Tilaa
Jutut

Polttoainejärjestelmän huolto – Moottorin yskivään käyntiin

Polttoaineen puhtaus on moottorin häiriöttömän käynnin perusta. Sitä voi auttaa pitämällä polttoainejärjestelmä puhtaana roskasta ja moskasta.

27.10.2021

Tekstijuha virtanen

Kuvatjuha virtanen ja s.rajala/fuel patrol oy

Suositusten mukaan polttoainesäiliö on hyvä puhdistaa muutaman vuoden välein, esimerkiksi vaikka joka kolmas vuosi. Sitäkin useammin pitää moottorin suodattimet tarkistaa ja uusia. Vain siten voi varmistaa, että moottorin käyntihäiriöiden hyvin yleinen syy, roskat polttoainejärjestelmässä, eivät katkaise matkantekoa.

Suurin osa meistä veneilee suhteellisen harvakseen ja silloin, kun sää on kaunis ja keli on vesillä rauhallinen. Polttoaineen sekaan joutunut lika, vesi ja nykyisin myös leväkasvusto painuvat yleensä tankin pohjalle.

Jos polttoaineen imuputken suu ei ole aivan tankin pohjalla, saattaa hyvällä tuurilla veneily onnistua jonkin aikaa ilman ongelmia.

Säiliön pohjalle kerääntyvä sakka pysyy säiliön pohjalla, mutta kun myrsky yllättää ja aallokko kasvaa, vene keikkuu kunnolla. Silloin moska sekoittuu polttoaineeseen ja kulkeutuu polttoainejärjestelmään. Pahimmassa tapauksessa se tukkii polttoainesuodattimen, moottori sammuu ja matka tyssää siihen.

Jotain roskaa löytyi tämänkin tankin pohjalta. Se osoittautui huoltoluukun tiivisteen kuivuneeksi liimaksi.

Ennakoiva huolto

Suodatin on vaikea vaihtaa keikkuvassa veneessä. Ennakoiva huolto, niin tankin kuin suodattimienkin, on siis tärkeää ja helpompi tehdä jo aiemmin eikä vasta silloin, kun ollaan myrskyssä ja pulassa.

Useissa vanhemmissa veneissä on vielä teräksinen polttoainesäiliö, joka ruostuu helposti. Ruostuminen voi alkaa säiliön alaosasta, jonne moska ja vesi painuvat. Tankin seinämien ruoste lisää suodattimen tukkeutumisvaaraa.

Ruostuminen voi aiheuttaa myös tankin puhkeamisen. Polttoaine voi valua veneen pilssiin ja aiheuttaa räjähdysvaaran. Ennakoivalle huollolle ja tarkistuksille on siis hyvät perustelut.

Tästä suodatinkotelosta löytyi hiekan tapaista epäpuhtautta, joka on kulkeutunut sinne polttoaineen mukana. Suodatin toivottavasti on pysäyttänyt sen kulkeutumisen moottoriin asti.

Väärää polttoainetta

Joskus huolletunkin veneen tankkia joudutaan putsaamaan. Syynä on ollut joko tankkaajan huolimattomuus, tai tietämättömyys, kun on tankattu väärää polttoainetta.

Silloin kutsutaan apuun esimerkiksi Fuel Patrolin Stephan Rajala, tai joku muu samalla alalla toimiva yrittäjä.

Fuel Patrol Oy on kohta kymmenvuotias espoolaisyritys, joka on pääasiassa keskittynyt väärällä polttoaineella tankattujen autojen huoltoon, mutta viime vuosina yhä enemmän on toimeksiantoja tullut myös venepuolelta.

Myös veneisiin siis ”osataan” lirutella väärää polttoainetta. Stephan Rajalan mukaan vuosittain eteen tulee parikymmentä tapausta, jossa bensiinin sijasta veneen tankkiin on laskettu dieseliä, tai toisinpäin.

Onko selityksenä dieselin halvempi hinta, kokemattomuus, vai mikä saa tekemään kyseisen virheen? Siihen Rajalakaan ei osaa antaa varmaa vastausta.

”Usein kyseessä on ollut vuokravene”, hän toteaa lyhyesti.

