Tilaa
Jutut

Vene ei näy pimeässä – Valot päälle!

Vuodesta toiseen vesillä on lomakauden jälkeen sama ongelma. Iltojen hämärtyessä kaikki eivät ymmärrä laittaa veneissään kulkuvaloja päälle.

17.09.2023

TekstiJuha Virtanen

KuvatMarkus Ånäs, juha virtanen, kipparin arkisto

Pimeiden veneilijöiden selitys taitaa usein olla se sama kuin entisellä mopopojalla kylänraitilla, että ”kyllähän mä näen kaikki autot”. Niin varmasti, mutta kaikki autot, tai tässä tapauksessa kaikki muut veneilijät, eivät välttämättä huomaa sinua ja saattavat yllättäen kääntyä eteesi. Yhteentörmäys olisi ehkä vältettävissä jos molemmilla olisi kulkuvalot kirkkaina.

Pimeiden veneiden selityksenä voi olla myös yksinkertaisesti huolimattomuus tai ajattelemattomuus. On ehkä lähdetty vesille valoisaan aikaan. Matkan venyessä iltahämärään saakka on silmä tottunut valon hitaaseen vähenemiseen, eikä sen takia kulkuvaloja vain tajuta laittaa päälle.

Karu selitys voi olla myös se, että veneessä ei ole toimivia valoja. Onko siihen sitten syypää laiska tai vain välinpitämätön kippari?

Akkuvirran ”säästäminen” pimeänä ajamisen selityksenä on höpöpuhetta. Nykyaikaiset ledivalot eivät rasita veneen akkua samalla tavalla kuin joskus aikanaan hehkulankapolttimot. Hehkulamppuun verrattuna ledilamppu kuluttaa virtaa vain noin kymmenesosan verran, mutta silti se antaa saman valomäärän.

Monet ovat vaihtaneet veneissään vanhat hehkulamput ledilamppuihin pienentääkseen virrankulutusta. Veneen sisävaloissa sen voi tehdäkin, mutta periaatteessa navigointivaloissa pitäisi käyttää vain sitä lampputyyppiä, jonka kanssa valo on hyväksytty. Jos kulkuvalo on hyväksytty aikanaan hehkulampulla, sen sisuksiin ei pitäisi tunkea ledilamppua. Valon näkyvyys tuskin huononee, vaikka niin tekisikin, mutta kun säännöt ovat sääntöjä. Parempi siis vaihtaa koko kulkuvalaisin ledivalaisimeen.

Jokainenhan varmasti muistaa, että punainen valo on vasemmalla laidalla ja vihreä oikealla.

Pieniinkin valot päälle

Valojen puuttuminen koskee yleensä pieniä perämoottoriveneitä. Niissä ei tarvitse olla varsinaisia kulkuvaloja, mutta niissäkin pitäisi olla joka suuntaan näkyvä valkoinen valo. Joskus ihmetyttää miksi ihmiset eivät tunnu välittävän omasta turvallisuudestaan. Pimeänä liikkuva pikkuvene on todennäköisesti se, joka yhteentörmäyksessä isomman kanssa tulee kärsimään.

Säännöissä puhutaan ”ympäri näköpiirin näkyvästä valosta” ja sillä tarkoitetaan valoa, joka näkyy keskeytymättömänä 360 asteen suuruisessa näköpiirin kaaressa.

Jos veneen valmistaja ei ole sellaista veneeseen tehnyt, voi sen laittaa itsekin jälkiasennuksena.

Valomastoja ja 360 astetta näkyviä valkoisia valoja on tarjolla veneliikkeissä ja venetarvikkeita myyvissä autotarvikeliikkeissä ja tavarataloissa. Muutaman kympin arvoinen 50–100 sentin pituinen valomasto on helppo itsekin asentaa avoveneen perään tai vaikka ohjauspulpettia kiertävään kaiteeseen.

Valkoista valoa näyttävän valomaston asentamisessa perämoottoriveneeseen on omat haasteensa. Asennuksessa on huomioitava se, että valo ei jää kuskin taakse ”varjoon”. Se ei tietenkään saa häikäistä ja haitata kuskia itseään. Ihanteellista olisi jos veneen perässä olisi targakaari, jonka päälle valomasto voitaisiin asentaa. Silloin se olisi riittävän ylhäällä ja valo näkyisi pitemmälle ja paremmin, mutta samalla se olisi poissa kuskin näkökentästä.

Valo paljastaa suunnan

Kulkuvalot eivät pelkästään kerro veneen sijaintia. Niistä voidaan myös päätellä veneen kulkusuunta, onko se tulossa vai menossa tai onko se esimerkiksi ankkuroitu paikoilleen.

