Ensimmäiset keskustelut kuopiolaisen Bella Veneet Oy:n myymisestä ruotsalaiselle Nimbusille käytiin neljä vuotta sitten.
”Silloin totesimme, että emme ole vielä valmiita ja markkinakin on vasta nousemassa pohjalta. En ihan tarkkaan muista, oliko aloitteentekijä silloin Raimo vai minä”, kertoo Nimbusin toimitusjohtaja Jan-Erik Lindström Kipparin haastattelussa.
Viime syksynä sitten Bellan omistaja Raimo Sonninen ja Nimbus olivat valmiita ja kaupat tehtiin. Raha oli kaupanteossa Lindströmin mukaan sivuseikka.
Rahaa kaupassa ei jättimäisiä summia liiku siksikään, että Sonninen jätti venetehtaiden kiinteistöt itselleen. Tarkkoja summia hinnoista ei ole julkistettu, mutta Lindströmin mukaan Nimbus ei kaupan vuoksi velkaannu.
Hyvä koti lapselle
”Bellahan on Raimolle hyvin tärkeä, koska se on hänen lapsensa. Hänelle oleellisinta oli saada hyvä omistaja Bellalle, sellainen jonka kanssa kemiat toimivat. Ei siinä ollut kyse niinkään rahasta”, arvioi Lindström.
Osapuolet tunsivat toisensa erinomaisesti jo ennestään. Kun Nimbus kaatui vuosikymmenen alussa konkurssiin, silloin Bella yritti ostaa konkurssipesältä Nimbusia, mutta ei onnistunut. Nimbus päätyi kuitenkin hyviin käsiin, ja tokeni nopeasti kelpo kuntoon. Miten se on mahdollista?
”Pääsimme aloittamaan puhtaalta pöydältä. Meillä oli mahdollisuus poimia Nimbusiin kaikki parhaat tekijät. Ja ennen kaikkea meillä oli vahva omistaja, joka tiesi mitä tahtoi. Brändinähän Nimbus on aina ollut hyvin vahva, kaikki jakelijammekin säilyivät meillä”, kuvaa Lindström lentävää lähtöä.
Juuri Nimbusin omistavan sijoitusyhtiö R12 Kapitalin strategioista löytyy myös Bella-kaupan siemen. Yksityinen sijoitusyhtiö on patistanut omistuskohteensa – myös Nimbusin – tehostamaan jakeluaan. Juuri sitä Lindströn uskoo Bellan oston tekevän. Isompia ja lukuisia brändejä valmistava yhtiö löytää varmemmin lisää hyviä jälleenmyyjiä tai voi perustaa niitä itse.
Itse asiassa koko Bella-kaupan viimeinen kierros sai alkunsa tukholmalaisesta Bellan jälleenmyyjästä Flipper Marinista. Nimbus olisi halunnut ostaa erinomaisen jakelijan, mutta sitten kaupan kohteeksi tulikin koko Bella.
Amerikkalainen moottorivalmistaja Brunswick on ollut Bellan osaomistaja vuodesta 2003. Moni luuli Bellan osakkeiden päätyvän Brunswickille heti, kun Sonninen suostuu myymään.
Lindströmin mukaan Brunswickiä ei kuitenkaan ollut kovin vaikea taivutella myymään Nimbusille 36 prosentin osuuttaan. Bellan omistaja oli Brunswickin moottoriyhtiö, ei veneyhtiö. Ja Brunswickin moottoriyhtiötä kiinnostaa ennen kaikkea mahdollisuus saada omia moottoreitaan kaupaksi. Bellan lisäksi Nimbuksenkin perämoottoriversioihin tehdään esiasennukset Mercuryn moottoreille.
Ihannepari
Bella ja nimbus ovat sikäli ihanteellinen pari, että yhtiöillä ei ole käytännössä kilpailevia tuotteita lainkaan. Nimbus on enemmän premium-valmistaja, Bella lähempänä kansanveneitä. Bellan tuotteista Aquadorit ovat prameimpia.
Bella teki viime vuonna reilun parinkymmenen miljoonan euron liikevaihdon ja pienen positiivisen tuloksen. Toissa vuonna se teki pienen tappion. Nimbus taas on kasvanut selvästi Bellaa isommaksi, sen liikevaihto oli viime vuonna noin 500 miljoonaa kruunua eli 47 miljoonaa euroa. Nimbuskin teki miljoonan euron voiton.
Jatkossa Nimbus aikoo kirkastaa ja eriyttää eri brändejä entisestään. Se ei estä konsernin sisäistä yhteistyötä esimerkiksi eri veneiden valmistuspaikkojen valinnassa.
Kuopiolle hyvä uutinen on että Nimbus tuo uuden Nimbus 8:n tuotannon Kuopioon. Tänä vuonna niitä syntynee noin 50 kappaletta, ensi vuonna parhaimmillaan pitkälti toista sataa kappaletta.
Liikennettä voi tulla myös toiseen suuntaan. Ruotsissa Nimbus keskittyy valmistamaan isoja veneitä, ja jotkin Aquadorin mallit voisivat siis Lindströmin mukaan ”teoriassa” sopia sielläkin tehtäväksi.
Niin Nimbus kuin Bellakin ovat eläneet suurelta osin viennistä, Bella on tosin vienyt veneitä erityisen runsaasti Ruotsiin. Nimbuksen viennistä taas jopa 80 prosenttia menee Pohjolan ulkopuolelle.
Hyvä mutta kypsä kotimarkkina
Vaikka vienti on tärkeää, Lindström kuitenkin painottaa kotimarkkinoiden tärkeyttä.
”Pohjoismaat ovat yksi parhaista venemarkkinoista maailmassa, tosin se on tällä hetkellä aika kypsä. Täällä kuitenkin miljoonalla ihmisellä on vene, ja aina joskus he miettivät veneen vaihtamistakin”, muistuttaa Lindström.
Pohjoismaissa Suomen venemarkkina on jämähtänyt pahimmin, Ruotsissa ja norjassa myynti on sentään kasvanut.
Vaikka kotimarkkinat eivät paljon kasva, Lindström aikoo kasvattaa yhtiön brändien markkinaosuuksia juuri tehostuvan markkinoinnin ja jakeluverkoston avulla.
Veneilyn ja samalla veneteollisuuden kohtalonkysymys on harrastajakunnan vanheneminen. Miten nuorista saadaan uusia veneilijöitä?
”On paljon ihmisiä, jotka haluavat viettää aikaa vesillä, mutta käyttäytyminen on muuttunut, eivätkä ihmiset ehkä ole enää niin valmiita veneen omistamiseen. Jakamistalous voi olla hyvä mahdollisuus venealallekin. Sen avulla on mahdollisuus saada nuoria vesille.”