Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Flipper 600 ST, DC ja SC – Jalostettua norjalaishenkeä

Autoteollisuudessa on varsin yleistä, että mallistoa uudistettaessa aloitetaan isoimmista ja kalleimmista malleista, ja edetään kohti pienempiä. Samaisen käytännön näyttää omaksuneen Bella-Veneet uusien Flipper malliensa lanseerauksessa. 880, 670 ja sitten 640 mallien jälkeen on nyt 600-sarjan vuoro. Tyyli ja ilme on sama, kaikki on vain hieman pienempää ja luonnollisesti, myös huokeampaa. Mutta kuinka paljon? Siitä otimme selvää.

02.02.2015

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Flipper on yksi suomalaisen veneteollisuuden vanhimpia ja vahvimpia tuotemerkkejä, jonka synty vie aina 1960-luvulle asti. 1970-luvulle ajoittui varsinainen kasvu ja imagon luominen. Voidaan jopa sanoa, että Flipper oli kotimaisen veneiden sarjatuotannon ensimmäisiä brändättyjä tuotemerkkejä, vaikka suunnittelu oli ruotsalaisen Sigurd Isacssonin käsialaa.

Tänä päivänä suunnittelutyö tulee Norjasta, ja nimenä on vahva tekijä, Espen Thorup. Tämä yhteistyö jatkaa hienosti Flipperin perinteitä vahvana pohjoismaisena venemerkkinä, jolle aina on löytynyt tukeva jalansija niin Suomen, Ruotsin kuin Norjankin markkinoilla.

Tänään Flipperin mallistoon kuuluu yhteensä 10 mallia, jotka jatkavat Flipperin perinteitä avoimien, puolikatettujen ja katettujen perheveneiden edustajana.

Uudesta 600-sarjasta löytyvät variaatiot keskipulpetilla, avoimena DC:nä sekä osittain katettuna HT:nä, joka nykyisin kantaa nimeä ST, Sport Top.

Flipperin uusia ST-malleja on suitsutettu reippain ottein kuluneina vuosina Helsingin venemessuilla.

Vuosi sitten Flipper 600 ST valittiin Helsingin VENE14BÅT -venemessulla vuoden retkimoottoriveneeksi, aivan kuten isosiskonsa 640 ST tasan vuotta aiemmin samaisilla messuilla.

Retkikäyttöön

Tilaratkaisuiltaan 600 ST on mielenkiintoinen yhdistelmä DC:tä ja perinteistä HT:ta. Lyhyen keulakannen ja avoimen katteen alta löytyvät tuttuun tapaan vuodepenkit, joiden jatkona ovat ohjauspulpetti, oleskelu- ja matkustustilat.

Tilan tuntu ja avaruus on sen verran hulppeaa, että on vaikea kuvitella olevansa vain kuuden metrin pituisessa veneessä.

Avoin ja väljä tyyli sopii eittämättä juuri tähän päivään, sillä veneretkeilyn trendi pienemmillä veneillä on nykyisellään jotakin muuta kuin takavuosina. Se on enemmän juuri päiväpainotteista, ei koko kuukauden loman kokonaisvaltaista viettämistä veneessä.

Katteen alla olevat vuoteet palvelevat päiväkäytössä oleskelu- ja lekottelualustoina perinteistä, matalakantista DC:tä selvästi paremmin.

Avotilassa on järkevästi päädytty L-malliseen sohvaan, joka tarjoaa sopivat tilat sekä matkantekoon että oleskeluun. U-sohva söisi tämän kokoisesta veneestä lähes kaiken vapaan turkkipinnan, ja suora takapenkki tekisi kalustuksen suorastaan yksitoikkoiseksi.

Pentteriä ei Flipper 600:aan ole mahdutettu, mutta erinäisille varusteille, kuten pienelle vesipisteelle ja laatikkomalliselle jääkaapille on paikat olemassa. Mutta niin retkivene kuin Flipper 600 ST onkin olevinaan, siinä soisi olevan juuri retkeilyyn kuuluvia perusvarusteita hieman nykyistä enemmän.

Flipper 600 ST on mielenkiintoinen ja tervetullut uutuus kutistumaan päin olleessa Hard Top -veneiden tarjonnassa. Sen voi hyvin kuvitella innostavan luokkaansa myös niitä, jotka tähän asti ovat nähneet lähinnä DC-typpisissä veneissä oman veneilynsä perustan.

