Tilaa
Jutut

Venekuomut kuntoon – Korjauttamalla lisää käyttöaikaa

Veneilykauden pidentyminen rasittaa venekuomuja. Samalla tarve suojautumiseen kasvaa, kun kausi jatkuu kylmempään vuodenaikaan. Kuomujen käyttöaika on vain noin kymmenen vuotta, mutta sitä voi pidentää korjauttamalla.

28.01.2021

Tekstija kuvat markus ånäs

Nauvon maalaismaisemassa näkyvä Venetexin toimitilojen kyltti on eittämättä yksi eniten itsesyytöksiä aiheuttaneista valomainoksista koko Suomessa. Venetexin ohi kulkeva tie kerää kaikki Turunmaan saaristossa mökeillään autoillaan kulkevat samaan jonoon, ja epätieteellisen havainnon perusteella joka toisella kulkijalla on sama ongelma: veneen kuomut ovat hajalla, eikä niitä taaskaan muistanut ottaa mukaan korjattavaksi.

Venetexin omistaja Leila Viikari tunnistaa ongelman.

”Yleensä kaikki asiakkaat sanovat niin, mutta kyllä he sitten joku kerta muistavat.”

”Kun Venetex muutti saaristoon Turusta, korjausompeleminen lisääntyi hurjasti. Täällä tuntuu olevan hyvä kysyntä.”

Ei ihme, sillä venekuomun elinikä on yllättävän lyhyt, vaikka siitä pitäisi hyvää huolta.

”Uusimisväli on tyypillisesti kuudesta seitsemään vuotta. Hyvällä hoidolla sitä saa jatkettua kymmeneen vuoteen asti”, Viikari sanoo.

Samaa kertoo ruskolaisen MP-venekuomun Kalle Uro.

”Kymmenen vuotta on hyvä elinikä kuomulle ja silloin siinä on yleensä ollut yksi huoltokäynti välissä.”

Ennen oli kunnollista? ”Ikkunamateriaalien laatu on parantunut sikäli, että ne eivät naarmuunnu yhtä helposti. Kankaat puolestaan eivät kestä kosteutta sitä mitä ennen, sillä aiemmin sai käyttää kovia myrkkyjä. Ehkä se on käyttäjän kannalta parempi, että hän pesee homeet pois, kuin että myrkkyä olisi koko ajan ilmassa”, näkee Viikari.

Kaiken saa korjattua

Moni ratkaisee rikki menneen kuomun aiheuttaman esteettisen ongelman riisumalla veneensä. Rikkinäinen kuomu siirretään varastoon ja kas – yleisilmeeltään rispaantuneen näköinen vene on jälleen siisti.

Nykyisin muuttuva ilmasto pitää kuitenkin huolta siitä, että veneet pysyvät laiturissa yhä pidempään. Ja näin katse kääntyykin sinne kalastajatilan navetan ylisille nostettuihin kuomunretaleisiin – saisiko niistä vielä ehjät, vai onko ostettava uudet?

”Karmeassa kunnossa olevia kuomuja tulee koko ajan korjattavaksi. Ne voivat olla homeisia tai rikki jokaisesta saumasta”, Viikari kertoo.

”Ja melkein kaikki saa korjattua, mutta erityisen pahasti rikki menneiden kuomujen kohdalla kyse on siitä, kuinka tarkka ulkonäöstä haluaa olla.”

Joskus Venetexiin tuodaan erityisen vaikeita tapauksia, kuten tämä musta repale.

Erityisesti ikkunat menevät uusissa kuomuissa herkästi rikki. Niiden vaihtaminen käy Venetexissä siinä missä minkä tahansa muunkin korjaaminen.

”Pienissä halkeamissa voimme laittaa paikkapalan, mutta myös koko ikkunan vaihtaminen onnistuu”, Viikari kertoo.

Kuten Venetexissä juuri valmistuneen korjatun Yamarinin kuomun uuden ikkunan esimerkki osoittaa, jäljestä tulee siisti. Ikkunaa ei erota vaihdetuksi.

”Isoin ongelma on kankaan kutistuminen. Yllättävän moni kuomu kutistuu merkittäviäkin määriä. Kun siihen vaihdamme uuden ikkunamuovin, kangasta saa yrittää venyttää kaikin mahdollisin tavoin. Eikä sitä siltikään välttämättä saa kyllin leveälle”, Viikari sanoo.

Yamarinin kuomun korjaus on onnistunut siististi. Lisää ikää tuli ainakin viisi vuotta.

Mutta ei pelkästään kangas, vaan myös muovi voi kutistua. Ja vain harvassa kuomussa eri materiaalit kutistuvat tasatahtiin.

”Juuri korjasimme kuomun, jossa vanha muovi oli kutistunut niin paljon, että kangas oli rypistynyt pahasti. Naulasimme kankaan kiinni ja venytimme sitä niin lähelle alkuperäistä muotoa kuin vain saimme.”

