Tilaa
Jutut

Tehdasvierailulla Wallaksella – Liekin voima

Kotimaisesta Wallaksesta on tullut synonyymi veneiden ilmanlämmittimille. Kaarinan tehtaalla valmistuvat myös liedet ja vedenlämmittimet.

05.02.2024

Tekstimarkus ånäs

Vanha sanonta kääntyy Wallaksen tehtaalla Kaarinassa päälaelleen.

Myymälään on nostettu esille lämmittimien valmistajana tunnetun Wallaksen koko tarjonta. Erityisesti veneisiin tarkoitetut lämmittimet herättävät huomion – ne kun näyttävät täsmälleen samalta kuin aina ennenkin.

Sisältä metallisiin kuoriin paketoitu lämmitin on kuitenkin viime vuosina huomattavasti uudistunut.

”Me aina joskus heitämme ilmoille ajatuksen, pitäisikö kuorien olla jollain lailla virtaviivaisemman näköiset. Palaute jälleenmyyjiltä ja kuluttajilta on ollut aina ehdoton: ei missään nimessä”, kertoo Wallaksen toimitusjohtaja Jussi Oksanen.

Traditionaalisessa paketoinnissa on myös se etu, että uusi Wallas sopii veneeseen yleensä suoraan vanhan paikalle. Samasta syystä valikoimissa on yhä valopetrolilla toimiva malli.

”Moni haluaa ostaa sellaisen vanhan vastaavan tilalle, jos pitää saada uusi nopeasti. Mitään mittoja ei ole muutettu, joten kiinnitys toimii lennosta”, kertoo Wallaksen tekninen johtaja Pasi Alvemaa.

Jussi Oksanen (vas) ja Pasi Alvemaa luotsaavat yhä kotimaisessa omistuksessa olevaa Wallasta.

Etäpäivitettävä

Yleisimmin veneissä on nykyisin kuitenkin Wallaksen dieselillä toimiva lämmitin, joka tuli markkinoille 1990-luvulla. Myös se on ulkonäöltään aika pitkälti alkuperäistä muistuttava.

Mutta vain ulkoisesti.

Sisältä lämmittimet kun ovat muun ohessa uusiutuneet erityisesti elektroniikan osalta.

Aiemmin mallien ohjelmisto uusiutui muutaman vuoden välein, eikä sitä voinut oston jälkeen päivittää. Nyt kun lämmittimiin tulee uusia ominaisuuksia, ohjelmisto voidaan ajanmukaistaa verkon kautta samalla lailla kuin vaikka älypuhelimien vastaava.

Nykyaikana mikään ei ole enää yksinkertaista, ei edes lämmitin.

Wallakset kootaan käsin Kaarinassa. Uusien veneiden rakentamisen vähentyminen on laskusuhdanteessa vaikuttanut myös Wallaksen toimintaan, mutta sitä suojaa hajautus niin viranomais- kuin vaikka autopuolelle useaan eri maahan.

Toiveet saattavat olla monimutkaisia. Wallas otti ison harppauksen kehityksessä, kun eräs asiakas halusi lämmittimensä paitsi lämmittävän ilmaa ja vettä olevan kännykällä ohjattava sekä netissä korjattava. Sen lisäksi laitteen piti tuottaa sähköä.

”Se oli käännekohta koko yrityksellemme, sillä sen jälkeen aloimme tehdä tuotteita asiakkaille räätälöidysti. Meidän pitää olla ketteriä ja kääntyä mutkista nopeasti: jos joku jotain pyytää, meidän pitää saada sellainen aikaiseksi”, Alvemaa kertoo.

Nyt Wallaksen palvelu kattaa muun muassa lämmittimen etäsäädön tehtaalta.

”Esimerkiksi jos käyttäjä haluaa yhdistelmämallissa enemmän energiaa veteen kuin ilmaan, me pystymme säätämään sitä täältä”, Oksanen kertoo.

Jos asiakas antaa suostumuksen, Wallas näkee koko ajan reaaliaikaisesti, miten sen valmistamat lämmittimet veneissä toimivat.

”Yhtään lämmitintä emme voi etänä käynnistää, mutta useimmat viat voimme selvittää. Jos vaikka lämmitin ylikuumenee, voimme nähdä, että syy löytyy esimerkiksi kiinni olevista venttiileistä.”

Monilla Wallaksen kilpailijoilla kaikki puhaltimet ovat yhteydessä toisiinsa. Koska palo- ja pääpuhallin toimivat samassa akselissa, niitä ei voi samalla joustavuudella säätää.

