Tilaa
Jutut

Suvi-veneet juhlavuoden kynnyksellä – 35 vuotta mökkiveneitä

Suvi-veneillä on ensi vuonna aihetta juhliin, sillä merkin perustamisesta tulee kuluneeksi 35 vuotta. Se on kunnioitettava ikä venevalmistajalle, joka on toimintansa alusta asti keskittynyt yksinomaan kohtuuhintaisiin mökkiveneisiin.

14.12.2019

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatTimo Sarkkinen ja Suvi-veneet

Historian voi sanoa alkaneen 1982, kun Terho Liukkonen perusti nuorena opiskelijana Termalin-nimisen yrityksen kotikaupunkiinsa Mikkeliin. Ensimmäisinä vuosina ei vielä tehty veneitä, vaan myytiin erilaisia venetarvikkeita.

”Hiacen takakontti laitettiin täyteen ja ajeltiin Suomea ristiin rastiin”, nykyään tuotekehityksestä vastaava Liukkonen muistelee.

Kiinnostus veneiden valmistamisen heräsi hiljalleen. Ensin Termalin ryhtyi myymään muiden merkkien veneitä, ja vuonna 1985 syntyi ensimmäinen oma malli, sivupulpetilla varustettu Suvi 410. Vähitellen esiteltiin muitakin soutu- ja moottorivenemalleja, joita kaikkia yhdisti yksikuorinen rakenne.

Liukkonen muistaa hyvin, miten Suvi-nimeen päädyttiin. Hän järjesti Mikkelin kauppaopiston markkinointiluokille nimikilpailun, ja yksi oli ehdottanut Suvia.

”Sehän oli erittäin osuva nimi, kesän synonyymi ja naisen nimi – kaikki laivathan saavat perinteisesti naisen nimen.”

Veneitä ei tehty itse, vaan valmistuksesta vastasivat eri alihankkijat. Tällä linjalla jatkettiin vuosikymmeniä.

Vuonna 1990 Suvin rinnalle hankittiin toinen merkki Palta, joka sekin oli tunnettu mökkiluokan veneistään.

”Ne olivat hyvämaineisia ja nostivat vuosituotantoa 200–300 kappaleella.”

Troller ja Big Troller -mallit oli suunniteltu nimensä mukaisesti vetouisteluun. Big Troller oli Suvin historiassa harvinainen kaksikuorinen lujitemuovivene. Kuva: Suvi-veneet Oy

Termalin selvisi monta venealan yritystä kaataneesta 90-luvun alkuvuosien lamasta. Markkinoille syntyi tilaa edullisille veneille, koska isot veneet eivät menneet kaupaksi ja koska moni tunnettu valmistaja joutui lopettamaan toimintansa. Suurta apua oli myös vientikaupasta Ruotsiin.

Sekä Suvin että Paltan mallit olivat vielä noihin aikoihin hyvin pelkistettyjä. Tuotekehityksen virstanpylväänä voi pitää vuotta 1997, jolloin esiteltiin ensimmäiset sadevesityhjentyvät Suvit. Sittemmin ominaisuus vakiintui lähes kaikkiin moottorivenemalleihin.

Sivupulpettimallien suosio on tänä päivänä vähäistä, mutta 2000-luvun alkupuolella niihin uskottiin vahvasti. Sadevesityhjentyvä 4500 SR oli tuotannossa vuosina 2001–2006. Kuva: suvi-veneet Oy

Mallistot laajenivat 2000-luvun alussa tasaiseen tahtiin, ja Suvin historian ensimmäinen tuplapulpettimalli 4900 SR Duo esiteltiin vuonna 2004. Soutuvenepuolella panostettiin kantavaperäisiin malleihin.

Kuva: Suvi-veneet Oy

Syksyn 2008 suuri uutinen oli Termalinin siirtyminen Kesko Marinen omistukseen. Siitä alkoi mittava malliston uudistustyö. Tuloksia saatiin hämmästellä Helsingin venemessuilla 2010: uudet Suvi 50 -mallit oli tehty ”isäntämerkki” Yamarinin rungoille.

”Yamarin-yhteistyöllä turvattiin tulevaisuutta, mutta markkinoinnissa asiaa ei koskaan tuotu esille”, Liukkonen kertoo.

Vuonna 2013 Suvi otti loikan uuteen kokoluokkaan, kun mallistoon tuli uusina lippulaivoina 5,7-metriset tuplapulpetti- ja keskipulpettimallit. Niissäkin hyödynnettiin Yamarinien runkoja.

Kesko Marine luopui veneliiketoiminnoistaan alkuvuonna 2017. Siitä lähtien Suvin ja Paltan liiketoimintaa on pyörittänyt Suvi-veneet Oy, joka on toimitusjohtaja Aki Karjalaisen ja hänen vaimonsa Helin omistuksessa.

Nykyiseen mallistoon kuuluu peräti 28 venettä, joista 25 valmistetaan omalla tehtaalla Savonlinnassa. Kolmen kaksikuoristen Suvi Kelo -mallin valmistuksesta vastaa Kesälahdella toimiva Suomi-veneet.

Suvin ensi kauden uutuusmalli 57 CC Fisher on varustettavissa sprayhood-tyyppisellä ajokatoksella.

Toiseen juhlavuoden uutuusmalliin, Suvi 57 Duo Fisheriin saa lisävarusteena monikäyttöisen kuomun ja varustekaaren.

Lisätiedot: Suvi-veneet

Lue Kipparista 12/2019 kuinka Suvi-veneet valmistetaan Savonlinnan tehtaalla.

Lue myös nämä

X