Testit

Suzuki DF350A: Uusi voimakone tuplapotkurilla

Isoja perämoottoreita halutaan huviveneisiin, joiden koko kasvaa vuosi vuodelta. Suzuki vastaa ajan haasteisiin omalla 350 hevosvoiman moottorillaan ja 
 tuplapotkurilla.

27.12.2017

TekstiJuha Virtanen

KuvatValmistaja

Mihin tarvitaan 350 hevosvoiman perämoottoria? Ne on tehty vaativaan käyttöön suuriin veneisiin, joita on viime vuosina tullut yhä enemmän myös meidän markkinoillemme. Isot ja tehokkaat perämoottorit ovat yleensä olleet lähinnä viranomaisveneiden vauhdittajia, mutta nykyään niitä halutaan yhä useammin myös tavallisiin huviveneisiin

Pelkästään teholtaan tämän kokoluokan perämoottori ei ole enää uutinen. Esimerkiksi Yamahan F350 tuli markkinoille jo kymmenen vuotta sitten ja se oli silloin maailman tehokkain sarjavalmisteinen perämoottori. Yamahan voimakone oli suunniteltu isoja, 27–40 -jalkaisia avomeriveneitä ajatellen.

Kipparissa moottori esiteltiin numerossa 11/2007 ja jo seuraavassa numerossa oli myös saman moottorin testiraportti.

Puristussuhde ylös

Suzukin 350 hevosvoiman moottorin litrateho on saatu 80 hevosvoimaan kasvattamalla puristussuhdetta, joka on nyt 12:1.

Puristussuhdetta nostettaessa vaarana on helposti moottorin nakutusherkkyyden kasvaminen eli moottorissa ilman ja polttoaineen seos pyrkii syttymään ennenaikaisesti. Yleensä nykymoottorien nakutusanturit reagoivat nopeasti, jolloin moottorin tietokone pyrkii suojelemaan moottoria ja pudottamaan tehoja, mitä ei tietenkään näiden isojen moottorien yhteydessä toivota.

Suzukin insinöörit ovat pyrkineet estämään nakutuksen tehostamalla muun muassa moottorin ilmanottoa. Moottorin saadessa tehokkaammin viileää ilmaa polttoaineen sekaan, saadaan seoksen lämpötilaa ja samalla palotilan lämpötilaa laskettua.

Tuplarusetti

Suzukin DF350-moottorin yksi tärkeimmistä, tai ainakin helpoimmin ulospäin havaittavista teknisistä yksityiskohdista, on tuplapotkuri.

Akselilla peräkkäin olevat potkurit pyörivät vastakkaisiin suuntiin, minkä ansiosta esimerkiksi tuplamoottoriasennukset helpottuvat, kun moottorien erilaiset kiertosuunnat voidaan unohtaa.

Kahden potkurin pidon veteen pitäisi olla parempi kuin tavanomaisella yhdellä potkurilla ja sen pitäisi parantaa myös kiihtyvyyttä.Tuplauksen ansiosta potkurien halkaisija on tavanomaista pienempi. Moottorin väännön jakautuessa kahdelle potkurille yhden sijasta, voidaan vaihteistossakin käyttää hieman kevyempiä osia, minkä ansiosta vaihteistosta on saatu kapeampi ja aiempaa sutjakaampi.

 

Lue myös nämä