin, mutta ne saattavat pelastaa ihmishenkiä. Vuotokiilat, vuotomatto, käsipumppu ja äyskärit kuuluvat vastuuntuntoisen veneilijän varustukseen. Jos veneessä on sähköpilssi, sen toimintakunto tulee tarkistaa säännöllisesti.

Asiantuntijana Marko Siro Suomenlahden merivartiostosta.

Kippari-lehti suosittelee

Rajavartiolaitos on laatinut kahdeksan toimenpidekorttia veneilijöiden hyödynnettäväksi. Kortit on pyritty laatimaan todennäköisimpiä vaaratilanteita varten. Korteissa käsitellään muun muassa hätäilmoituksen tekeminen, aluspalo, hätäankkurointi, aluksen jättö ja pelastautuminen vedessä.

Kortit on ladattavissa ja tulostettavissa tästä.

Toimi näin

1. Pysäytä vene.

2. Käynnistä pilssipumppu.

3. Paikallista vuoto.

a) Jos veneeseen tuleva vesi on jäähdytyslinjaston vettä, sammuta kone. Veden tulo lakkaa kun koneen veden
kierto loppuu.
b) Jos vuoto johtuu jostain muusta ja on raju, kannattaa ajaa rantaan/matalaan veteen jos mahdollista, ja tukkia siellä.

4. Tuki vuoto sisältäpäin puukiiloilla tai esineillä, esimerkiksi takeilla, ylimääräisellä paukkuliivillä, pyyhkeellä, pehmusteilla. Jos mahdollista käytä rungon ulkopuolella vuotomattoa.

5. Tyhjennä alus vedestä. Määrää mahdolliset matkustajat äyskäröimään vettä.

6. Hälytä apua Meripelastuskeskuksesta (0294100) tai sisävesillä hätäkeskuksesta (112). Jos veneessä on muita, määrää hälyttämään apua heti, kun vuoto
on havaittu.

7. Jos et onnistu tukkimaan vuotoa, pyri ajamaan alus rantaan. Avomerellä ammu hätäraketti ja valmistaudu jättämään alus. Jos pelastautumislauttaa ei ole, kerää valmiiksi kelluttavaa tavaraa, kuten lepuuttajat, tyhjät vesitonkat ja ylimääräiset  pelastusliivit.

Lue myös nämä

X