Tilaa
Jutut

Vene 20 Båt: Stefan Lindforsin yllätysprojekti – kalavene Alutrollille

Stefan Lindforsin suunnittelema kalavene Trollfisk ensimmäisenä vain Kipparissa.

30.01.2020

TekstiTimo Sarkkinen

KuvatRauno Johansson

Monipuolisena muotoilijana tunnettu Stefan Lindfors yllättää jälleen: Helsingin venemessuilla nähdään hänen kalaveneluomuksensa nimeltä Trollfisk, joka tulee uutuutena jyväskyläläisen Alutrollin mallistoon.

Pari vuotta sitten Alutrollin taustavoimiin kuuluvat Antti Valtakari ja Jan Koivurinta miettivät kahvilassa, miten kalaveneistään tunnetulle merkille saataisiin uutta ilmettä ja näkyvyyttä. Tuli tavallista rohkeampi idea: kysytään Stefan Lindforsilta – muotoilijalta, jonka kumpikin tunsivat vain töiltään.

Rohkeus kannatti. Lindfors innostui, kun kävi selväksi, kuinka tosissaan Alutrollin miehet olivat. Kalaveneprojektille piti vain järjestää riittävästi aikaa.

”Sanoin heti, etten ole mikään kalastaja, vaikka satunnaisesti virvelöinkin. Se tarkoitti, että täytyi löytyä aikaa tutustua siihen maailmaan”, Lindfors kertoo.

Kalastukseen on paljon tasaista pintaa, ja esimerkiksi keulakaide on irrotettavaa mallia. Perän taso muodostuu alustoineen käännetyistä penkeistä.

Ahvenanmaalla syntynyt Lindfors, 57, kertoo veneilleensä pienestä pitäen. Nuorena se oli muun muassa kilpapurjehdusta E-jollilla, mutta aikuisiällä muotoilija on viihtynyt lähinnä nopeiden ”båtskien” puikoissa. Niillä on voinut hurauttaa kohtuuajassa vaikka Turusta Tukholmaan.

Ensimmäisen, kaikessa hiljaisuudessa syntyneen veneprojektinsa Lindfors toteutti vuosina 2016–17. Kyseessä oli silloisen Buster Magnum M5 -mallin rungolle tehty konseptivene, jonka suunnitteluun Lindfors sai valmistajalta vapaat kädet. Valmistunut vene jäi hänen omaansa käyttöönsä.

”Siinä on käytännön juttuja, joita on tullut mietittyä 50 vuotta. Pienessä veneessä on äärimmäisen tärkeää, että kaikille asioille on omat paikkansa. Sateenvarjolle, venehaalle – kaikille!”

Kalan muoto ja silmät

Lindforsin mielestä Suomessa tehdään veneitä sen enempää estetiikkaa ja toimivuutta miettimättä. Rakenteeltaan täysalumiinisen Trollfiskin suunnittelussa molemmat olivat tärkeitä arvoja.

”Halusin sille ilmeen. Jossain vaiheessa tuli mieleen, että ajovaloista saisi kalojen silmät. Sitä kautta idea kalan muodosta lähti eteenpäin.”

Haasteena oli tehdä kaunis vene, joka kiinnostaisi muitakin kuin ”kalahulluja”. Muunneltavat istuinratkaisut olivat tässä keskeisessä roolissa. Kokenut huonekalusuunnittelija Lindfors muotoili veneen peräpenkin päälle erillisistuimet, jotka tulevat olemaan tuotantoveneissä irrotettavia ja eri paikkoihin siirrettäviä.

”Hyvä istua, mahdollisimman pelkistetty ja pehmustettava”, muotoilija kuvailee penkkiään, jolle haetaan myös mallisuojaa.

Kun penkit alustoineen taitetaan alas, perään muodostuu laaja heittotaso. Virvokkeet saa laitettua peräpenkin alle päältä avattavaan jääkaappiin. Keulatason kannen alta paljastuu yllätys niin ikään: paikka kemialliselle wc:lle. Harvinaisia mahdollisuuksia reilun viiden metrin pulpettiveneessä.

Toiletin tarve nousi esiin keskusteluissa ruotsalaisten naiskalastajien kanssa. Taustatyöt olivatkin iso osa projektia. Lindfors ja Valtakari kävivät myös yhdessä Ruotsissa jututtamassa paikallisia heittokalastajia. Intohimoisilla harrastajilla riitti näkemyksiä siitä, millainen on ”dröm fiskebåt” – unelmien kalavene.

”Äärimmäisen mielenkiintoinen reissu, nehän ovat ihan friikkejä! Oli kiinnostavaa ymmärtää, mitä ne kelaavat”, Lindfors summaa.

Hinta selviää messuilla

Lindfors kertoo edustavansa ”old school” -koulukuntaa siinä mielessä, ettei hän käytä tuotesuunnittelussaan lainkaan tietokonetta. Trollfisk-projektissa teknisenä apuna oli 3D-suunnittelusta vastannut Petteri Salminen. ”Ideoita jalostivat metalliksi” myös Ari Nurmikko sekä Alutrollin tuotekehityksestä vastaava Jari Vauhkonen.

Oheisissa kuvissa on tammikuun alussa kuvattu, vielä keskeneräinen vene. Joka tapauksessa messuilla nähdään kuvan mukaisesti runkoväriltään tummanpunainen Trollfisk.

”Se on selkeä väri, joka ei seuraa trendejä”, Lindfors kiteyttää.

Runkoteippaus on toki asiakkaan valittavissa, samoin kuin se, mitä ”herkkuja” veneeseensä haluaa. Mallin vakio- ja lisävarustusta ei ole vielä lyöty lukkoon.

Trollfiskin kokonaispituus uimatasoineen on 5,6 metriä, leveys 2,4 metriä ja paino noin 750 kiloa. Tehosuositus on 60–115 hevosvoimaa. Veneen ensiesittely on messujen avauspäivänä perjantaina 7.2 kello 11, osastolla 6f50.

Silloin paljastuu myös, mikä on kunnianhimoisesti toteutetun kalaveneen hintalappu.

Peräpenkin päälle on kiinnitetty alumiiniset erillisistuimet. Esittelyveneessä ne eivät vielä ole irrotettavia, mutta valmistaja kertoo, että pikakiinnitysratkaisu tulee tuotantoveneisiin. Tankkausta helpottavat molemmille laidoille sijoitetut täyttöhelat.

Lue myös nämä

X