Tilaa
Jutut

Ukrainalainen patriootti yritti upottaa venäläisen asemiljardöörin veneen – Oligarkkien superjahdit pakenevat

Malediivit on muodostumassa venäläisten oligarkkien luksusveneiden turvasatamaksi. Takavarikoinnin lisäksi veneisiin kohdistuu fyysisiä uhkia, mutta joissain jahdeissa on suojaa myös hyökkäyksiä vastaan.

03.03.2022

Tekstimarkus ånäs

Kuvatlehtikuva

Venäjän hyökkäys Ukrainaan näkyy myös huvivenesatamissa ympäri maailmaa. Venäläisten miljardöörien veneet etsivät nyt satamia, joissa ne olisivat turvassa – tai johon ne ylipäätään pääsisivät maihin.

Näyttävimmästä suorituksesta on toistaiseksi vastannut ukrainalainen merimies, joka yritti upottaa venäläisen liikemies Alexander Mikheevin Lady Anastasia -huvijahdin Port Adrianon satamassa Mallorcalla.

Lady Anastasialla töissä ollut ukrainalainen oli kehottanut muita miehistön jäseniä siirtymään maihin, minkä jälkeen hän oli avannut konehuoneessa pohjaventtiilit. Upotus oli keskeytynyt viranomaisten väliintuloon. Pidätetty mies oli kuvaillut tekoaan sotatoimeksi: Mikheev on valtionomisteisen venäläisen Rosoboronexport-yrityksen toimitusjohtaja. Rosoboronexport välittää yksinoikeudella venäläisen ase- ja sotateollisuuden tuotteita vientiin. Upotusta yrittänyt kertoi The Guardian -lehden mukaan motiivikseen sen, että hänen oli tehtävä jotain, kun hän näki Kiovaa pommitettavan Rosoboronexportin myymillä raketeilla.

Lady Anastasia on noin 48 metriä pitkä. Donald Starkeyn suunnitteleman, tässä kokoluokassa edullisen, vain noin kuuden miljoonan euron arvoisen jahdin on vuonna 2001 rakentanut Sensation Yachts. Lady Anastasian toimintasäde on enimmillään 3 900 merimailia, ja sille tullee käyttöä: maailman satamat alkavat sulkeutua venäläisiltä aluksilta, niin rahtilaivoilta kuin huvialuksiltakin.

Takavarikko uhkaa

Muun muassa Yhdysvalloissa osana Venäjän yksittäisiin kansalaisiin kohdistuvia pakotteita näiden omaisuutta ollaan asettamassa takavarikkoon.

Valkoinen talo yksilöi muun muassa venäläisten yritysten ja liikemiesten veneet Twitterissä julkaisemassaan viestissä: ”Tällä viikolla käynnistämme monenvälisen transatlanttisen työryhmän tunnistamaan, metsästämään ja jäädyttämään pakotteiden kohteena olevien venäläisten yritysten ja oligarkkien omaisuutta – lain nojalla voimme etsiä ja jäädyttää heidän huviveneitään, kartanoitaan ja kaikkia muita väärin hankittuja liikevoittoja.”

Mediatalo CNBC kokosi artikkeliinsa Yhdysvaltain satamista tiedotteen julkaisun jälkeen poistuneita huvialuksia. Venäläisten jahtien suuntana näyttäisi olevan heille tutut satamat Montenegrossa ja Malediiveilla.

Talouslehti Forbesin mukaan Saksa on juuri takavarikoinut Hampurissa telakalla olleen venäläisen oligargin Alisher Usmanovin 156 metriä pitkän megajahdin Dilbarin osana EU:n pakotetoimia. Usmanov omistaa osuuksia kaivos- ja teräsyhtiöistä Metalloinvest-yhtiön kautta. Hän omistaa myös venäläistä mediaa, pankkialaa ja telekommunikaatiota.

Alus on on rakennettu vuonna 2016 Lürssenin telakalla ja sen hinnaksi arvioidaan 600 miljoonaa dollaria. Alus on 156 metriä pitkä. Dilbarin kannella on suurin koskaan veneeseen rakennettu uima-allas, kaksi helikopterikenttää, sekä saunaosasto kauneussalonkeineen. Alukseen majoittuu 24 henkilöä kahteentoista sviittiin.

Jahtikavalkadi Malediiveillä

Malediiveille on siirtynyt muun muassa Oleg Deripaskan liki 73-metrinen, saksalaisen Lürssenin vuonna 2004 valmistama Clio. Myöhemmin Maldives Ports Limited vahvisti, että Clio pudotti ankkurin pääkaupunki Malen lähelle tämän viikon maanantaina.

Malediiveille on saapunut jo valmiiksi 140-metrinen Ocean Victory. Italialaisen Fincantierin vuonna 2014 valmistaman Victoryn omistaa raudan ja teräksen valmistajana rikastunut Viktor Rashnikov. Myös samalta teollisuudenalalta rikkautensa käärinyt Alexander Abramov on tuonut huvialuksensa Titanin Maleen.

 

Malediiveilla on myös Nirvana, 88,5 metriä pitkä luksusvene, jonka omistaa Suomessakin hyvin tunnettu Vladimir Potanin. Venäjän rikkain mies hallitsee Nornickel-yhtiöiden kautta muun muassa Harjavallan nikkelitehtaita ja rahoittaa jääkiekkoseura Jokereita, joka tosin juuri jätti sodan vuoksi kesken Venäjän kiekkosarja KHL:n pelit.

