Testit

Sting 600 HT – Vähemmän on enemmän

Sting riisuu kaiken ylimääräisen uudesta mallistaan, ja täyttää selkeän tarpeen markkinoilla. 600 HT sopii niille, jotka haluavat maksaa vain olennaisesta.

23.07.2019

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Kolmisen vuotta sitten Sting esitteli äärimmäisen pelkistetyn avovenemallin, 535 Pron. Se sai pian seuraa samanlaisesta, mutta hiukan isommasta 600 Pro -mallista. Yleisön pyynnöstä isompi malli päätettiin varustaa katteella ja näin syntyi yksi markkinoiden kustannustehokkaimmista monikäyttöveneistä, Sting 600 HT.

Veneiden suunnittelusta on vastannut Espen Thorup, joka on monen viimeaikaisen menestysmallin takana.

Stingin tuotevalikoiman tekee mielenkiintoiseksi se, että sama tiimi on lanseerannut kaksi ääripäätä pienten hyttiveneiden luokkaan. Tässä esitelty Pro-sarjan lippulaiva edustaa äärimmilleen vietyä yksinkertaisuutta, kun taas Fast Track -mallit 630 ja 730 hakevat tilankäytöllisessä oivallusten määrässä vertaistaan. Kaikki tai ei mitään – ei välttämättä huono strategia mallivalikoiman kannalta.

Norjalaisbrändi Sting on Nordkappin sisarmerkki, ja veneet valmistetaan samalla veistämöllä Puolassa.

Yksinkertainen rakenne

Pro-sarjan veneet valmistetaan ns. yksikuoriperiaatteella. Siinä kansi- ja sisätilat eivät ole muotista otettuja, vaan laminoitua pintaa. Pinta on viimeistelty harmaaksi värjätyllä topcoatilla.

Jälki on muottipintaa karumpaa, mutta yksinkertaisemmassa yksikuorirakenteessa on etunsa, sillä sitä on helpompi korjata mahdollisen vaurion sattuessa ylärakenteisiin.

Veneen leveys ja nimenomaan yksikuorisuus on mahdollistanut katoksen valmistamisen niin, että siihen on voitu muotoilla luokassaan poikkeuksellisen leveät sivukannet. Itse perusvene on muutoin identtinen avonaisen 600 Pron kanssa.

Keskelle sijoitetun ajokatoksen alla on täysleveä tuhtomainen penkki, johon mahtuu istumaan jopa neljä henkeä. Sitä voi pitää kuusimetrisessä katetussa veneessä harvinaislaatuisena herkkuna, koska kaikki näkevät yhtä hyvin ulos. Selkänojia ei tosin ole, ja näkyvyys ei itsessään ansaitse sen suurempia kehuja. Ikkunanpuitteet ovat nimittäin leveät, jota avattava ovi vielä korostaa.


Ajohytti on varustettu suurella kattoluukulla ja kate on takaosastaan avoin. Esittelyveneessä oli lisävarusteinen, kuomukankaasta tehty verho, jolla katteen saa kauttaaltaan suljettua. Ilman kaaria oleva verhoratkaisu on veneen luonteeseen sopivasti yksinkertainen ja helppokäyttöinen.

Lue esittely Kipparista 7/2019.

Muut Kipparissa testatut Sting-veneet

Sting 610 BR

Sting 485 S

Sting 630 Fast Track

Sting 535 Pro

Sting 600 HT

Pituus 6,02 m
Leveys 2,30 m
Paino n. 650 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Henkilöluku 6
CE-luokka C
Tehosuositus 40–75 hv
Koeajomoottori Evinrude E-Tec 75 hv
Polttoainesäiliö 24 litraa irtosäiliö
Vakiovarustus mm. eliönestomaalaus, kölirauta, valomasto, kiinnitysvarustus, tyynysarja, Garmin 52 DV -karttaplotteri peräpeilianturilla
Lisävarusteet mm. takaverho, hydrauli-ohjaus, lisäsäilytyslaatikot
Hinta 14 750 € ilman moottoria, 23 350 € koeajomoottorilla, (50 hv, 20 500 €)
Valmistaja Sting-Boats
Maahantuoja Frydenbø Marine

 

Lue myös nämä

X