Tilaa
Jutut

Klassikko: Archimedes B-sarjan moottorit – 10 hyvää syytä valita Archimedes

Jumalalle ja sepälle mikään ei ole mahdotonta! Sitä isänsä ohjetta noudattaen kasvoivat Hultin veljekset, jotka perustivat Archimedeksen perämoottoritehtaan Ruotsiin vuonna 1907.

18.05.2019

TekstiJuha Virtanen

KuvatTelva Oy

Suomeen Archimedeksen perämoottorit tulivat jo varhain. Vuoden 1912 toukokuussa osakeyhtiö Arwidson ja kumppanit alkoi tuoda moottoreita maahan.

Myös Otto Brandt Oy liittyi maahantuojien joukkoon ja Telva Oy oli myös yksi merkin edustajista. Oheiset kuvat ovat Telvan esitteistä 1930-luvulta.

Archimedes sai paljon myönteistä palautetta varsinkin kehitysmaista. Brittiläisestä Guyanasta Evan Wong & Son antoi tehtaalle palautetta lokakuussa 1937: ”…Archimedes on saavuttanut siirtomaassamme ulkolaitamoottorien kesken saman maineen kuin Rolls Royce autojen kesken kaikkialla maailmassa”.

Toimintavarma, yksinkertainen rakenne antoi luotettavan kuvan moottorista, joiden 10 ”teknillistä erikoisetua” myivät moottoreita hyvin.

1. Pyörivä kaasunsyöttöluistin antoi ”silinteriin” paremman kaasuntäytön.

2. Vedenalainen pakokaasunpoisto – ”tyhjiökumahdus” hävisi sisäänimusta ja pakoääni hiljeni.

Vedenalainen pakokaasunpoisto.

3. Keskeytymätön jäähdytysveden kierto -painetta potkurista ilman vesipumppua.

4. Tasapainomenetelmä – vastakkaiset sylinterit ja kiertokanget.

5. Itsetoimiva kiertovoitelujärjestelmä – patentoitiin ja se takasi riittävä voitelun kiertokankien laakereihin.

6. Käynnistyspumppu kaasuttajassa – helpotti kylmäkäynnistystä.

7. Itsetoimiva ohjaus – jousijärjestelmä piti peräsinvarren halutussa suunnassa.

Itsetoimiva ohjaus.

8. Itsetoimivat turvallisuuslaitteet – potkurissa ”varmuustappi” ja moottorissa niin kutsuttu ”kieppaustappi”.

9. Itsetoimiva polttoaineentäyttölaite – lisälaite lisähinnalla nosti varatankista polttoainetta.

Itsetoimiva polttoaineentäyttölaite.

10. Kauko-ohjaus – mahdollisti rattiohjauksen.

Archimedesta tehtiin ensin omalla tehtaalla Mariehällissa Bromman kupeessa. Sittemmin yrityskauppojen myötä muualla AB Electroluxin, Monark-Crescent AB:n ja AB Volvo-Pentan tehtaalla. Archimedeksia tehtiin periaatteessa samalla konseptilla vuodesta 1912 lähtien vuoteen 1979 saakka. Kun valmistus loppui, lakkasi samalla koko ruotsalainen perämoottoriteollisuus olemasta.

 

Moottorit vasemmalta oikealle: B-20 (2 hv), B-1 (4 hv), B-6 (6 hv), B-2 (7-10 hv), B-2 +”takaisinottolaitteella (7-10 hv) ja B-3 (18-20 hv). B-1, B-2 ja B-6 kävivät haluttaessa myötä- tai vastapäivään. B-2:n sai myös peruutusvaihteella, joka oli koteloitu moottorin alle ja toimi peräsinvartta ylös tai alas liikuttamalla.

 

Lue myös nämä

X