”Meillä puhaltimet ovat kierroslukuohjattuja. Saamme säädettyä puhaltimia vaikka kierros kerrallaan”, Alvemaa sanoo.

Heikko Honkonen pistehitsaa välisylinteriä.

Suvi Luukkanen testaa polttoainepumppuja. ”Sen moitteetta läpäisseet kiinnitetään valmiisiin laitteisiin.”

Vettä lämmittämässä

Wallas on perustettu 1972 ja on yhä kokonaan suomalaisessa omistuksessa. Pääomistaja on noin puolet osakkeista omistava Jaakko Kilpeläinen, joka toimii hallituksen puheenjohtajana. Toimitusjohtaja Oksasella on 20 prosentin siivu.

Wallas on yli 50 vuoden historiansa aikana noussut liki synonyymiksi venelämmittimelle.

Wallas on nykyisin kuitenkin myös paljon muuta. Se on valmistanut jo pitkään muun muassa liesiä ja uuneja. Uusin tuoteryhmä koostuu vedenlämmittimistä ja lämminvesivaraajista.

Wallaksen vedenlämmittimet toimivat glykolin ja veden sekoituksella, jota laite lämmittää.

”Se ei jäädy talvella”, Oksanen kertoo.

”Toisaalta, koska järjestelmässä ei kierrä pelkästään vettä, eri metalliosat eivät reagoi toisiinsa. Näin epäjaloimmat metallit ovat suojassa korroosiolta.”

Poltintila on hyvä esimerkki alihankintaketjusta, sillä lähes jokainen osa on tullut eri alihankkijalta. Osat Wallas on pistehitsannut kasaan. ”Yhteensä tämä osa on neljän alihankkijan toimittamista tuotteista koottu”, Oksanen laskee.

Kun kiertää tehtaalla, tulee selväksi, että asiakas saa täysin käsin kasatun tuotteen. Ja testatun. Jokainen tuote koekäytetään Kaarinassa polttoainepumpun osalta viikon käyttöä vastaavasti.

”Sen jälkeen pumppu mitataan ja joko hylätään tai hyväksytään”, Alvemaa kertoo.

Uutuuksien rooli on Wallaksen liiketoiminnassa merkittävä. Usein tarve tulee ilmi venevalmistajien yhteydenotossa.

”Esimerkiksi lämminvesivaraajat tulivat valikoimaamme, kun sellaisia haluttiin isoimpiin veneisiin. Käynnistimme kehitystyön ja parin vuoden jälkeen tuote oli valmis.”

Vedenlämmittimille on löytynyt markkinoita myös kohteista, joita Wallaksella ei ensin edes ajateltu. Sitä käytetään esimerkiksi laajalti Pohjois-Amerikassa Kanadan itärannikolla ravustusaluksissa, joissa kansi pitää saada pysymään jäätymiseltä sulana.

Uusi projekti on käynnissä ilmastoinnin ympärille, se kun on kasvattanut veneissä suosiota jopa Suomessa.

”Nykyiset olemassa olevat mallit ovat monimutkaisempina isompiin veneisiin kehitetty”, Alvemaa kertoo.

Wallaksella on käynnissä suuri eri markkinoilla toimivien polttoaineiden testaus, jossa mukana on useita satoja eri diesel-laatuja. ”Polttoaineissa on valtavat erot”, kertoo Oksanen.

Liesiä eniten

Wallas tekee suurimman osan liikevaihdostaan vientimarkkinoilta. Sen liikevaihto oli vuonna 2022 noin 5,2 miljoonaa euroa ja voitto miljoonan.

”Vuodelta 2023 odotimme noin neljää miljoonaa, sillä venetehtailla on nyt hiljaisempaa”, Oksanen kertoo.

Vientiä Wallaksella oli yli 20 maahan, joista tulee liikevaihtoon peräti 95 prosenttia. Päämarkkina-alueet ovat Yhdysvallat ja Norja, sen jälkeen Australia, Uusi-Seelanti, Saksa, Englanti, Puola, Ruotsi ja Kanada.

Silti kotimaiset asiakkaat ovat yritykselle tärkeitä. Liikkeessä käy suoraan kuluttajia ostamassa uusia varusteita omaan veneeseensä.

”Suomen markkinoilla yksityiset asiakkaat ovat merkittävin asiakasryhmämme”, Oksanen kertoo.

”He haluavat yleensä myös asentaa laitteensa itse. Muutos on kuitenkin ilmassa, sillä asennuspalvelustamme on tullut yhä suositumpi vaihtoehto.”

Suurin tuotesegmentti on liedet, jonka jälkeen eniten Wallasta myydään ilmanlämmittiminä.

