Outboard Museumin aina aktiivinen ja innokas perämoottoriharrastaja Nisse Häggblom rakentaa kovalla kiireellä uutta moottorikokoelmaa, johon pääsee pian tutustumaan Kirkkonummen Tolsassa.
– Moni on toivonut, että Outboard Museumin moottoreita olisi Helsingin lähellä, helposti tavoitettavissa. Nyt sellainen paikka on löytynyt niitä varten, joilla ei ehkä ole vieraineen aikaa ajella Porvoon saaristoon saakka.
Tolsan seisakkeen lähellä vanhassa navetassa touhutaan jo näyttelytilaa valmiiksi ja vanhojen perämoottorien lisäksi museoon tulee näytille myös muutamia veneitä.
– Tarkoitus on laittaa sinne 3 – 5 erilaisille perämoottoreille tarkoitettua venettä. Kaikki ovat tietysti eri aikakausilta, Nisse kaavailee.
Luvassa on myös englantilaisten perämoottorien huone, amerikkalainen huone ja tietysti pohjoismainen huone sekä vanha perämoottorikorjaamo, joka myös periaatteessa toimii.
– Korjaamossa ei ole palkattua henkilökuntaa, mutta paikalla on yleensä joku asiaa tunteva alan harrastaja, koska olen aina halunnut toimivan, elävän museon, jossa voidaan tutkia vaikkapa nyt sitten 1930-luvun Pentan nelitahtitekniikkaa, Nisse kertoo.
Museolla ei tule olemaan säännöllistä aukioloaikaa. Kokoelmiin pääsee tutustumaan vain sopimalla vierailuajan etukäteen. Yhteystiedot tulevat julki myöhemmin.
Nissen kevättalvi on uuden museohankkeen lisäksi muutenkin kiireinen. Venemessuilla pitäisi ilmestyä kirja ”Nissen perämoottorit”, jonka kustantaa A la Carte -kirjat. Kirjan kuvituksesta vastaa Manne Stenros.
Nissen vanhoista perämoottoriaarteista ilmestyi Kipparissa usean vuoden ajan juttusarja ”Nissen aarteita” ja niille on toivottu jatkoa. Muutama lisä aarteiden joukkoon saattaa ilmestyä jo tämän vuoden puolella Kipparissa.
Nissen aarteita -sarja Kippari-lehdessä:
• Vanhojen perämoottoirien arvostus kasvaa, palsta alkaa
• Evinrude käynnistyi jäätelöllä
• Aveko oli ensimmäinen suomalainen
• Cross Radiall oli omaa luokkaansa
• British Anzani tuplana, kiitos!
• Woodson Marine työnsi dieselin voimin
• Condorissa pyöri muutakin kuin potkuri
• Crescent Drive 45 haastoi sisäperäkoneen
• Lockwood sähköisti perämoottorien markkinat
• Suosittu perämoottorisarja saa jatkoa
• Pentan peruskone näytti suuntaa
• Flambeau – saattaisi olla myös Mercury
• Nelitahtiperustan neljä paalua, Fageol, Crofton, Homelite ja Bearcat
• Voimatorni Mercury Mark 75 Musta valkoisena
• Yamahan petrolikone ennakoi energiakriisiä
• Indian Silver Arrow löytyi Suomesta
• Prutku pussiin – ja pussi selkään
• Nopsa pyöri kotimaisin voimin
• Le Soriano – vanhan kilpaveneilijän haaveena
• Maailmanennätysmoottori Ruotsista, Leppäkertusta Volvoon
• Speedwaykoneesta perämoottoriksi
• Suzukit esiteltiin 40 vuotta sitten
• Vauhti-Aleksanterin Speedtwin
• Larus tehtiin kotimarkkinoille
• Ylivoimainen König – kilpamoottoreiden kuningas
• OMC ei säästellyt hevosvoimia
• Archimedes kesti alusta loppuun
• Muut merkit tulivat Tohatsun perävanassa
• Maailman paras pikkumoottori, Elto Cub
• Sharland – Tähdenlento 1930-luvulta
• Sähkömagneetteja ja sähköhydrauliikkaa
• Terhin tarina kesti kaksi vuosikymmentä
• OMC Sea Drive, Uudenlainen asennusratkaisu
• Cox kun kalamiestä vie – helppo, huoleton on tie