Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Trailerivene: Kun vinssi hajoaa – Kuinka pälkähästä selvitään?

Tavallinen veneilyreissu saa ylimääräistä jännitystä kun vinssi hajoaa.

30.07.2021

Tekstija kuvat jari rannisto

Oma pikkutrailerini on ahkerassa käytössä. Usein määränpäänä ovat pienet järvet, joiden päällystämättömät veneluiskat ovat haasteellisia nostopaikkoja. Mieli oli kuitenkin luottavainen, kun saavuimme vesillä vietetyn päivän jälkeen rantaan. Trailerin peruuttaminen vesirajaan sujui ilman ongelmia. Olin jättänyt vinssin liinan sopivaan mittaan veneen laskun yhteydessä.

Kun liina oli kiinnitetty veneen keulasilmukkaan, oli aika tarttua vinssin kampeen. Vinssi pyöri nätisti, sillä olinhan laittanut vaseliinia rattaisiin vain viikkoa aikaisemmin.

Yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta vinssipuolan ja kammen välisistä rattaista kuului rusahdus. Kampi pyörähti puoli kierrosta tyhjää, jonka jälkeen hampaat saivat taas pitävän kontaktin. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, sillä jo seuraavalla kammen kierroksella sama toistui. Rattaiden lyödessä tyhjää vene valui taaksepäin saman verran kuin se oli ehtinyt nousta ylös.

Pikaisella vilkaisulla vinssissä ei näkynyt mitään erityistä vikaa. Rattaiden hampaat olivat vain aavistuksen pyöreitä ja toispuoleisesti kuluneita. Oli kuitenkin selvää, että vinssiä ei voinut korjata ainakaan maastossa.

Toinen ikävä asia oli, että veneen nosto tulisi olemaan todella haasteellista. Ranta oli jyrkkä ja siinä oli niin syvä pudotus, että traileria oli mahdotonta peruuttaa upoksiin, jolloin veneen olisi voinut saada trailerille moottorilla ajamalla. Rannan läheisyydessä oli sen verran liikennettä, että veneen tai varusteiden jättäminen ilman vartiointia tuntui erityisen huonolta vaihtoehdolta. Ainoa vaihtoehto oli keplotella vene jollakin keinolla trailerille.

Jos vinssi tai liina rikkoontuu, trailerin voi peruuttaa upoksiin asti hyvällä betoniluiskalla.

Hätä keinot keksii

Minulla on joskus ollut auton tavaratilassa viputalja, jonka avulla vene olisi ollut helppo hilata trailerille. Nyt talja oli kuitenkin kotona.

Päätimme kaverin kanssa vetää veneen trailerille auton avulla.

Jarrullisen akselin kanssa seisontajarru olisi riittänyt pitämään trailerin paikoillaan. Koska jarruista ei ollut apua, päädyimme laittamaan isot kivet pyörien etupuolille. Pyörien takapuolellekin oli laitettava esteet, jotta traileri ei valuisi syvemmälle veteen.

Esteiden paikoilleen laiton jälkeen traileri irrotettiin vetokoukusta, ja veneen keulasilmukan sekä vetokoukun väliin viritettiin köysi. Varovaisella tasaisella vedolla vene alkoi nousta trailerille. Tarkastimme vielä alkuvaiheessa että veneen köli osuu rullille, koska autolla vedettäessä tuntuma puuttuu kokonaan. Kun vene oli lähes paikoillaan, kiinnitimme sen normaaliin tapaan kuormaliinoilla. Lopuksi oli vain kiinnitettävä traileri vetokoukkuun ja nostettava koko paketti turvallisesti kuivalle maalle.

Vinssin muovinen suojakilpi peittää rattaat suurimmalta osalta. Keskellä rullan akselina toimivan pultin lukituksessa on käytetty nyloc-mutteria.

Mitä vinssille oli tapahtunut?

Vinssi oli rutissut jonkin verran parilla aikaisemmalla reissulla, mutta vaseliinin lisäämisen jälkeen kaikki tuntui olevan kunnossa. Pienen rutinan syy ei selvästikään ollut voiteluaineen puute.

Rattaiden kuluminen paljastaa, että ne eivät ole sivusuunnassa täysin kohdallaan. Vinssin päädyssä on muovinen suojakuori, joka peittää rattaan lähes kokonaan. Samalla se vaikeuttaa asian huomaamista. Muovisen suojakuoren poiston yhteydessä paljastui myös varsinainen ongelman syy. Vinssin rullan akselina toimivan pultin lukitseva nyloc-mutteri oli löysällä.

Tämän takia rulla pääsi liikkumaan sivusuunnassa rungon sisällä.

Kammen akselilla oleva toinen ratas oli myös päässyt liikkumaan, jonka oli aiheuttanut laakerina toimivan puslan kuluminen. Pusla oli väljä sisältä, ja myös sen kiinnitys runkoon oli löystynyt. Rasituksessa vielä vinssin runkokin oli taipunut antaen rattaille lisää liikkumatilaa. Kun rattaiden hampaat osuivat enää vain osittain toisiinsa, kuormat kasvoivat liian suuriksi. Hampaat ovat yksinkertaisesti antaneet periksi.

Vinssin rullaan kiinnitetyn hammaskehän hampaat ovat kuluneet voimakkaasti sisäreunaltaan. Kammen akselin rattaassa kuluminen on ollut yhtä voimakasta.

Pelkän vaseliinin lisäämisen sijaan olisi jälkiviisaana kannattanut tarkistaa vinssiä hieman enemmän.

Virheistä kannattaa oppia. Trailerin vinssin rattaiden hampaat ovat yleensä sen verran esillä, että toispuoleisen kulumisen ja jopa sen, että rattaat eivät osu aivan kohdilleen sivusuunnassa, voi huomata nopealla vilkaisulla. Vinssin akselina toimivan pultin kunnollinen lukitus kannattaa myös tarkistaa kerran vuodessa.

Asiaan voi varautua vieläkin paremmin. Joissakin sähkövinssillä varustetuissa trailereissa on varalta myös manuaalivinssi, mutta kahden manuaalivinssin varaaminen traileriin tuntuu hätävarjelun liioittelulta.

Veneen ajaminen trailerin päälle moottorilla on monessa tapauksessa pätevä keino. Vaikka venettä ei saisi ajettua aivan ylös asti, pystyy sen yleensä työntämään tasaisella maalla paikoilleen

Juttu on julkaistu Kipparin trailerivene-palstalla 11/2017.

Lue myös nämä

X