Outboard Museumin aina aktiivinen ja innokas perämoottoriharrastaja Nisse Häggblom rakentaa kovalla kiireellä uutta moottorikokoelmaa, johon pääsee pian tutustumaan Kirkkonummen Tolsassa.

– Moni on toivonut, että Outboard Museumin moottoreita olisi Helsingin lähellä, helposti tavoitettavissa. Nyt sellainen paikka on löytynyt niitä varten, joilla ei ehkä ole vieraineen aikaa ajella Porvoon saaristoon saakka.

Tolsan seisakkeen lähellä vanhassa navetassa touhutaan jo näyttelytilaa valmiiksi ja vanhojen perämoottorien lisäksi museoon tulee näytille myös muutamia veneitä.

– Tarkoitus on laittaa sinne 3 – 5 erilaisille perämoottoreille tarkoitettua venettä. Kaikki ovat tietysti eri aikakausilta, Nisse kaavailee.

Luvassa on myös englantilaisten perämoottorien huone, amerikkalainen huone ja tietysti pohjoismainen huone sekä vanha perämoottorikorjaamo, joka myös periaatteessa toimii.

– Korjaamossa ei ole palkattua henkilökuntaa, mutta paikalla on yleensä joku asiaa tunteva alan harrastaja, koska olen aina halunnut toimivan, elävän museon, jossa voidaan tutkia vaikkapa nyt sitten 1930-luvun Pentan nelitahtitekniikkaa, Nisse kertoo.

Museolla ei tule olemaan säännöllistä aukioloaikaa. Kokoelmiin pääsee tutustumaan vain sopimalla vierailuajan etukäteen. Yhteystiedot tulevat julki myöhemmin.

Nissen kevättalvi on uuden museohankkeen lisäksi muutenkin kiireinen. Venemessuilla pitäisi ilmestyä kirja ”Nissen perämoottorit”, jonka kustantaa A la Carte -kirjat. Kirjan kuvituksesta vastaa Manne Stenros.

Nissen vanhoista perämoottoriaarteista ilmestyi Kipparissa usean vuoden ajan juttusarja ”Nissen aarteita” ja niille on toivottu jatkoa. Muutama lisä aarteiden joukkoon saattaa ilmestyä jo tämän vuoden puolella Kipparissa.

Nissen aarteita -sarja Kippari-lehdessä:

Vanhojen perämoottoirien arvostus kasvaa, palsta alkaa

Evinrude käynnistyi jäätelöllä

Aveko oli ensimmäinen suomalainen

Cross Radiall oli omaa luokkaansa

Penta takoi neljä tahtia

British Anzani tuplana, kiitos!

Woodson Marine työnsi dieselin voimin

Condorissa pyöri muutakin kuin potkuri

Crescent Drive 45 haastoi sisäperäkoneen

Lockwood sähköisti perämoottorien markkinat

Suosittu perämoottorisarja saa jatkoa

Pentan peruskone näytti suuntaa

British Seagull

Flambeau – saattaisi olla myös Mercury

Peto moottoriksi

Nelitahtiperustan neljä paalua, Fageol, Crofton, Homelite ja Bearcat

Kolmen museon kierroksella

Voimatorni Mercury Mark 75 Musta valkoisena

Yamahan petrolikone ennakoi energiakriisiä

Trio takavuosilta

Selvahan se

Indian Silver Arrow löytyi Suomesta

Prutku pussiin – ja pussi selkään

Nopsa pyöri kotimaisin voimin

Le Soriano – vanhan kilpaveneilijän haaveena

Maailmanennätysmoottori Ruotsista, Leppäkertusta Volvoon

Speedwaykoneesta perämoottoriksi

Vedenalainen aarre

Suzukit esiteltiin 40 vuotta sitten

Vauhti-Aleksanterin Speedtwin

Larus tehtiin kotimarkkinoille

Ylivoimainen König – kilpamoottoreiden kuningas

OMC ei säästellyt hevosvoimia

Hondan tahdissa

Archimedes kesti alusta loppuun

Muut merkit tulivat Tohatsun perävanassa

Maailman paras pikkumoottori, Elto Cub

Perämoottori ilman potkuria

Sähköllä jo yli 100 vuotta

Sharland – Tähdenlento 1930-luvulta

Sähkömagneetteja ja sähköhydrauliikkaa

Kovaa peliä Kovacseilla

Terhin tarina kesti kaksi vuosikymmentä

Pitkähäntäiset

OMC Sea Drive, Uudenlainen asennusratkaisu

Cox kun kalamiestä vie – helppo, huoleton on tie

Vesiautomobiilien värähtelevät virtalaitteet

Johnson Light Twin, vesikirpuista parhain