Tilaa
Jutut

Venetarvikkeiden myynti käy kuumana verkossa – Kivijalkamyymälät kärsivät

Kevät on venetarvikeliikkeille elintärkeää aikaa. Silloin tahkotaan noin 80 prosenttia koko vuoden tuotosta, loppuvuosi maksellaan vuokria ja palkkoja.

11.05.2020

TekstiTanja Paananen

Aurinkoinen sää on vauhdittanut veneiden vesille laskua. Se näkyy isojen liikkeiden myynneissä. Pienemmät alan erikoisliikkeet ovat koronatilanteen takia vaikeuksissa.

”Meillä menee mukavasti. Näyttää siltä, että tänäkin vuonna veneet halutaan kuntoon ja vesille”, kertoo Veneilijän Verkkokaupan Herttoniemen myymäläpäällikkö Anton Dietrich.

Myös Motonetin kevät on ollut vilkas jo maaliskuusta lähtien.

”Lisääntynyt vapaa-aika ja tee se itse -tekeminen vaikuttaa meidän kysyntäämme positiivisesti, joten olemme selvinneet poikkeusoloissa aika hyvin”, kertoo Motonetin toimitusjohtaja Toni Stigzelius.

Ihmiset ostavat nyt erilaisia veneen huoltotarvikkeita kuten pohjamaaleja ja pesu- ja hoitoaineita. Myös pinta- ja suojavahoja menee kaupaksi. Aurinkoisessa säässä on hyvä kiillotella pintoja ja putsata venettä.

Dietrichin mukaan koronatilanne on vaikuttanut siihen, että suurimmat hankinnat on jätetty mietintämyssyyn hautumaan.

Osa ulkomailta tulevista tavaran toimituksista on myöhässä ja tuoteryhmiä on jouduttu myymään pidennetyllä toimitusajalla. Muuten tavaraa on varastossa.

Stigzelius sanoo, ettei Motonetillä ole toistaiseksi ollut vaikeuksia ulkomailta tulevien toimitusten kanssa. Suurin osa tämän kauden tuotteista on jo saatu perille.

Ostokset tehdään verkossa

Verkkokaupan lisääntynyt suosio näkyy Veneilijän Verkkokaupan Herttoniemen myymälässä siten, että asiakaspalvelu on muuttunut pakkaamiseksi ja tavaran lähettämiseksi.

Yritys on ottanut keväällä uutena käyttöönsä noutopalvelun. Kun asiakas tilaa verkkokaupasta tuotteen, hän voi noutaa sen suoran myymälän pihasta.

”Ihmiset eivät nyt mielellään lähde kivijalkamyymälään tai edes postiin. Tuomme tavaran autolle asti. Näin asiakkaan ei tarvitse olla kontaktissa muiden kanssa”, kertoo Dietrich.

Motonetin verkkokauppa on kasvanut merkittävästi. Yritys järjestää nyt myös itse tavaran kuljetuksia paikallisesti liikkeiden lähialueille. Uutena palveluna tavaran voi noutaa drive in -tyyliin suoraan kaupan pihasta.

Erikoisliikkeet jäävät jalkoihin

Turun Merivaruste Oy siirtyi jo ennen epidemiakevättä kokonaan verkkoon, koska kivijalkaliikkeen pitäminen kävi liian kalliiksi.

Nyt myös yrityksen noutopalvelu ja paikallistoimitus ovat pois käytöstä. Tavara kulkee Postin ja Matkahuollon kautta.

”Nyt on ollut huono menekki helmikuun alusta lähtien. Liikevaihtomme on ollut vain kymmenen prosenttia viime vuodesta”, kertoo yrityksen myyjä Jan-Erik Wahlberg.

Wahlbergin mukaan ihmiset puntaroivat tällä hetkellä tarkkaan mitä tavaraa ja mistä se kannattaa hankkia.

”Nyt täytyy pitää kukkaron nyörit tiukemmalla. Tuottavien tuotteiden kuten veneen lämmittimien, plottereiden ja tutkien kysyntä on ollut jäissä”.

Yritys on alalla pieni toimija. Se on jättänyt valikoimastaan pois kaikkein pienimmät tarvikkeet, joiden kate jää kehnoksi.

”Isommat liikkeet ovat ottaneet huolehtiakseen nämä joka keväiset huoltotarvikkeet. Mutta meillä pienemmillä erikoisliikkeillä on erikoisempi tilanne. Myymme varusteita, jotka vaativat vähän isompaa harkintaa ennen ostopäätöksen tekemistä”, Wahlberg sanoo.

”Tämä kausi on käytännössä meidän osaltamme menetetty. En näe tälle vuodelle enää minkäänlaista tuottoa. Ei mennä nurin, mutta ei noustakaan”.

Kivijalkaliikkeissä ei käy asiakkaita

Ab Vestek Oy:n varatoimitusjohtaja Mikael Ulfvesin mukaan Vestekillä menee kaiken kaikkiaan hyvin. Yhtiön liikevaihto saattaa nousta tänä vuonna noin 40 prosenttia.

”Luulen, että toisilla on ihan hyvin rahaa. Mutta kun tulee epävarmat ajat, niin ajatellaan, että asiat voivat muuttua vielä huonommiksi, eikä kuluteta ollenkaan. Koronatilanne myös lamauttaa ihmisiä”.

Yrityksellä on pääkaupunkiseudulla kolme venetarvikemyymälää. Niiden asiakasmäärät ovat tippuneet alle puoleen.

”Asiakaskuntamme painottuu vanhempiin ihmisiin, joista moni ei edes uskalla tulla liikkeeseen sisään. Haemme heille tavarat sisältä ja kaupat hoidetaan ovella”, kertoo Ulfves.

Asiakkaat kuluttavat liikkeissä myös huomattavasti vähemmän aikaa. Niistä haetaan vain tarpeellinen tavara, heräteostokset jäävät tekemättä.

”Verkkokauppa on kasvanut, mutta se ei korvaa asiointia myymälöissä, missä voi sovittaa vaatteita, katsella ja tehdä heräteostoksia. Myös tuotevalikoimissa on eroja”.

Ulfvesin mukaan mikään erityinen tuoteryhmä ei ole suosiossa. Uutena ilmiönä on nähty ihmisten ostavan hengityssuojia, vaikka ei oltaisi maalinhakumatkalla.

Joidenkin ulkomaisten tavaran toimittajien kanssa on ollut hankaluuksia ja komponenteille on jouduttu etsimään korvaavia alihankkijoita.

Sama tuote, joka ennen tullut Kiinasta saattaa nyt Euroopassa tuotettuna maksaa moninkertaisen hinnan.

”Emme halua muuttaa myyntihintoja. Hinnat ovat venetarvikkeissa osittain jähmettyneet, koska joudumme huomioimaan globaalin hinnoittelun”.

Netissä myydään tuotteita halvalla, jonka takia myös kivijalkamyymälät joutuvat laskemaan hintojaan.

”Pitää keksiä uusia keinoja tuottaa asiakkaalle lisäarvoa”, toteaa Ulfves.

Lue myös nämä

X