Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Testissä Silver Puma BRz – Päiväveneilyn peruspakkaus

Alumiinirunkoisista veneistään parhaiten tunnettu Silver lyö paukkuja myös täysin lujitemuoviseen mallisarjaansa. Pienin ehdokas Puma on särmikkäästi muotoiltu bowrider, joka ilahduttaa ennen kaikkea tiloillaan.

18.02.2022

Tekstitimo sarkkinen vesa leppä

Kuvattimo sarkkinen

Kenelle: Perusvarma bowrider niille, jotka etsivät avokeulavenettä huviajeluihin, mökkireissuille tai vaikka vesihiihtoon.


Kokonaan, siis myös rungoltaan lujitemuovisten Silverien syntyyn tarvittiin malli, joka alun perin suunniteltiin kilpailijan lippulaivaksi. Palautetaan mieleen kunnianhimoisesti tuotettu Yamarin 81 DC, jossa yhdistyivät norjalaisen Eker Designin muotoilu ja ruotsalaisen Petestepin patentoitu pohjaratkaisu.

Paljon puhuttu uuden ilmeen Yamarin esiteltiin kaudelle 2016. Kauaa se ei kuitenkaan ehtinyt malliston huipulla olla, kun jo saman vuoden lopulla silloinen emoyhtiö Konekesko ilmoitti myyvänsä veneliiketoimintansa Yamaha Europelle, joka ei kuitenkaan syystä tai toisesta tuoretta lippulaivaa halunnut.

Konekeskon kaupattavaksi jäi uutukaisen lisäksi kolme tuloillaan olevaa pienempää mallia. Monien yllätykseksi ostaja löytyi Suomesta, kun Brandt-konserni näki mahdollisuutensa laajentaa Silver-perhettään jo pitkälle leivotuilla tuotteilla.

Kesästä 2018 lähtien ähtäriläismerkki esitteli tiiviiseen tahtiin ensin Yamarin 81 DC:n pohjalta kevyesti uudistamansa Raptorin, sitten hieman yli kuusimetrisen Tigerin sekä daycruiserina että bowriderina, ja keväällä 2020 näiden mallien väliin Viper DCz:n (Kippari 5/2021). Kaikissa kolmessa on mainittu, portaisiin perustuva pohja ja yhtenäinen muotokieli.

Viime kauden tulokas Puma BRz on sitten täyslujitemuovisen Z-mallisarjan pienin vaihtoehto. Se on Tigeria parikymmentä senttiä lyhyempi ja yhtä paljon kapeampi avokeulavene. Ilmeeltään sen tunnistaa heti saman ”eläinpoppoon” jäseneksi, mutta toisin kuin isommat ”zetat”, Puma on kuitenkin suunniteltu täysin kotimaisin voimin.

Ristiriitaisia arvioita saanutta porraspohjaa ei tässä mallissa ole. Silti vesilinjan alla piilee erikoisuuksia: pohja on ensinnäkin vailla nousulistoja, mikä on lujitemuovirunkoisessa veneessä hyvin harvinaista. Toiseksi kölilinja on muotoiltu perästä tasaiseksi. Tällä on tavoiteltu kaikkiaan vakaata ajokäytöstä, kevytkulkuisuutta ja myös taloudellisuutta.

Linjoiltaan Puma on särmikkään sporttinen bowrider, varmasti urbaaniinkin ympäristöön istuva huvilaite. Korkeahkon rungon muotoilussa ja yksityiskohdissa on koko Z-mallisarjaa yhdistävää omaleimaisuutta.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 2/2022.

Matkustamo on kalustettu erillispenkeillä ja suoralla takapenkillä, siis samalla tavoin kuin useimmissa alle kuusimetrisissä kilpailijoissa.

Lue myös nämä

X