Tilaa
Jutut

Suomen veneteollisuus on Ruotsille isoveli

Kippari tapasi Tukholmassa Sweboatin johtajan Mats Erikssonin.

13.05.2024

Tekstijouko saarinen

Kuvatmarkus pentikäinen

Mats Eriksson istuu rennosti jockey-penkillä nojaillen. Rib Unlimited, ruotsalainen energiatehokkaaksi suunniteltu sähkövene ei ole sattumalta valittu hänen alleen. Se edustaa juuri sitä, mitä Ruotsin venealan kattojärjestön, Swe­boatin toimitusjohtaja Eriksson pitää veneilyn tulevaisuutena.

”Ensimmäistä kertaa histo­riassa kaikki haluavat tietää veneen kulutuksesta”, Eriksson kuvailee ruotsalaisostajien muutosta venekaupoilla.

Enemmän kuin polttoaineen hinnassa, kysymys on hänen mukaansa ympäristötietoisuudesta ja aidosta huolesta.

Ruotsissakaan ei aina paista

Huolta on ympäristön lisäksi riittänyt koko venealalla. Korkea sähkön hinta ja nousseet korkokulut ovat nakertaneet ruotsalaisostajien ostovoimaa.

”Tämä kevät näyttää kuitenkin vuoden takaista valoisammalta.”

Ruotsissa myytävistä 20 000 veneestä 14 000 on tuontituotteita. Niinpä mudissa polkenut kruunun kurssi on tehnyt veneen ostajan olon tukalaksi.

Tilanteesta ovat toki hyötyneet vientipainotteiset valmistajat. Kaikkiaan valmistajia on kuitenkin jäljellä enää viitisentoista. Mats Eriksson toteaakin Suomen olevan todellinen veneteollisuuden mahtimaa Ruotsiin verrattua.

”Ja Finnboat”, hän jatkaa.

”Kansainvälisillä messuilla suomalaisvalmistajat ovat kuin suuri perhe. Ruotsissa on yritetty monta kertaa samaa siinä onnistumatta.”

Vaikeista vuosista ovat markkinoilla eniten kärsineet pienet, 4–6-metriset veneet.

”Suuremmista veneistä on ostopäätös tehty jo aiemmin ja siitä halutaan pitää kiinni.”

Vaikka ruotsalaisveneiden tuotanto on yhä kansainvälisempää ja tuotantoa on paljon muun muassa Puolassa ja Liettuassa, on ruotsalainen brändi hänen mukaansa tärkeä. Lippu halutaan näkyvälle paikalle, kun veneitä esitellään kansainvälisillä messuilla.

Ala muutoksessa

Ruotsissa ympäristösäädökset veneilijöille ovat tiukkoja eikä Mats Eriksson usko sen kääntyvän. Päinvastoin.

”Polttomoottorikieltoja varmasti järville tulee.”

Vastauksesta kysymykseen, onko veneteollisuus siirtymään valmis, hän ei ole aivan varma.

”Mutta foilit, sähkömoottorit, pienivastuksiset rungot ja sosiaalinen nautiskelu vesillä kiireettömästi, ne ovat jo täällä”, hän toteaa ja viittaa kuhisevaan Tukholman messuhalliin.

Ruotsin kolme suurinta vene-valmistajaa

1. Nimbus (vuoden 2023 liikevaihto noin 158 miljoonaa euroa)

2. Hallberg-Rassy (noin 36 miljoonaa euroa)

3. Windy Scandinavia (33 miljoonaa euroa)

Lue myös nämä

X