Ja juuri siinä piilee eräs syistä, miksi venekuomujen ompeleminen jätetään yleensä ammattilaisille. Vain kokenein kotiompelija osaa ommella veneenkuomut itse.

”Siitä vaan, jos tuntee osaavansa ja haluaa harrastaa”, kannustaa Viikari, ja naurahtaa päälle, ehkä siksi, että hän tietää tehtävän hankaluuden.

Harvalla on tilaa käytössään niin paljoa, että sinne saa levitettyä kuomut ja lopulta pingotettua muotoonsa. Ja sen lisäksi pitäisi ostaa teollisuusompelukone.

”Niitä on kyllä tarjolla käytettynä paljon, kun tekstiiliteollisuus on Suomessa käynyt vähiin. En tosin tunne yhtäkään henkilöä, joka olisi siihen hommaan venepuolella ryhtynyt.”

Kuomujen itsekorjausta vaikeuttaa niiden helmasynti, kutistuminen, joka saa kuomukankaan rypistymään. Paikalleen venyttäminen vaatii kokemusta materiaalinhallinnasta.

Kolmasosa uuden hinnasta

Nauvolaisen Venetexin omistaja ja toimitusjohtaja Leila Viikari ei hätkähdä nähdessään korjaukseen tulevan Buster X:n veneen kuomun, jonka omistaja odottaa saavansa moitteita kuomun heitteillejätöstä. ”Ei tämä ole lainkaan pahimmasta päästä. Hyvin kehtaa tuoda. Tämä saadaan mainiosti korjattua.”

Mutta mitä korjaaminen maksaa? Kannattaako ostaa uusi?

”Mielestäni kuomuja kannattaa korjata niin kauan kuin kangas itsessään on ehjä. Karkeasti sanottuna pesu ja korjaus maksaa noin kolmasosan uuden kuomun hinnasta”, Viikari kertoo.

Kuomujen korjaajat velottavat työstä tuntihinnalla, sillä tekemiseen kuluvaa aikaa ei etukäteen voi tarkasti sanoa. Yleinen taksa on noin 60–80 euroa tunti. Venetexillä keskimääräinen laskutus normaalista perämoottoriveneen kuomun korjauksesta pyörii 200 ja 300 euron välillä.

Kuomujen korjaamiseen kannustaa myös se, että kuomut ovat kovin lyhytkäyttöisiä. Kun vaihtoväli on hyvin lyhyt, ne on helppo nähdä kestämättömän kertakäyttökulttuurin ilmentymänä.

”Emme myy ensisijaisesti uutta kuomua, vaan kyllä kerromme asiakkaalle, jos kuomu on korjattavissa”, Uro kertoo.

”Mekin haluamme, että kuomujen elinkaari pitenee. Se on ekologista.”

Tuulisuojana toimiva pulpettien välinen ovi repesi ensimmäiseksi kiinnityslenkin kohdalta. Asia hoitui hetken aikaa pyöräyttämällä repale lenkille.

Korjaus vaikeutuu, jos ikkunamuovi halkeaa. Silloin ikkuna on vaihdettava kokonaan, ellei halua paikkapalaa.

Kuomujen heikoin kohta on sekä Uron että Viikarin mukaan langat.

”Kangas kestää hyvin pidettynä kymmenen vuotta. Mutta saumat pitää käydä läpi sillä välillä jonkun kerran, sillä aurinko syö langat nopeammin”, Viikari kertoo.

”Kuomuissa käytetyt langat on valmistettu perinteisesti puuvillasta ja polyesteristä. Ajatuksena on, että puuvilla turpoaa siten, että se tiivistää neulanreiän. Mutta se ei ole kestävyydeltään paras yhdistelmä. Toki on muita vaihtoehtoja, kuten tenara-lanka, joka on vähän siiman kaltaista. Sen ongelma on, että sitä on vaikea ommella niin että sauma ei vuotaisi.”

Vaikka kankaat kestävätkin pidempään, niiden vedenpitävyys menee jo muutamassa vuodessa. Viikarin mukaan muun muassa kangasvalmistaja Sunbrella laskee omille kuomukankailleen vain viiden vuoden eliniän vedenpitävyyden osalta.

”Sen saa kuitenkin palautettua pesemällä kuomu ja kyllästämällä se uudestaan.”

Viikari näkee, että ihmiset eivät yleensä pidä kuomuistaan huolta.

”Aika huonosti ihmiset hoitavat niitä.”

Sama on Uron näkemys.

”Toki se on kyllä luonnekysymys. Jotkut ostavat uuden tasaisin väliajoin, eivätkä piittaa ylläpidosta. Toiset ovat hyvin tarkkoja.”

Saaristossa liki ympärivuotiseksi pidentynyt veneilykausi laittaa myös kuomut koville, kun niiden päälle kerääntyy laiturissa lunta ja jäätä. Eivätkä muoviosat kestä kovaa käyttöä pakkasessa. Ympärijäätyneet vetoketjut ovat runttaamalla väkisin avatessa kovilla, erityisesti kiinnityskohdastaan.

Talvisäilytyksessä tärkeintä kuomujen eliniän ylläpitämisessä on tuuletus.

