Tilaa
Jutut

Trailerivene: Aisapainot kohdilleen – Huomioi kuorman muuttuminen

Perävaunun sopiva aisapaino vaikuttaa omaan ja muiden turvallisuuteen. Oikean kuormauksen merkitys korostuu erityisesti silloin, kun ajo-olosuhteet ovat huonot.

26.08.2021

Tekstijari rannisto

Tieliikennelaki toteaa, että perävaunu on kuormattava niin, että aisapaino saa olla korkeintaan 25 kiloa tai neljä prosenttia kytkentämassasta. Suurempi arvoista on määräävä. 25 kilon raja ja neljän prosentin laskentasääntö antavat saman tuloksen 625 kilon kytkentämassalla. Tästä rajasta ylöspäin aisapainon enimmäisarvo kasvaa samassa suhteessa kytkentämassan kanssa.

Aisapainon vähimmäisarvoa ei ole määritelty, mutta se ei saa kuitenkaan olla negatiivinen. Kytkemätön traileri ei siis saa ikään kuin kipata taaksepäin.

Oman kokemukseni perusteella suosin aisapainoja, jotka ovat lähellä lain määräämiä maksimiarvoja. Mielestäni silloin yhdistelmä tuntuu vedettäessä vakaimmalta.


Juttu on julkaistu Kipparissa 8/2017.


Huomioi kuorman muuttuminen

Aisapainon muuttuminen on helppo hahmottaa tavallisessa peräkärryssä, jossa kuorman laatu ja määrä vaihtelevat tapauskohtaisesti.

Venetrailerilla siirretään yleensä samaa venettä. Kerran kohdilleen säädettyyn aisapainoon ei sen jälkeen juurikaan kiinnitetä huomiota. Polttoainetankin täyttäminen, sähkövinssin asentaminen akkuineen trailerin nokalle tai varusteiden kuljettaminen veneessä voivat muuttaa aisapainoa. Laillinen yhdistelmä muuttuukin kuormauksen myötä laittomaksi.

Vaakamekanismilla varustettu nokkapyörä on helppo tapa varmistaa aisapaino muuttuvissa tilanteissa. Ajan myötä syntyy myös jonkinlainen näppituntuma, jos vetokidan nostaa käsin vetokoukkuun. Kohtuullisen painavankin perävaunun vetokita pitäisi olla nostettavissa käsipelillä. Aisapainon korjaamiseksi vinssipukkia ei yleensä tarvitse siirtää kuin vähän.

Keulamoottori ja vararengas tuovat lisää aisapainoa, joten veneen paikkaa trailerilla pitää muuttaa.

Vetoauto ja koukku

Aisapainojen arvot määritellään tieliikennelaissa. Myös auton valmistaja voi rajoittaa perävaunun massan lisäksi peräkoukulle tulevaa aisapainoa. Sekä trailerin vetopää että auton vetokoukku on myös hyväksytty vain määrätyille massoille. Näitä massoja ei tarvitse onneksi muistaa ulkoa, sillä ne on merkitty koukun ja vetopään kylkiin. Tämä S-arvo ilmoittaa sallitun kuorman kiloina.

Tavallisessa tilanteessa laillisesti lastatun peräkärryn kanssa S-arvon riittävyys ei nouse ongelmaksi. Esimerkiksi omassa jarruttomassa trailerissani (kokonaispaino 650 kiloa) vetopään S-arvo on 75 kiloa.

Vetokidassa ja vetokoukussa oleva S-merkintä kertoo maksimikuorman kiloina, joka kuvassa on 75 kg.

Kuormaamattoman trailerin aisapaino

Lehtemme lukijalta päätyi allekirjoittaneelle visainen ongelma, jossa kuormaamattoman Star-setin venetrailerin (kokonaispaino 2 000 kiloa) aisapaino on 130—140 kiloa. Auton käsikirjan mukaan perävaunun aisapaino saa olla kuitenkin enintään 90 kiloa. Jarrullisen perävaunun maksimimassaksi auton valmistaja on määrännyt 2 100 kiloa.

Lukijan trailerin massa pysyy veneen ja moottorin kanssa alle 2 000 kilossa ja aisapaino 60 kilossa eli lain määräämissä rajoissa.

Kysymys kuuluu, saako kuormaamatonta traileria kuljettaa kyseisellä autolla ja voiko auto esimerkiksi hajota?

Jälkimmäisestä vaihtoehdosta en olisi itse kovinkaan huolissani, koska kuormaamattoman venetrailerin dynaamiset kuormat jäävät kuitenkin maltillisiksi verrattuna täyteen kuormatun trailerin aiheuttamiin rasituksiin. Sen sijaan autovalmistajan määrittelemä suurin sallittu aisapainorajoitus johtaa siihen, että perävaunua ei voi laillisesti siirtää kuormaamattomana. Tilanne on absurdin oloinen, mutta Trafin mukaan pykäliä tulisi tulkita näin.

Tieliikennelain määrittelemä perävaunun aisapainon korkein arvo, joko 25 kiloa tai neljä prosenttia, koskee vain kuormattua traileria. Laki ei määrittele arvoja kuormaamattomalle trailerille.

Tämän takia Starsetin venetrailerin korkea aisapaino on mahdollinen ja asetusten mukainen.

Selvittelin aisapainoasiaa myös Majavalta, joka on Suomen suurin perävaunuvalmistaja. Heidän mallistossaan vastaavankokoisten trailereiden aisapainot pysyvät alle 60 kilossa. Vastaavaa ongelmaa ei heidän trailereidensa kanssa pitäisi päästä syntymään. Traileria ostaessaan kannattaa siis varmistaa myös kuormaamattoman kärryn aisapaino.

Kuormaamattoman trailerin aisapainoon ei käytännössä pysty vaikuttamaan millään, sillä valtaosassa Suomessa myynnissä olevista trailereista akselin paikka on kiinteä. Kuormaamattoman trailerin kohdalla kannattaa huomata aisapainon mahdollinen kasvaminen, jos aikomuksena on asentaa traileriin esimerkiksi selvästi manuaalivinssiä painavampi sähkövinssi ja sille tarkoitettu akku. Ne voivat kasvattaa aisapainoa hyvinkin 20—30 kiloa.

Lue myös nämä

X