Vihreä ja punainen kulkuvalo veneen sivuilla, mastovalot ja taakse näkyvä perävalo, kertovat veneen kulkusuunnan ja myös jotain kyseisen veneen koosta. Jokainenhan nyt varmasti muistaa, että punainen valo on veneen vasemmalla laidalla ja vihreä puolestaan veneen oikealla laidalla, vai muistaako?

Vesillä töitä tekevien alusten merkkivalot on myös syytä opetella. Erilaiset lisävalot ja niiden sijoittelu veneessä kertovat muille vesillä liikkuville muun muassa sen, ettei vene tai alus ehkä kykene väistämään muita syväyksensä tai troolikalastuksen takia.

Kipparin numerossa 12/2016 kerrottiin miten esimerkiksi kalastusalukset kertovat merkkivalojensa avulla missä suunnassa sen trooli eli laahusnuotta, tai verkot ovat. Vesiliikenteen säädösten mukaisesti moottorilla tai purjeilla liikkuvan veneen on väistettävä kalastavaa alusta. Sillä ei kuitenkaan tarkoiteta esimerkiksi vetosiimoilla kalastavaa venettä, koska sen ohjailukyvyn ei katsota olevan rajoitettu. Hyvien tapojen mukaisesti tietysti on suotavaa, että niitäkin pyritään väistämään mahdollisuuksien mukaan.

Jos iltahämärässä tapaa isoilla järvillä tai merellä veneen, jossa on ylhäällä ylimpänä vihreä valo ja suoraan sen alapuolella valkoinen valo, on kyseessä troolia vetävä alus. Jos sen lähellä on toinen samanlaisin valoin varustettu alus, ei niiden väliin saa ajaa.

Töitä tekevissä aluksissa on toki kulkuvalojen lisäksi yleensä päällä myös kirkkaita työvaloja, joten ne pitäisi kyllä erottaa muista veneistä.

Valoa soutajalle

Tarvitseeko soutuvene kulkuvaloja? Kyllä tarvitsee, jos liikkuu sen kanssa pimeässä.

Valomääräyksissä on kohta, jossa kerrotaan mitä valoja kulussa olevat purjealukset ja soutuveneet tarvitsevat. Purjealuksen on liikkuessaan käytettävä sekä sivuvaloja että perävaloa. Kohdassa kerrotaan tarkemmin minkälaiset valot pitää olla alle 12-metrisessä ja alle 7-metrisessä purjeveneessä.

Soutuvene voi näyttää kyseisessä säännössä kerrottuja purjeveneiden valoja. Mutta jos ei sitä tee eli valoja ei ole rakennettu soutuveneeseen, on veneessä kuitenkin pidettävä valmiina saatavilla valkoista valoa näyttävä sähkölamppu tai sytytetty lyhty. Sitä on näytettävä riittävän hyvissä ajoin, jotta yhteentörmäys jonkun toisen vesillä liikkuvan kanssa voidaan välttää.

Kipparin lukijat kertovat

Onko pimeä vene aiheuttanut sinulle joskus vaaratilanteita vesillä ja jos kyllä, niin minkälaisia?

”Muutaman kerran väylällä tullut vastaan täysin valoton vene. Pimeällä ajan hitaasti niin ehdin väistää ajoissa.”
”Maisema muuttuu pimeällä ja joskus olen havainnut valottomat veneet ja jetit liian myöhään.”
”Ei varsinaista vaaratilannetta, mutta muutaman kerran on pimeä vene ilmestynyt kuin tyhjästä yllättäen näköpiiriin.”
”Selvisi, että kaveri jonka kanssa olen veneillyt vuosia on värisokea. Hämärässä punaisen ja vihreän erottaminen väylällä oli hänelle haasteellista.”
”Liikun hyvin paljon vesillä hämärän aikaan. Useampia kertoja on tullut vastaan veneitä, jotka ovat liikkeellä ilman asianmukaisia kulkuvaloja. Omat vaaratilanteeni ovat olleet sellaisia, että olen havainnut pimeänä liikkuvan veneen suhteellisen myöhään ja joutunut tekemään väistöliikkeitä. Yleisesti toivoisin, että viranomaiset valvoisivat kulkuvalojen käyttöä ja sakottaisivat valottomia veneilijöitä. Tuntuu, että yleisimmät ongelmat ovat joko se, että moottoriveneilijä pienellä veneellä ei laita irroitettavaa valkoista valotolppaa paikalleen, tai se että koko vene on täysin pimeänä (yleensä soutuvene tai muu pienempi vene).”

 

Liity lukijapaneeliin! Mielipiteesi kiinnostaa meitä. Vastaa kyselyihin ja kerro kommenttejasi – tuloksia voi lukea Kipparin jutuista. Voit liittyä lukijapaneeliin tästä.

Lue myös nämä

X