Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Pakkaa veneeseen tärkeät työkalut

Mitä vanhemmalla veneellä olet lähdössä reissuun, sitä tärkeämpää on varata mukaan riittävästi työkaluja. Hyvä niitä olisi tietysti osata käyttääkin.

10.07.2022

Tekstijuha virtanen

Kuvatjuha virtanen, valmistaja

Työkalupakki on ensiapulaukkuun verrattava varuste. Kokeneille veneilijöille se on jo muokkautunut oman veneen tarpeita vastaavaksi. On siis tärkeää, että mukanasi on välineet, joille on käyttöä juuri sinun veneessäsi.

Älä kanna veneeseen koko korjaamoa. Perustyökaluilla hoituvat pikkuremontit, kuten löystyneiden ruuvien ja mutterien kiristämiset ja matka jatkuu.

Tutki venettäsi ja moottoria. Kokeile minkä kokoisia muttereita ja pultteja on ”tyrkyllä” ja millaisella kannalla ruuveja. Älä unohda potkurin kiinnitysmutteria. Valitse työkalut sen mukaisesti.

Työvalikoimaan vaikuttaa veneen moottori. Esimerkiksi dieselmoottorin kanssa ei tarvitse sytytystulppa-avainta, ellei ajattele joskus tarjota apuaan jollekin bensiinimoottorin omistajalle.

Veneen säilytystilojen koko rajaa työkalujen määrää. Ne pitäisi säilyttää mahdollisimman kuivassa, hyvin tuulettuvassa tilassa. Tiivis työkalupakki voi syksyllä paljastaa yksisävyisen ruskean eli ruosteisen työkaluvalikoiman. Pakki on hyvä kesän aikana avata edes joskus ja tarkistaa, onko siellä kosteutta.

Sido pakki kiinni tai tue siten, ettei se pääse merenkäynnissä heilumaan. Muovipakki hajoaa helposti ja metallinen voi vahingoittaa veneen rakenteita. Sama pätee muihinkin varusteisiin.

Vaihtoehto pakille on työkalurulla, kankainen säilytyspussi, jossa on useita lokeroita. Se mahtuu helposti veneeseen. Sen huono puoli on kastumisriski ja työkaluja hakiessa rulla on avattava kokonaan. Veneessä tilaa on rajallisesti.

Niitäkin veneilijöitä on, joiden mielestä veneessä tärkein työkalu on pelkkä korkkiruuvi.

Uusien veneiden tekniikka on jo niin kehittynyttä, ettei perus-Reiskan työkaluilla niitä välttämättä korjailla.


Kiristämiseen

 

Mutterien ja pulttien kiristämistä varten ota mukaan hylsy­avainsarja ja sen lisäksi lenkki-/kiintoavainsarja. Jos säilytystilaa on ra­jallisesti, ota mukaan vain niitä hylsyjä tai lenkkikokoja, joita vastaavia muttereita veneessä ja moottorissa on. Turha kuskata 32 mm lenkkiavainta, jos veneessä ei ole sille koolle tarvetta. Perinteinen ”telakkasorvi”, jakoavain, ei ole turha kapine. Sen säädettävä ”leuka” korvaa monta erillistä kiintoavainta.

Katkaisuun

 

Puukko on perustyökalu ja turvallisuuden kannaltakin tärkeä. Pidä se helposti saatavilla. Jos ajat jonkun huonosti merkittyyn kalaverkkoon, voit puukolla selvitä pinteestä ja ainakin yrittää irrottaa potkurin verkosta. Rautasaha, tai edes sen terä, on myös hyvä olla mukana. Sivuleikkuria voit tarvita sähköjohtojen tai rautalangan katkaisuun.

Ruuvaamiseen

 

Veneestä löytyy yllättävän paljon löystyviä ruuveja ja kesän mittaan ruuvattavaa. Vanhemmissa, varsinkin puuveneissä, uraruuvit ovat yleisiä. Myöhemmin ristipääruuvit ja tähtimäinen torx ovat vallanneet sijaa. Ruuvimeisselisarjasta on siis löydyttävä monenlaisia ja monen kokoisia meisseleitä. Erikokoisilla ei tarkoiteta pelkästään meisselin kärjen kokoa. Niitä on oltava myös eripituisia, sillä veneissä esimerkiksi moottoritilassa saattaa olla joskus ahdasta, eikä pitkävartista meisseliä mahdu käyttämään.

Puristamiseen

Kun näppivoimat eivät riitä, on erilaisista pihdeistä apua. Lukkopihdit tai liukunivelellä varustetut ”papukaijat” eli moniotepihdit ovat veneessä todennäköisesti silloin tarpeen, kun ne eivät ole mukana. Johtopihdit, eli ”Abiko-pihdit” ovat kätevin työkalu sähköjohtojen leikkaamiseen ja liittimien puristamiseen. Se onnistuu myös monitoimipihdeillä. Suippokärkisiä pihtejä voi tarvita esimerkiksi potkuriakselin sokan irrottamisessa.

Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2021.

Lue myös nämä

X