”Kuomua ei saa jättää ikinä veneeseen”, kertoo Viikari.

Venetexissä luotetaan perinteellisiin työvälineisiin. Vanha teollisuusompelukone on kaunis näky!

Venetexissä kaaret taivutetaan yhä käsin.

Vai sittenkin uusi?

Jos taas kuomu on niin huonossa kunnossa, että sitä ei kannata lähteä korjauttamaan, tai kyse on pienemmästä osasta, kuten pulpettien välin tuulisuojasta, uuden ostaminen on sekin vaihtoehto. Helpoiten asia hoituu ottamalla yhteyttä alkuperäisen kuomun valmistajaan. Jos kyse on vakiintuneesta kotimaisesta venemerkistä, sen kuomut on tilattu joltain suurelta kotimaiselta toimijalta. Markkinajohtaja 5,5 miljoonan euron liikevaihdolla on VA-varuste, mutta myös esimerkiksi 2,5 miljoonan euron vaihdon tekevä MP-venekuomu on monen keskeisen venevalmistajan sopimustoimittaja. Valikoimissa MP:llä on muun muassa Buster, AMT ja Targa. Näihin veneisiin sillä on kaavat, joilla kuomun ompelu onnistuu myös vanhoihin malleihin.

Asiointia helpottaa muutama oleellinen yksityiskohta, joista tärkein on kuomun mallinumero – samaan venemalliin kun on saatettu ommella erilaisia, vain vähän toisistaan poikkeavia kuomuja. Sen lisäksi on tiedettävä lukuisia muitakin yksityiskohtia. Esimerkiksi saman vuoden Buster X:n kuomuihin on käytetty MP:llä kahdenlaisia vetoketjuja kuomuboksiin tulevassa takaosan kiinnityksessä.

”Kuomuissa on sarjanumero, jonka perusteella pystymme valmistamaan uuden. Toki vuosimallilla pärjää myös. Totta on, että joihinkin venemalleihin on tehty epäloogisia ratkaisuita. Juuri Buster X:n alkuvuosien tuotanto on tällaista, mutta me osaamme kyllä kysyä oikeat kysymykset”, Uro kertoo.

Vaikka uusien kuomujen valmistajilla toimitilat ovat harmaan ja mustan sävytteisiä, korjausompelimossa käytetään runsaasti värejä.
”Ennen kuomut olivat pirteämpiä. Sininen on toki suosittu, mutta myös muun muassa punaisia ja vihreitä tulee korjattavaksi paljon. Jotkut tosin haluavat teettää kokonaan uuden, ja silloin ne tehdään tummista sävyistä. Erikoisin väri on ollut oranssi kuomu, joka oli vanhassa Sternassa”, Venetexin Viikari kertoo.

Kuomu kaikkiin veneisiin

Venetex tekee lähinnä vain kuomujen korjauksia ja yksilöllisiä uusia kuomuja. Niiden menekki on lisääntynyt viime vuosina koko ajan, kun mukavuudenhimo riivaa venekansaa.

”Esimerkiksi pappatelttoja ei tehty purjeveneisiin takavuosina lainkaan, mutta nyt kaikki haluavat taka-avotilan päälle satamakuomun”, Viikari kertoo.

”Käyn mallittamassa jokaisen veneen erikseen. Teemme kaavoihin kaaret. Se on iso homma, mutta jotta sellaisten tilaaminen olisi mahdollista, en ole veloittanut mallitustapahtumasta mitään. Verrattuna sarjatuotannossa olevaan, uutena veneen päälle ostettuun kuomuun tällainen tulee kuitenkin vähän kalliimmaksi, koska me teemme kaikki käsin.”

Venetex jatkaa turkulaisen Heikki Vihersalon perintöä. Vihersalo aloitti Nauvossa Flipperin tehtaiden sopimusvalmistajana ja jatkoi myöhemmin Turussa. Kun Heikki Vihersalo lopetti, Viikari perusti vuonna 2004 oman yrityksen, Venetexin. Työntekijät löytyivät Vihersalolta. Venetex toimi ensin Turussa, josta se muutti Nauvoon vuonna 2015.

Koronavirus on näkynyt positiivisesti kaikilla sellaisilla aloilla, joihin liittyy asioiden korjaaminen. Samalla lailla kuin kotien, mökkien ja vaikkapa arvokellojen rapistunut ilme on pistänyt kotoilevien silmään ja ajanut laittamaan rempallaan olevat asiat iskuun, myös veneiden repaleiset kuomut ovat liikahtaneet saamaan hoitoa. Niinpä Venetexissä on ollut kiire.

Myös syksy on ollut erityisen vilkas. Takana on poikkeuksellisen vuosi.

”Keväällä oli jopa jonoa asiakaspalveluun. Meille korjaus on palvelu, ei liiketoimintaa. Silti se työllistää meille yhden henkilön kokopäiväisesti. Ja hänellä piti kiirettä viime kesänä”, Uro kertoo.

Lue myös nämä

X