Jutut

Trailerivene: Näin siirrät veneen trailerilta pukille

17.10.2018

Tekstija kuvat Jari Rannisto

Traileria käytetään yhä useammin veneen talvisäilytyksessä. Ilmaston lämpenemisen myötä veneilykausi on pidentynyt. Useina syksyinä vesistöihin jääkannen tehnyttä pakkasjaksoa on seurannut pitkä lauha kausi, joka on taas mahdollistanut veneilyn. Trailerilla talvehtivan veneen saa nopeasti uudelleen käyttöön kelien salliessa. Veneen säilyttäminen trailerilla ei kuitenkaan kaikilta onnistu. Perämoottorivarkauksien yleistymisen myötä moni haluaa veneensä talvisäilytykseen kotipihalleen tai muualle, venesatamaa turvallisempaan paikkaan.

Veneen siirtäminen trailerilta pukeille ei ole ylivoimainen tehtävä. Isoja parin tonnin painoisia veneitä pukitetaan trailerilta. Normaalien traileriveneiden kanssa pukitus onnistuu ensikertalaiselta helposti.

Pohjanpesun kautta pukeille

Veneen talvisäilöminen kannattaa aloittaa pohjan pesulla. Koska vene nostetaan joka tapauksessa trailerille, on usein helpointa pestä veneen pohja esimerkiksi painepesurilla ennen pukitusta. Pesu onnistuu esimerkiksi monilla huoltoasemien itsepalvelupesuasemilla.

Jos pohjanpesussa on tarkoitus käyttää pesuaineita, kannattaa varmistaa niiden sopivuus trailerin sinkitykselle. Happopohjaiset pesuaineet syövyttävät trailereiden sinkitystä ja silloin voi olla parempi suorittaa pesu vasta pukilla.

Myös pohjan myrkkymaalaus on helpompi tehdä pukeilla kuin trailerin päällä. Trailerin rungolle roiskuneen pohjamaalin ja myrkkymaalin poistamien on kovan työn takana.Trailerin rungon voi toki yrittää suojata ennen maalausta, mutta pienemmällä vaivalla selviää useimmiten pukkien kanssa.

Alasvetovinssi helpottaa

Trailerin kölirullien laatu ja kunto vaikuttavat paljon siihen kuinka helposti vene nousee trailerille. Pelkkä akseleiden voitelu vesivaseliinilla helpottaa veneen liikkumista merkittävästi. Samat neuvot pätevät myös pukituksessa. Veneen pukittaminen on hikinen homma, jos rullat ovat jumissa.

Hyvin toimivien kölirullien kanssa 400–500 kilon painoisen venepaketin kanssa pärjää useimmiten pelkän lihasvoiman avulla.

Isojen veneiden kanssa erillinen alasvetovinssi helpottaa pukitusta. Osassa isoimpia trailereita on tuplavinssit pukituksen helpottamiseksi. Trailerin omalla vinssillä pärjää kohtalaisesti alas vedossa kierrättämällä vinssiliina kölirullan taitse takaisin veneen keulasilmukkaan. Kangasliina on veneen pohjalle ja kölirullalle hellempi, mutta vaijerinkin kanssa asian hoituu.

Kun liinan kierrättää esimerkiksi trailerin puolivälin tienoilla olevan kölirullan ympäri, kannattaa varoa sidontaliinojen irrottamisen jälkeen, ettei vene karkaa omille teilleen. Olen käyttänyt yhtä kuormaliinaa varmistuksena vinssipukin ja keulasilmukan välissä.

Osassa trailereita on kippilukko, jota voi käyttää apuna pukituksessa. Lukon avulla kippi saadaan pois käytöstä. Olen nähnyt myös tukevalla kuormaliinalla trailerin runkoon pukitusta varten lukitun kipin.

Kun venettä siirretään trailerilla taaksepäin, painopiste muuttuu jossain vaiheessa akselin yli ja traileri lähtee kippaamaan, jos se ei ole kiinni auton vetopäässä.

Kippaamisen voi helposti estää asettamalla runkopalkin takaosan alle varmistukseksi esimerkiksi säädettävän autopukin.

Vene pukeille

Helpointa on peruuttaa traileri talvisäilytyspaikan tuntumaan ja asettaa sen jälkeen talvisäilytyspukit trailerin mukaan. Jos trailerissa on kippilukko, se kannattaa kytkeä tässä vaiheessa päälle. Siirtoa helpottaa oleellisesti, jos kölirullat ovat hieman korkeammalla kuin venepukki.

Seuraava vaihe on hivuttaa venettä taaksepäin työntämällä tai vinssillä. Tuplavinssillä varustetuissa trailereissa veneen karkaaminen on varmistettu. Jos trailerin omaa ainoata vinssiä käytetään veneen alas vetoon, jonkinlainen varmistus on tarpeen.

Veneen liikkuessa taemmas trailerilla, siirtyy sen perä samalla pukin päälle. Pikku hiljaa painopiste muuttuu pukin päälle. Kun perä on tukevasti pukilla, aletaan siirtää traileria eteenpäin. Itse pidän trailerin aina kytkettynä kytkettynä autoon ja siirto tapahtuu ajamalla varovasti eteenpäin. Jos traileri ei ole kytkettynä autoon veneen painon siirryttyä pukin päälle, traileri liikkuu joko käsin vetämällä tai käyttämällä vinssiä ja kölirullan taitse kierrätettyä liinaa apuna. seuraavaksi keulan alle sijoitetaan toinen pukki.

Veneen otto pukeilta trailerille on vielä helpompaa. Vinssin liinaa ei tarvitse kierrättää kölirullien taitse. Tasamaalla auton vaihteen voi jättää vapaalle, jolloin autoa ei tarvitse peruutella vaan se siirtyy vinssin voimasta.

Suosittua trailerivene-palstaa on julkaistu Kipparissa vuodesta 1998 alkaen.

Lue myös nämä

X