Oceancolta vuonna 2012 toimitettu 290,35 jalkainen Nirvana on Sam Sorgiovannin suunnittelema. Suomalaisia saattaa miellyttää, että veneessä on oma saunamaailma. Siellä on myös muun muassa suuri virtaavan veden uima-allas, trooppinen lounge ja elokuvateatteri, johon on tiettävästi sijoitettu oma popcorn-automaatti.

Nirvana. (Kuva: Imagoimagesstovk/Lehtikuva/Peter Seyfferth)

Venäläiset turistit muodostivat viime vuonna jo valmiiksi Malediivien suurimman ryhmän – yksin tämän vuoden tammikuussa maassa vieraili 20 973 venäläistä.

Malediiveilla ei ole luovutussopimusta Yhdysvaltojen kanssa.

Euroopan suosikkisatama Montenegrossa

Euroopan sisällä liikenne kohdistuu Montenegroon, jolla ei ole tiettävästi silläkään luovutussopimusta Yhdysvaltojen kanssa, vaikka maa kuuluu Natoon. Tosin venäläiset Montenegroon siirtyvät veneet tuskin ovat turvassa sielläkään, sillä Montenegron on kerrottu maan lehdistössä liittyvän EU:n Venäjälle asettamaan pakoterintamaan.

Montenegroon on ehtinyt lähettää aluksensa Galactica Super Novan Venäjän energiayhtiö Lukoilin presidentti ja hallituksen puheenjohtaja Vagit Alekperov. Galactica Super Nova siirtyi Montenegroon Barcelonasta.

Galactica Super Nova on Alankomaissa vuonna 2016 Heesenillä valmistunut 70-metrinen jahti, joka on myynnissä 75 miljoonalla eurolla. Hinnassa lienee tinkimisen varaa, sillä Alekperov on kärsinyt tiettävästi venäläisistä oligarkeista kaikkein eniten kansainvälisistä talouspakotteista.

Hänen omaisuutensa arvo laski välittömästi Venäjän hyökkäyksen jälkeen viime viikon lopulla yli kuudella miljardilla dollarilla. Nyt keskiviikkona omaisuus on sulanut entisestään. Bloombergin maailman rikkaimpien ihmisten varallisuutta seuraavan listauksen mukaan laskua on tullut vuoden aikana peräti 15,6 miljardia dollaria. Toki vähän on vielä jäljelläkin, yhteensä noin 7,2 miljardia.

Omaisuudet hupenevat

Heti perään tappioiden suuruudessa tulee Venäjän toiseksi suurimman teräsyhtiön Severstalin toimitusjohtaja Aleksei Mordašov, joka omistaa puolestaan jättimäisen Nord-aluksen. Lentotukialukselta näyttävän veneen valmisti viime vuonna Lürssen.

Barcelonassa on ollut myös 74-metrinen, niin ikään Lürssenin rakentama Aurora jonka omistaa miljardööri Andrei Molchanov.

Maailman kallein huvijahti Solaris on tiettävästi sekin kunnostettavana telakalla Barcelonassa.

Alun perin öljyllä rikastuneen ja nyttemmin muun muassa eurooppalaisen jalkapallon suurseura Chelsean omistajana tunnetuksi tulleen Roman Abramovitšin laivaston uusin alus on Lloyd Werftin telakan viime vuonna valmiiksi saama. Se on 140 metriä pitkänä aavistuksen pienempi kuin vanhempi 162,5 metrinen Eclipse.

Kallista suojaa

Solaris on yhdessä suhteessa erityisen pätevä: suhteellisen vaatimattomista mitoistaan huolimatta maailman kalleimmaksi huvijahdiksi sen nostaa omasuoja.

Solariksessa on muun muassa tutka-ohjattu ohjusten havaitsemisjärjestelmä, luodinkestävät ikkunat ja veden ylä- ja alapuolinen panssarointi. Jahdin omia asejärjestelmiä ei ole pystytty yksilöimään, mutta eittämättä niitäkin on.

Venäjän presidentti Vladimir Putin oli ymmärrettävästi oligarkkejaan kaukonäköisempi. Hän sai oman veneensä Gracefulin kunnostukset telakalla ajoissa valmiiksi ja siirsi jahtinsa pakotteiden alta turvaan Hampurista oman maansa Kaliningradiin. Graceful on Blohm & Vossin vuonna 2014 valmistama 82-metriä pitkä alus.

Presidentti Putinin Gracefull. Kuva: Lehtikuva/Marcus Brandt

Videolla Graceful kuvattuna Kielin kanavassa tämän vuoden helmikuussa.

Veneilyharrastuksestaan tunnettu, kemikaali-, hiilikaivos- ja terästeollisuudella rikastunut miljardööri Andrei Melnitšenko on tullut tunnetuksi isoimpien veneiden satamissa Philippe Starckin suunnittelemista erikoisista aluksistaan. Vuonna 2017 valmistunut kuunari A on maailman suurin purjeilla liikkumaan kykenevä huvialus.

A:n 143 metriä pitkän purjeveneen hiilikuiturakenteiset mastot kohoavat korkeimmillaan noin sataan metriin.

Vene on toistaiseksi Marine Trafficin mukaan Tristessä Italiassa laiturissa.

Tiedot aluksista:

Superyacht Times

Yacht Charter

Burgess Yachts

 

Lue myös nämä

X