Jutut

Flipper 670 ST + Mercury 150 EFI

Tällä vuosituhannella HT-vene eli hardtoppari on tuntunut kuuluvan katoavaan veneilyperinteeseen. Flipperin uusista malleista iso ST kuitenkin osoittaa nämä tunteet vääriksi. Viime kesän Käyttötestissä Flipper 670 ST näytti olevansa oiva retkivene.

06.05.2015

Teksti Vesa Leppä

KuvatArto Rusanen ja Seppo Evinsalo

HT eli hard top -veneet olivat ”kultaisten” 1970- ja 1980-lukujen suosikkiveneitä Suomessa. Niitä käytettiin retkiveneinä, huviajeluun, kalastukseen ja jopa matkaveneenä. Tuohon aikaan ei ollut harvinaista tavata nelihenkistä perhettä viettämässä lomaansa ja asumassa noin viisimetrisessä hard top -veneessä.

Mukavuuksia tuon ajan HT-veneissä ei juuri ollut. Ruoka tehtiin retkikeittimellä tai nuotiolla saaren rannassa ja sama paikka toimi myös toilettina. Hieman ”fiinimmät” hommasivat veneeseensä kemiallisen wc-pytyn, joka toimi sananmukaisesti hätävarana öisin tai pidemmillä avomeritaipaleilla.

1990-luvun alun lamasta selviydyttyämme hardtopparit alkoivat jäädä venemallina vanhanaikaisiksi, ainakin ostavan yleisön mielestä. Etenkin asuttavalta matkaveneeltä odotettiin paljon enemmän kuin aiem- min. Veneeltä kaivattiin suurempaa kokoa ja parempaa varustelua. Tilaa piti olla niin ihmisille kuin tavaroillekin ja aikaa haluttiin viettää veneessä, ei välttämättä rantakalliolla.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Testikausi: 14.5.–14.11.2014

Testipäiviä 39

Ajotunteja 93

Ajettu matka 1 126 mpk

Keskinopeus 12,1 solmua

Kulutus testin aikana 1 422,4 l

Keskikulutus/h 15,3 l

Keskikulutus/mpk 1,26 l

Kustannukset:

Huolto 20 h 357,20 €

Huolto 100 h 357,20 € (Jollaksen Moottori- ja Venehuolto Oy)

Polttoaineet 2 417,40 €

Yhteensä 3 131,80 €

Kulut/h 33,68 €

Kulut/mpk 2,79 €


Testin aikana havaittuja vikoja:

Kuskin penkki irtosi
Tuulilasin luukun tiiviste irtosi
Polttoainemittari temppuili ja osoitti omiaan
Kuomukaarien toinen kaasujousi hajosi

Lue myös nämä

X