Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Sea Ray 230 SPX – Monen nautinnon vene

Jenkkien bowriderit mielletään usein kauniiden kesäpäivien kruisailu- ja vesiurheiluveneiksi, mutta ne taipuvat muuhunkin.

15.09.2017

TekstiSeppo Evinsalo

Viime vuoden Helsingin Uivan näyttelyn jälkeen koeajettu Sea Ray 210 SPX teki vaikutuksen hyvän ajettavuutensa ansiosta. Testipäivän keli oli kuitenkin tyypillinen loppukesän heikkotuulinen päivä. Aallokkotuntumaa saatiin ainoastaan muiden vesilläliikkujien peräaalloista.

Puoli metriä pidemmän ja 500 kiloa painavamman uuden SPX 230:n testipäiväksi keväisellä Mallorcalla osui kuitenkin reipas merituuli ja sen myötä parimetrinen aallokko. Avoimelle merelle ei ollut asiaa, mutta rannikon lahdelmien reilu metrinen aallokko tarjosi kuitenkin sopivan testialustan veneen suorituskyvylle.

Sähköinen ohjaustehostin teki veneen käsittelystä kevyttä ja perinteiseen mekaaniseen ohjaukseen tottuneelle se tuntui aluksi turhankin sähäkältä. Veneen 250-hevosvoimainen MerCruiser 4.5L MPI ECT takasi riittävästi voimaa ja kaasukahvan pienelläkin liikkeellä vene ampaisi nopeasti matkaan. Aaltojen heitellessä ajotuntuma pysyi hyvin kontrollissa, eikä tullut tunnetta veneen lähtemisestä ns. lapasesta. Myös laadukkaat pehmustetut istuimet vaimensivat tehokkaasti veneen rajujakin liikkeitä.

Tilaa riittää

Tämän tyyppiset jenkit mielletään usein pelkiksi nuorison aurinkoisen päivän kruisailuvälineiksi. Siihen ne ovatkin omiaan, sillä mukavaa istumatilaa löytyy suurellekin kaveriporukalle. Kavereita tällaiseen veneeseen takuulla on tyrkyllä. Tämäkin yksilö oli rekisteröity peräti 13 hengelle. Tosin niin suurella porukalla voi tulla ahdasta. 8—10 henkeä istuu vielä ihan mukavan väljästi.

Mutta kyllä tämän tyyppinen vene sopii muuhunkin käyttötarkoitukseen kuin vain kaupungin edustan rantojen koluamiseen. Perinteinen DC tai avoin alumiinivene mielletään Suomessa yleisesti siksi ainoaksi perusveneeksi. Sea Rayn tapainen bowrider taipuu kuitenkin moneen käyttötarkoitukseen. Huviajelun tai vesiurheilun lisäksi tämä vene sopii aivan yhtä hyvin yhteysveneeksi saarimökille. Ihmisiä sillä kulkee suurikin määrä ja tavaraa kohtuullisesti.

Jos vesisukset säilöö veneen pitkään ruumaan, jää sinne hyvin tilaa myös kalastusvälineille. Muhkeille ja äveriään näköisille patjoille ei mielellään veristä kalaa nosta. Mikään ei kuitenkaan estä niiden nostamista kalastuksen ajaksi apukuskin edessä olevaan suureen säilytystilaan. Koko veneen levyinen ja syvä uimataso taas toimii kalastuksen aikana suurena heittolaiturina. Jos kalastuksessa harrastaa “pyydä ja päästä” -periaatetta, toimii uimatason veden alle laskettava leveä uimaporras kätevänä alustana kalan irrottamiseen sitä vedestä nostamatta.

Bimini suojaa

Vene oli varustettu suurella ja nopeasti avattavalla biminikatteella. Jokainen avoveneen kuomuja paikalleen viritellyt tietää, että niiden avaaminen ja neppareiden kiinni saaminen kestää kymmeniä minuutteja ja sormenpäät ovat siinä touhussa lujilla. Biminin paikalleen virittämiseen ei tässä veneessä sen sijaan mennyt kuin muutama kymmenen sekuntia ja kiristyshihnojen ansiosta se myös istui napakasti.

Testasimme venettä navakassa tuulessa ja suuressa aallokossa myös biminikate avattuna. Räminään ja kolinaan tottuneelle kokemus oli yllätys. Ei paukkunut, kolissut eikä edes lepattanut. Kuomukaarien kiinnitys veneen runkoon ja tuulilasin reunaan kumivaimennetuin istukoin on varmasti yksi syy tähän. Toinen ehkä merkittävämpi syy on se, että koko rakennelma suunnitellaan varta vasten kyseiseen venetyyppiin eikä heloissa säästellä. Auringon porottaessa pilvettömällä taivaalla tällainen kate antaa mukavan varjon ja ajoviima pitää ilman sen alla sopivan viileänä.

Mutta ei se ole hassumpi varuste äkillisen sadekuuronkaan yllättäessä. Nopeassa ajossa vesipisarat tietysti löytävät tiensä katteen alle. Paikallaan ollessa saa katteen alta suojan enimmältä sateelta, sillä kesän kuurot ovat usein nopeasti ohimeneviä.

Kokopeittävän kuomun kasaamisen hankaluus aiheuttaa usein sen, että ne ovat veneissä päällä koko kesän. Tällaisen nopeasti avattavan biminikatteen kanssa ei sitä vaaraa ole.

Kulutus kohdallaan

Kahden hengen kuormalla ja polttoainesäiliö täynnä veneelle on mitattu koeajomoottorilla huippunopeudeksi karvan alle 40 solmua. Taloudellisin nopeus on 3 000 kierroksen tienoilla, jolloin nopeus on 21 solmua ja kulutus noin 23 litraa tunnissa

 

 

 

 

 

Lue myös nämä

X