Ahtaat on paikat, mutta Stephan Rajala pääsee sentään huoltoluukkuun käsiksi ja sitä kautta näkemään pitääkö tankkia putsata.

Vaarallista tavaraa

Irtotankin putsaaminen on helppoa, mutta kiinteät polttoainesäiliöt ovat vakiona jo melko pienissäkin moottoriveneissä. Silloin väärän tavaran poistamiseen tarvitaan kunnollinen imulaitteisto.

Kunnollinen tarkoittaa turvallista, luokiteltua ja räjähdyssuojattua pumppua, jollaista ei joka varastosta löydy, mutta ammatikseen polttoainetankkeja puhdistavilta on pakkokin löytyä.

”Bensiinin räjähdysvaaraa usein vähätellään. Ja dieselin ja bensan sekoitus voi olla vielä vaarallisempi yhdistelmä”, Rajala muistuttaa.

Aine ei sinänsä ole räjähdysherkkää, mutta kaasuuntuva polttoaine on. Pienikin kipinä saa aikaan räjähdyksen.

Omatoimiseen polttoainetankin putsaamiseen ei siis pidä ryhtyä, jos ei tiedä mitä on tekemässä.

Oma lukunsa on myös likaisen polttoaineen hävittäminen. Kyseessä on ongelmajäte ja vielä vaarallinen sellainen.

Jos satojen litrojen vetoinen tankki on tyhjennettävä, ei sieltä imetyn polttoaineen kuskaaminen esimerkiksi Riihimäelle Ekokemille, ole kenelle tahansa yksityiselle ihmiselle edes luvallista.

Rajalan uralla eteen tullut mustan mönjän tahrima tankki ”ennen” ja oikealla jo lähes puhdistettuna. Vasemmassa kuvassa näkyy esimerkki siitä, mitä polttoaine-anturille voi tapahtua.

Mikrobit riesana

Dieselpolttoaineen riesana on jo pitkään tunnettu leväksi kutsuttu kasvusto, joka pahimmillaan tukkii polttoainejärjestelmän.

Mikrobikasvustosta ja sen torjumisesta voi lukea enemmän muun muassa netistä dieselbakteeri.fi.

Kyseiseltä sivustolta löytyy myös yhteystietoja ympäri Suomen oleviin yrityksiin, joista voi kysellä apua oman veneen dieseltankin leväongelmiin.

Säiliö voidaan yrittää puhdistaa myös kiertohuuhtelulaitteistolla, jonka ideana on puhdistaa sekä tankki että polttoaine. Samalla säiliö käsitellään yleensä mikrobien torjunta-aineella, joka puhdistaa ja suojaa säiliön ja koko polttoainejärjestelmän sisäpinnat.

Banjoliitin tukossa tankista kulkeutuneen ”mönjän” takia. Polttoaine ei taatusti kulje siitä läpi.

Helppoa tai hankalaa

Jossain vaiheessa tankin huolto ja puhdistus ei enää riitä. Silloin tankki on uusittava. Jos aihe kiinnostaa, niin esimerkiksi Kipparissa 10/2003 on kerrottu veneen tankin uusimisesta.

Kohdevene oli tuolloin klassikko Coronet 21, jossa polttoainesäiliö on avotilan turkin alla, moottorin edessä. Siihen oli siten helppo päästä käsiksi ja vaihto meni sujuvasti.

Monissa muissa veneissä voi vastaava operaatio olla paljon hankalammin toteutettavissa.

Polttoainetankin vaihtaminen saattaa pahimmassa tapauksessa edellyttää veneen rakenteiden ja sisustuksen purkamista, jotta tankkiin päästään käsiksi.

Jos luvassa on työläs ja kalliskin vaihto-operaatio, saattaa veneen omistaja nostaa kädet pystyyn ja tankki jää vaihtamatta. Se kostautuu todennäköisesti myöhemmin eteen tulevina polttoainejärjestelmän häiriöinä ja jopa moottorivaurioina.

Tarkastuluukun avaamiseksi oli tehtävä töitä, mutta veneen omistajan ilme kirkastui, kun pelko dieseltankin leväkasvustosta osoittautui turhaksi. Puhtaassa tankissa oli puhdasta ainetta.

 

Lue myös nämä

X