Laitteen elinkaari on jopa 40 000 tuntia. Alvemaa kertoo eräästä asiakkaasta, jonka huoltoon tulleessa lämmittimessä oli alkuperäinen pumppu, jolla oli lämmittämistä takana 32 000 tuntia. Erään tuotantotilan seinällä on tulostettu lappu, jonka mukaan pumpulla sykäyksiä oli 200 miljoonaa, kunnes se tuli huoltoon.

”Kun Suomessa venettä käytetään keskimäärin 40 tuntia vuodessa ja lämmitintä siitä ehkä puolet ajasta, tuote on käytännössä ikuinen. Teemme laitteet USA:n vaatimuksia vastaavaksi – siellä ammattiveneitä käytetään jo yhdessä kaudessa helposti 2 000 tuntia”, Oksanen kertoo.

Wallas kohtaa eri markkinoilla erilaista kilpailua. Oksanen kertoo, että Wallas on esimerkiksi Pohjois-Amerikassa saksalaisia kilpailijoitaan vahvempi. Toisaalta kilpailu on kovempaa Euroopassa, jossa sitä haastavat vahvimmin Eberspächer, Webasto ja toinen suomalainen Safire.

”Monesti ihmetellään, miksi tuotteemme maksavat niin paljon. Toisaalta esimerkiksi Eberspächer sekä Webasto ovat ilmoittaneet, että heidän laitteillaan lämmönvaihtimet kestävät 5 000 tuntia. Meillä ei ole sellaisia rajoitteita”, Oksanen kertoo.

Yksi iso osa Wallaksen liikevaihdosta tulee viranomaiskäytöstä. Vahvuus löytyy luotettavuudesta ja lämmöntuoton skaalautuvuudesta.

Eräs teollisen sektorin tilaaja halusi, että lämmitin, joka normaalisti puhaltaa sata-asteista ilmaa, tuottaisikin 150. Veneissä se ei olisi kuitenkaan luvallista.

”Säädimme sen täältä. Se teki vaikutuksen”, Oksanen kertoo.

”Asiakas kysyi, kuinka korkealle saisimme lämmön nostettua. Kykenimme 190 asteeseen. Kun tiedustelin, mitä he sillä lämmittävät, vastaus oli, että ei teidän sitä tarvitse tietää.”

Pelastusveneisiin piti puolestaan suunnitella lämmitin, joka kykenee toimimaan veden alla. Koska Wallakset toimivat palamisen kautta, ajatus tuntui mahdottomalta. Syntyi kuitenkin innovaatio, joka on nyt kaikkien saatavilla – pakoputken vedenpoistolukko.

”Viranomaiset ovat vaativia ostajia, mutta saamme heidän tilaustensa yhteydessä hyvän syyn kehittää tuotetta”, Alvemaa sanoo.

Ekologisuus keskeistä

Ekologisuus on osa Wallaksen tuotekehitystä. Lämmittimistä halutaan päästöttömämpiä.

”Esimerkiksi käynnistysvaihetta olemme kehittäneet koko ajan mahdollisimman päästöttömäksi”, Alvemaa kertoo.

”Useimmat kilpailijamme valmistavat tuotteensa muovista ja lämmönvaihtimet kokonaan alumiinista, me teemme ne haponkestävästä teräksestä. Se on kestävämpää, eikä sula. Teemme myös tuotteemme ekologiseksi niin, että ne voi korjata, ei vain heittää roskiin.”

Lämmittimen sielu

Wallaksen 30 GB -venelämmitin on yksi suosituimmista valmistajansa diesel-lämmittimistä. Se on tuttu näky monessa veneessä. Vanhempaan 30 DT -malliin verrattuna 30 GB puhaltaa enemmän ilmaa ja siinä on kaksi raitisilmaputkea. 30 GB -venelämmittimen voi myös käynnistää etänä. 30 GB:n mitat ja putkisto ovat samat kuin vanhemmissa malleissa.

1. Ylilämpösuoja 2. Lämmönvaihdin 3. Pääpuhallin-kokonaisuus 4. Paloilmapuhallin 5. Ulkosylinteri 6. Polttimen pohjamatto 7. Polttimen lämpösäteilijä 8. Polttimen lämpötila- anturin tiiviste 9. Hehkutulpan tiiviste 10. Hehkutulppa 11. Polttimen lämpötila- anturi 12. Polttoaineen syöttöputki 13. Piirikortti 14. Sulake 5A 15. Sulake 15A 16. Polttoainepumppu FC7 17. Poltinsylinteri- kokonaisuus 18. Ohjauspaneeli

 

Lähde: Wallas

 

Lue myös nämä

X