Flipper 600 ST

Katto pois ja menoksi

Menevämpää habitusta halajaville on Kuopiossa päätetty tehdä uudesta Flipper 600:sta myös katoton versio. Tilat ovat periaatteessa samat, mutta tunnelmaltaan vene on erilainen.

Valikoiman monipuolisuuden ja vaihtelevuuden nimissä on hienoa, että kuluttajalla on valittavanaan erilaisia vaihtoehtoja. Veneen valinta kun on pitkälti makukysymys, ainakin sen jälkeen kun taloudellinen kynnys on ylitetty.

Olisi mielenkiintoista kuulla luotettavan ennustajan lausunto siitä, kumpi malli, DC vai ST tulee meillä myymään paremmin. Mikäli vaaka kallistuu DC:n puolelle, tuomio on melko selvä: Vene ostetaan ensisijaisesti mielikuvien perusteella. Toiseksi se ei saisi ulkoiselta olemukseltaan herätellä liian vaihtelevia tunteita.

ST:n kovin eteen viety omintakeinen kattoratkaisu saattaa siis toimivuudestaan huolimatta ja massasta erottuvana pelotella monet tutumman näköisen veneen ostajaksi.

Avoimempi, silti ahtaampi

Flipper 600 DC on luokassaan kuitenkin erilainen ja persoonallinen. Tyypillisimmästä DC-veneestä se erottuu etenkin sillä, ettei siinä ole lainkaan avotilaa ja keulan vuodetiloja erottavaa laipiota. Tämä on veneen tilankäytön kannalta eduksi, sillä keulaa on tällä tavoin huomattavan paljon helpompi hyödyntää matkatavaratilana, tai jopa lepo- ja oleskelutilana.

Pelkän tuulilasin takia ilmapiiri on DC:ssä selvästi avoimempi kuin ST:ssä, vaikka kalustemoduulit ovat periaatteessa samasta muotista.

Esteettisistä syistä on DC:n keulakantta kuitenkin venytetty ST:tä taaemmas ja keulan vuoteet ovat suuremmalta osin matalan kannen alla. Tästä on seurannut se, että DC:ssä on avoimemmasta tyylistä huolimatta vähemmän hyötytilaa.

Flipper 600 DC

Kolmas vaihtoehto

Keskipulpettiveneet olivat oman aikansa ilmiö, jonka perinteitä 600 SC yrittää tekohengittää ripauksella välimeren ajattelua. Toteutus on sinänsä hieno, mutta valitettavasti malli on omien esikuviensa rajoittuneisuuden vanki.

Veneiden kokojen ja kulttuurien valtavasta erosta johtuen meillä ja Atlantin toisella puolella, keskipulpettiveneet eivät koskaan ole lunastaneet vastaava asemaa täällä, kuten niiden synnyinsijoilla. Seuraava kehitysaskel oli korottaa keulapuolen kansia ja rakentaa niiden ja keskipulpetin sisään alkeellisia yöpymistiloja. Pieniin runkoihin ympätyt kulkusyvennykset ja matalat sisätilat eivät nekään jaksaneet viedä keskipulpettiveneistä jalostettuja walk-aroundeja pysyvään suosioon täkäläisillä vesillä.

Kutistettu hyöty

Flipper 600 SC on kooltaan siinä rajoilla, onko sen kalustaminen keskipulpettiveneeksi mielekästä. Kysymyksen voi muotoilla niinkin, että mitä SC tarjoaa, mitä muut sisarmallit eivät? Avomerikalastukseen tai kalastukseen ylipäänsä sitä ei varsinaisesti ole suunniteltu ja sen valmiudet ovat enemmän huviajelun tasolla kuin hyötykäytössä. Kookkaan pulpetin ympärille jäävät pinta-alat ovat käytännössä joutotilaa, ellei pulpetin ympäri liikuskelu ole itseisarvo.

Suora takapenkki toimii matkustusistuimena kelvollisesti, tosin siinä matkanteko on suojattomampaa kuin täysleveiden etuikkunoiden malliversioissa.

Keskipulpettimallin keula on kalustettu välimeren henkeä imitoiden aurinkotasoksi muokattavalla tuhtoryhmällä, jossa ainakin teoriassa voisi oleskellakin. SC:n kaltaisessa veneessä ratkaisu vaikuttaa vain lähinnä teennäiseltä ja väkinäiseltä, korkeintaan jossakin messuhallissa kutsuvalta.

Flipper 600 SC

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2015

Lue myös nämä

X