Markus Mustelin, 59, ja Jolle Blässar, 55, ovat pitkäaikaisia työkavereita ja ovat yhdessä kiertäneet maailman ympäri Whitbread Round the World -kisassa Union Bank of Finland -veneellään vuosina 1989–1990. Molemmilla on erikseen purjehduskokemusta paljon enemmänkin. Pari vuotta sitten virisi Mustelinille ajatus ylittää Atlantti soutaen Atlantic Challenge -kilpailussa. Hän sai puhuttua Blässarin ympäri ja reilun vuoden kuluttua heidän olisi tarkoitus ylittää Atlantin valtameri kahdestaan soutaen. Lähtö on 13. joulukuuta 2021. Kukaan suomalainen ei ole koskaan aikaisemmin ylittänyt Atlanttia soutuveneellä.
Aivan perinteisestä soutuveneestä ei ole kyse, vaan nimenomaan kilpailuihin suunnitellusta. Rannoch Adventures -yhtiö valmistaa näitä veneitä noin 15 vuodessa kahtena eri mallina, kahden ja neljän hengen miehistöille suunniteltuna. Vene painaa viitisensataa kiloa, mutta lähtöviivalla kokonaispaino on 950 kilon luokkaa. Pituutta veneellä on 7,3 metriä.
Juomavettä merestä
Vene etenee vain lihasvoimalla, minkäänlaista apumoottoria ei veneessä ole. Sähköntuotantoa varten veneen kummassakin päässä on aurinkopaneelit, joilla ladataan kahta 100 ampeeritunnin litiumakkua. Akkujen avulla käytetään vedentekokonetta, jolla Mustelin ja Blässar saavat juomavettä merestä. Sähköä kuluu myös radiopuhelimeen, autopilottiin ja AIS-lähettimeen ja muihin navigointivälineisiin.
Veneessä on noin kahdenkymmenen litran säiliö valmiille makealle vedelle. Vettä tarvitaan paljon, sillä soutaminen kuluttaa energiaa rutkasti. Päivittäinen kaloritarve on 6000 kcal per mies. Ruuaksi soutupari syö pakastekuivattua muonaa.
Aivan yksin Mustelin ja Blässar eivät Atlantin valtamerellä soutele. Mukana on kaksi saattovenettä, jotka varmistavat soutajien turvallisuuden. Kaikkiaan kisaan osallistuu kolmisenkymmentä venekuntaa ja noin sata soutajaa eri puolilta maailmaa. Kisa käydään kahdessa sarjassa: kaksinsoutuna ja nelinsoutuna.
300 tunnin harjoitustavoite
Mustelinin ja Blässarin kilpavene on ollut harjoituskäytössä nyt kaksitoista tuntia. Jotta kisaan voi ylipäätään osallistua, vaaditaan 120 tunnin harjoittelu. ”Meidän tavoite on, että ainakin 300 tuntia tulee harjoiteltua ennen kisaa”, Markus Mustelin sanoo.
Seuraava soutuharjoitus suuntautuu Helsingistä Kotkaan huomenna perjantaina. Tarkoitus on päästä perille alle vuorokaudessa. Reilun vuoden kuluttua matkan pituus on aivan eri. Lähtö on Kanarialta ja maali on Karibialla Antigualla. Soutumatkaa kertyy noin 4800 kilometriä linnuntietä.
”Usko on aika kova. Kyllä me sinne kisaan olemme lähdössä. Tottakai on jonkinlainen huoli, jos tulee terveysongelmia, mutta kyllä me olemme starttiviivalla joulukuussa 2021”, Mustelin toteaa.
Soutu-urakka kestää noin viisikymmentä vuorokautta, eli parisenkymmentä päivää enemmän kuin saman reitin ennätys. Tuona aikana Mustelin ja Blässar tekevät noin 1,5 miljoonaa aironvetoa. He vuorottelevat soutamisessa kahden tunnin vuoroissa. Kun toinen soutaa, toinen syö, lepää ja hoitaa radioviestintää. Tällä tahdilla kummallekin tulee 12 soutuvuoroa joka vuorokausi, kellon ympäri puolentoista kuukauden ajan. Veneen kummassakin päässä on kabiinit, joissa miehet voivat levätä vuorollaan. Mitään luksusta lepo ei tule olemaan, sillä ylimääräistä tilaa jää 195 senttiselle Blässarille viisi senttiä, kun hän oikaisee jalkansa.
Eikö soutajien ikä jo rehellisyyden nimissä ala painaa? Kyse ei ole mistään helposta kisasta. ”Rehellisyyden nimissä siinä mielessä ikä jo painaa, että jos on lähteäkseen, niin pitää lähteä nyt. Ei kannata odottaa viittä tai kymmentä vuotta.”
Suotuisaa säätä
Sää Kanarialta länteen on tilastollisesti vuoden vaihteen tienoilla melko hyvä. Odotettavissa on tasaista 5–7 m/s pasaatituulta, joka tuulee vielä suotuisasti idästä länteen, eli soutajien takaa. Myös merivirrat kulkevat veneen reitin suuntaisesti. Mutta myrskyihin pitää varautua ja myrskysäässä pitää Mustelinin ja Blässarin soutua myös harjoitella.
Puolitoista miljoonaa soutuliikettä vaatii paljon kunnolta mutta erityisesti käsiltä. ”Jos kämmenet kestävät ensimmäiset kymmenen vuorokautta, niin kaiken pitäisi olla ok”, Mustelin kertoo. Hanskoja ei kisan aikana käytetä, sillä ne pitäisivät kädet kosteina ja rakoille sekä tulehduksille alttiina. Haavat ja suolavesi ovat paha yhdistelmä.
Sponsorit etsinnässä
Sponsoreita kaivataan kattamaan noin sadan tuhannen euron kisabudjetti. Tällä hetkellä siitä on katettu noin 30 prosenttia. Veneen nimeäkään ei ole vielä sponsoreille myyty, mutta toiveissa on, että sponsorisopimukset saadaan kasaan vielä tämän vuoden puolella.