Tilaa
Jutut

Vertailussa Yanmar-diesel 260 ja Suzuki 250 – perämoottori ja sisäperädiesel

26.08.2011

TekstiSatu Björn

XO 240 RS Open

Perämoottori on harvoin sisäperädieselin vaihtoehto. Joissain veneissä se voi kuitenkin olla harkinnan arvoinen kysymys. Tällä kertaa vertailimme samassa veneessä 260 hevosvoiman Yanmarin sisäperädieseliä ja 250-hevosvoimaista Suzukin nelitahtiperämoottoria. Joiltain osin ennakkoluulot osoittautuivat vääriksi, joiltain taas oikeiksi!

Sisäperädieselin vaihtoehto on nykyisin – jopa enenevässä määrin – bensasisäperäkone. Kovin moneen uuteen veneeseen ei ole mahdollistakaan asentaa sisäperäkoneen tilalle perämoottoria, mutta joissain on.

Dieselit keventyneet

Dieselmoottoreiden kehitys on viime vuosina ollut voimakasta, kiitos autoteollisuuden. Dieselit ovat pienentyneet, keventyneet ja niistä saadaan entistä enemmän tehoa irti. Myös kulutuslukemat ovat pienentyneet. Dieseleiden kehityksen myötä ne sopivat entistä useampaan, pieneenkin veneeseen. Niiden oikeastaan ainoa huono puoli on kalleus. 

Eivät perämoottoritkaan halpoja ole. Suuremmissa perämoottoreissa voi helposti laskea osviittaa antavan hinnan siten, että kertoo hevosvoimamäärän keskimäärin sadalla eurolla – pienemmissä teholuokissa jopa 150:llä tai yli ja suurissa noin 80:llä. Dieseleissä hevosvoima puolestaan maksaa suurissakin teholuokissa 120-150 euroa merkistä ja mallista riippuen. 

XO 240 RS Open XO 240 RS Open

Jykevä alumiinivene

Testipenkkinä oli jykevä alumiinivene XO 240 RS Open. Suomessa valmistettu XO on kokonaispituudeltaan 7,52 metriä, mutta vesilinjan pituus on 5,70 metriä. Veneen leveys on 2,28 metriä. Vene painaa ilman moottoria 1 150 kiloa.

XO 240 RS Open on yksi niistä veneistä, joihin on alunperin jo suunniteltu mahdollisuus niin sisäperämoottorille kuin perämoottorille. Veneet ovat muutoin identtisiä, mutta peräosa on luonnollisesti erilainen, koska perämoottoriversio on otettu huomioon jo suunnittelussa.

Perämoottoriversion tehosuositus on 150-300 hevosvoimaa ja sisäperämoottorille tehosuositus on 190-260 hevosvoimaa. Erot tehosuosituksissa perustuvat pääasiassa moottoreiden painoeroihin ja siihen, että XO varustaa veneensä lähtökohtaisesti Yanmar-dieseleillä, ellei kyseessä ole perämoottoriversio.

Testimoottorit

Yanmar 6BY2 260Z-ZT esiteltiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Moottori perustuu samaan perusmoottoriin, jota käyttää autoissaan mm. BMW, esimerkiksi mallissa X5. Moottori on kuusisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on hieman alle kolme litraa. Siinä on nykyaikainen common rail -yhteispaineruiskutus, kaksi kannen yläpuolista, ketjukäyttöistä nokka-akselia, 24 venttiiliä, turboahdin ja välijäähdytin. Moottorissa käytetään Yanmarin omaa ZT350-vetolaitetta, joka esiteltiin vuonna 2009. Kaasua ja vaihdetta ohjataan sähköisesti ja ajotietokoneen tiedot ovat luettavissa vakiovarusteisiin kuuluvasta mittaristosta.

Suzuki DF250 Yanmar 6BY2 260Z-ZT

Suzukin 250 hevosvoiman DF250XT EFI on 55-asteinen V6. Iskutilavuus on 3 164 kuutiosenttiä. Se on nykyaikainen bensakone, jossa on sähköinen polttoaineensuihkutus (EFI). V-moottorissa on kaksi ketjukäyttöistä, kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä jokaisessa sylinterissä. Nokka-akseleita on neljä. Venttiilikoneistoon kuuluu myös Suzukin vaihtuva-ajoituksinen VVT-tekniikka.

Suzukin DF250:ssä käytetään muista Suzukin moottoreista (esim. DF115, Kippari 4/2011) tuttua kaksoisvälitystä. Siinä kampiakselilta voima siirretään ensin hammasrattaiden välityksellä pystyakselille ja siitä potkuriakselille. Konstruktiolla moottorilohkoa on saatu siirrettyä normaalia edemmäksi. Suzukissa on nykyisin sähköinen kaukohallintalaite ja moottorin kaikki tiedot saadaan näkyviin ajotietokoneen näytölle.

Moottori Suzuki DF250TX EFI Yanmar 6BY2 260Z-ZT
Vuosimalli 2010  2010
Ilmoitettu teho 250 hv (184 kW) 260 hv (191 kW)
Polttoaine bensiini diesel 
Sylinteriluku V6 rivi 6 
Polttoaineensyöttö monipistesuihkutus common rail -yhteispaineruiskutus, turboahdin, välijäähdytys 
Venttiilit 4/sylinteri 4/sylinteri
Iskutilavuus 3 614 cm&³3; 2 993 cm&³3;
Syl. halk. x iskun pit.  95 mm x 85 mm  84 mm x 90 mm 
Paino  263 kg  315 kg ilman vetolaitetta, 427 kg vetolaitteen kanssa 
Suos. kierrosluku  5 500 – 6 100 r/min  4 000 r/min 
Suurin kierrosluku testissä  5 700 r/min  4 100 r/min 
Latausteho  12V/54A  12V/150A 
Välityssuhde  1:2,29  1:1,97 
Vetolaite   Yanmar ZT350 kaksoispotkurivetolaite 
Testipotkuri 23″ teräs  26″ teräs 
Kokonaispaino  1 413 kg  1 577 kg
Valmistusmaa  Japani  EU/Japani 
Hinta  23 800 euroa  32 160 euroa vetolaitteineen 
Takuu  60 kk  24 kk 
Maahantuoja  Suzuki International Europe Oy  Oy Brandt Ab 
Lisätiedot  www.suzuki.fi  www.yanmar.fi 

Teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
Kuvat: Staffan Westerling

Tiivistelmä Kippari-lehden 8/2011 jutusta

Lue myös nämä

X