Tilaa
Jutut

Polttoainetta säästyy pienillä tempuilla. Jokainen turha tippa maksaa.

Omassa veneessään voi pienin keinoin vaikuttaa siihen, millä vauhdilla polttoaine ja eurot virtaavat. Näin hillitset veneilysi kustannuksia.

26.06.2017

TekstiJuha Virtanen

KuvatTomi Peurakoski, Juha Virtanen

Veneen polttoaineenkulutus on monille toisarvoinen asia. Ajotunteja sanotaan kertyvän kesän mittaan vähän, joten viekö se paatti tipan enemmän tai vähemmän, ei kuulemma juuri kiinnosta.

Onkohan se kuitenkaan niin, sillä paljon kuluttavat, suuritehoiset veneet näyttävät seisovan suurimman osan kesästä laiturissa.

Kulutuslukemilla on suora vaikutus siihen, miten paljon euroja virtaa omasta lompakosta huoltoasemaketjun tilille.

Kokosimme veneilijöille muistilistan asioista, joiden avulla voi vaikuttaa kesän polttoainekuluihin.

Pääasiassa ohjeet koskevat liukuvarunkoisia veneitä. Jotkut ohjeista, kuten veneen turhasta kuormasta luopuminen ja matkustajien sijoittelu, toimivat myös uppoumarunkoisissa ja puoliliukuvissa veneissä.

Säästäminen kannattaa ja ehkä sen myötä tulisi veneiltyäkin useammin. Veneethän on tehty ajettaviksi, ei vain laiturissa seisotettaviksi.

1. Huolla veneesi

Huollettu moottori toimii paremmin ja taloudellisemmin kuin huoltamaton. Pidä huoli siitä, että moottorisi saa kunnollisen huollon säännöllisesti, jolloin se saa sisuksiinsa uudet öljyt, suodattimet ja uudet sytytystulpat. Väärissä säädöissä moottorisi ei toimi taloudellisesti. Jos veneessäsi on trimmilevyt, pidä huoli siitä, että ne toimivat ja osaat käyttää niitä. Varsinkin alhaalla roikkuvat trimmilevyt haittaavat ajamista, ovat vauhdin surma ja kulutusta lisäävä vaiva.

Huolla moottorisi säännöllisesti. Esimerkiksi huonot sytytystulpat heikentävät suorituskykyä ja lisäävät polttoaineenkulutusta.

2. Valitse oikea potkuri

Perämoottorin vakiopotkuri on useimmiten yleisratkaisu, joka toimii keskimäärin kuormasta ja käytöstä huolimatta. Potkurin valinta on kuitenkin aina vain kompromissi. Jos se toimii hyvin tietyssä tilanteessa, se ei välttämättä ole taloudellinen kaikissa olosuhteissa. Vaihtoehtojakin on tarjolla runsaasti ja niistä etsimällä saa veneensä viritettyä paremmin omaan käyttöönsä sopivaksi. Jos moottorisi suositeltu huippukierrosalue on esimerkiksi 5 000—6 000 kierrosta minuutissa, olisi kierrosluvun asetuttava huippukierroksilla niin lähelle 6 000 kierrosta kuin mahdollista. Oikein valitulla – ja HUOMIO! – ehjällä potkurilla vene on pirteämpi, se nousee liukuun ja taloudellisimpaan vauhtiin nopeasti.

3. Pidä pohja puhtaana

Huolehdi siitä, että veneesi pohja on puhdas. Vesilinjan alapuolelle pohjaan kertyvä merirokko hidastaa vauhtia ja lisää kulutusta, jos eliönestomaalia ei käytetä. Järvillä merirokkoa ei ole, mutta sielläkin limoittuminen verottaa vauhtia ja lisää kulutusta. Traileriveneilijän on helppo säännöllisesti pestä veneensä pohja reissujen välissä.

Paras ja taloudellisin matkavauhti on venekohtainen, mutta yleensä se löytyy hieman nousukynnyksen yläpuolelta.

4. Kevennä venettä

Mitä painavampi vene, sitä enemmän tarvitaan energiaa sen liikuttamiseen. Lastaatko keväällä veneeseen kaikenlaista turhaa ajatuksella ”jos vaikka kesällä joskus tarvitsee”? Älä käytä venettä varastona. Mieti, tarvitsetko esimerkiksi tällä reissulla välttämättä täyttä vesitankkia. Se lisää veneesi kokonaispainoa – ja kulutusta – helposti useilla kymmenillä kiloilla. Pidä mukana vain kaikkein tärkeimmät varusteet. Lastaa mukaan enemmän tavaraa ja varaosia vasta pitemmille lomareissuille.

5. Sijoita kuorma oikein

Kuorman sijoittelulla on paljon merkitystä siihen missä asennossa vene kulkee. Jos keulassa on liikaa painoa, vene kyntää, työntää melkoista vesimassaa edellään eikä meinaa jaksaa nousta liukuun. Sijoita aina painavat varusteet ja matkustajat mieluimmin veneen peräpäähän ja kevyet eteen.

Jos veneessä on kulutusmittari, kannattaa sen lukemia seurata ja kirjata välillä ylös. Mikäli lukemat muuttuvat selvästi aiempaa suuremmiksi, jossain voi olla vikaa.

6. Kevennä kaasua

Älä turhaan pidä moottoria tyhjäkäynnillä. Moottori lämpenee jo ajettaessa ulos satamasta. Kaasukahvan liikkeessä tyhjäkäynnistä täysille on ”viimeinen kolmannes kallein”. Kun vene on noussut liukuun, on matkanteko taloudellisinta. Kaasu pohjassa vauhti ei välttämättä parane ratkaisevasti, mutta polttoainetta kuluu enemmän. Jos reitin valinta on mahdollista vallitsevien tuulten mukaisesti, niin suunnittele reittisi niin, ettet joudu puskemaan kovaan vastatuuleen, jolloin kulutus kasvaa. Verkkaisesti etenevästä veneestä ehtii katsella maisemiakin.

7. Huomioi ilmanvastus

Bimini-topit ja erilaiset kuomuratkaisut ovat varsinkin Suomen viileissä olosuhteissa mukavia ja erittäin tarpeellisia varusteita. Ne kuitenkin lisäävät huomaamatta veneesi ilmanvastusta. Se taas lisää kulutusta. Varsinkin bimini on helposti lähes jarruvarjon veroinen vauhdintappaja. Sama pätee myös isoon kuomuun, josta ajon ajaksi on avattu vain ehkä ohjaamon päällä oleva etuosa.

8. Tankkaa maissa

Traileriveneilijälle säästöä syntyy jo pelkästään siitä, että voi tankata veneensä tavallisella huoltoasemalla samalla kuin oman autonkin. Varsinkin mantereella niin sanotuilla kylmäasemilla saa tankattua useita senttejä halvemmalla, kuin veneasemalla. Sadan litran tankissa säästö lasketaan euroissa ja kesän mittaan tienaa helposti jo ainakin yhden tankillisen verran. Veneen varakanisterin voi tietysti tankata edullisemmalla polttoaineella maa-asemalla, mutta vesillä bensiinin kanssa lotraamisessa on muistettava polttoaineen käsittelyyn liittyvät riskit.

Lue myös nämä

X